Hoe krijg je beeldschermwerkers in beweging?

Hoe krijg je beeldschermwerkers in beweging?

Hoe krijgen we beeldschermwerkers zover om minder tijd op de stoel en meer tijd in beweging door te brengen? Vitaliteitstrajecten gericht op het in beweging brengen van de medewerker, kunnen uitkomst bieden.

Vaak is de effectiviteit van deze interventies niet getest, laat staan de effecten ervan op de lange termijn. Dus welke is dan de beste? In de Amerikaanse staat Texas zijn in 2016 twee zeer verschillende vitaliteitsinterventies op de werkvloer vergeleken. Een Booster break fitness activatieprogramma versus een Computer Prompt software actvitatieprogramma. Beide interventies liepen zes maanden. Werknemers die in aanmerking kwamen voor meting moesten tenminste vijf uur zittend werken per dag. 

Programma’s

Het Booster Break Programma bracht een gestructureerd fitnessprogramma naar de werkvloer. Het programma bestond uit krachtoefeningen, aerobics en 60 seconden meditatie. En dit alles binnen kantoormuren en -tijden. Sessies duurden 15 minuten dagelijks en men kon de oefeningen volbrengen in alledaagse kantoorkleding.

Het Computer Prompt Programma bestond uit een software-interventie die werknemers aanmoedigde op te staan en een wandeling te nemen in de gangen, trappen of buiten. Zittijd werd via zogeheten ‘prompts’ onderbroken door breaks van drie minuten 

Resultaten

De resultaten lieten zien dat zowel de computerprompt als de begeleid bewegen interventie effectief, maar wel met hun eigen set aan positieve uitkomsten hebben. Als je als werkgever je werknemers eigenaarschap wilt geven over de eigen gezondheid, dan is wellicht het softwareprogramma effectiever. Het had bovendien een effect richting het weekend, waarin medewerkers het gedrag van door de week overnamen. Bij het booster break programma was het groepsgevoel is een reden om te participeren. Wanneer het groepsgevoel wegvalt, is er een grotere kans dat de reden om gezond gedrag te vertonen ook wegvalt. 

Lees hier de gehele whitepaper. 

Bron: Bakker Elkhuizen

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven