Wordt je nieuwe leaseauto niet afgeleverd en mag je geen onderhoud uitvoeren?

Wordt je nieuwe leaseauto niet afgeleverd en mag je geen onderhoud uitvoeren?

Door de coronacrisis is er een wirwar aan adviezen en regels over onderhoud, reparatie, bandenwissel en het al dan niet afleveren van nieuwe leaseauto’s. Smart WorkPlace partner VZR zet het op een rijtje.

De meeste dealers en garagisten zijn open en doen er alles aan om, met inachtneming van de huidige regels, hun klanten goed te kunnen helpen. Maar wat doe je wanneer je leaseauto de komende weken onderhoud nodig heeft? De ene leasemaatschappij zegt: uitstellen, de andere zegt: prima; wij hebben alles goed geregeld.

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is van mening dat reparatie en onderhoud onverminderd door moet gaan. Dit bespaart immers tijd als Nederland straks weer opengaat.

Er zijn op dit moment meerdere leasemaatschappijen die de afleveringen van nieuwe leaseauto’s stoppen en dat is niet omdat de auto’s niet meer beschikbaar zijn. Hoewel nagenoeg alle autofabrieken zijn gesloten, zijn de reeds bestelde auto’s allemaal beschikbaar. Gemiddeld is de doorlooptijd van fabriek naar berijder ongeveer 1 tot 2 maanden.

De automerken zien natuurlijk graag dat hun auto’s, die meestal op bestelling geproduceerd worden, worden afgeleverd. Maar waarom zetten dan enkele leasemaatschappijen de afleveringen stop?

Het antwoord ligt in de complete bedrijfsvoering van leasemaatschappijen. Je kunt je voorstellen dat er wekelijks honderden nieuwe auto’s geleverd worden. Daarmee komen er ook honderden auto’s terug naar de leasemaatschappij. Zij verkopen deze auto’s aan particulieren, de autohandel of exporteren ze naar het buitenland. En juist daar loopt het nu vast. De occasionverkoop is zo goed als stil gevallen, niet alleen in Nederland maar ook in alle andere landen in Europa.

Het probleem is daarmee niet alleen praktisch inzichtelijk geworden: volle parkeerterreinen bij de inleverstations van de leasemaatschappijen. Maar ook de inkomsten van de gebruikte auto’s blijven uit. Met het verdienmodel van leasemaatschappijen spelen deze remarketinginkomsten een grote rol.
VZR heeft aan de ene kant wel begrip voor deze situatie en het doorrijden in de huidige leaseauto is meestal geen groot probleem. Aan de andere kant is het natuurlijk wel gewoon fijn de nieuwe auto die gewoon besteld is zo snel mogelijk te rijden.

De stagnatie van het onderhoud en reparatie van de leaseauto ziet de VZR echt als ongewenst en de VZR adviseert alle leasemaatschappijen dan ook om reparatie en onderhoud te continueren; wel zo veilig!

Ondervind jij problemen in relatie tot de coronacrisis met je auto van de zaak? Dan hoort de VZR dat graag.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven