Opinie: Werkgever lokt thuiswerker naar kantoor met smoothiebar en filmavondjes

Opinie: <span>Werkgever lokt thuiswerker naar kantoor met smoothiebar en filmavondjes</span>

Gisteren verscheen het bericht 'Werkgever lokt thuiswerker naar kantoor met smoothiebar en filmavondjes' op de website van de NOS. Daar hadden we toch wel wat vragen over. En die stelden we aan Smart WorkPlace expert Nick Lettink van YNNO. Hieronder zijn opinie. 

Dat is nou net wat ik niet bedoelde met mijn oproep aan werkgevers om wat meer hun best doen. Ik bedoelde ‘echt’ je best doen en als organisatie vrijheden geven en medewerkers laten ontwikkelen. Dat je kennisdeling actief organiseert zoals dat past bij de cultuur van je organisatie en leuke dingen organiseert aan de randen of naast het werk ter aanvulling van inhoudelijke zaken: voor diegene die dat leuk vindt en hieraan behoefte heeft.

Wat ik niet bedoelde, is het opdoeken van de werkplek en het kantoor inrichten om puur te ontmoeten en samen te werken. Wat ik niet bedoelde, is het inrichten van een bioscoopruimte zodat medewerkers met de gehele familie in de avond naar kantoor kunnen komen. En wat ik niet bedoelde, is dat je als werkgever gaat bepalen dat de mensen ‘voor de juiste dingen’ naar kantoor komen. Dat bepalen deze medewerkers zelf wel. Niet iedereen heeft namelijk zin om de hele dag te brainstormen, te overleggen, creatief te doen en te scrummen. Er zijn ook mensen die naar kantoor komen om ‘gewoon’ te werken. Na te denken in alle rust, een stuk uit te werken, een artikel te lezen of de mail bij te werken. Het concentreren gaat nogal lastig in een ontmoet-jungle of koffiebar. Het is een en-en situatie lieve organisaties en architecten. Het ontwikkelen van een nieuwe omgeving begint hopelijk niet bij de inspiratie van een architect gebaseerd op een park om de hoek of het prachtig invallende daglicht op een winterse dag door het raam linksboven achter. Het begint bij de cultuur, het werk en als aller belangrijkste de mensen die in de organisatie werken. Wat vinden zij belangrijk? Welk werk voeren zij uit? Waar doen zij dit het liefst? En wat hebben zij dan nodig op kantoor, thuis of misschien juist elders?

Maak van het kantoor een fijne plek om te werken voor jouw organisatie.

Voor de medewerkers die daar willen verbinden, samenwerken, naast een collega willen zitten of alleen (solo) willen werken. Er zijn namelijk nog steeds medewerkers die het fijn vinden om dit op kantoor te doen en hier thuis geen ruimte voor hebben (of willen maken). Echte concentratie is vandaag de dag belangrijker dan ooit (tip: lees Deep Work van Cal Newport) en moet echt niet vergeten worden. Maak een omgeving waar dit ook mogelijk is, maak een omgeving die past bij de breedte van eisen en wensen die de medewerkers hebben. Nu, maar ook flexibel naar de toekomst.

Het maken van een clubhuis an sich zorgt niet voor verbinding.

Een prettige plek om te werken is echter wel een randvoorwaarde om met elkaar een fijne tijd te hebben. Net als een manager die snapt dat hij medewerkers moet coachen en ondersteunen in de ontwikkeling die zij doormaken. En dit ook doet voor het hele team. Een boegbeeld die helpt om drempels te verlagen en elkaar samenbrengt wanneer dit nodig is. Geef toe, je gaat zelf toch ook niet voor de lol onder een systeemplafond in de kantoortuin zitten met een manager die controleert of je daar wel 2 dagen per week aanwezig bent? Lijkt mij een slechte motivatie om naar kantoor te komen. Net als die bioscoop …dat kan ook wel op een plek die ingericht is als bioscoop. Of een park, dat kan ook in het park. Naar kantoor kom je omdat dit een fijne plek is om te werken. Een omgeving die past bij de cultuur en de manier van werken van een organisatie. Deze cultuur vormt de organisatie en bepaald wat wel, maar ook wat niet werkt.

Deze cultuur verspreid je niet middels een training en een leuke activiteit: cultuur is meer dan een ‘knoppentraining’ in Excel. Dit is waar je als organisatie voor staat, wie er bij je werkt, hoe men leeft en met elkaar omgaat, of er respect is voor elkaar en of er vertrouwen is om kennis te delen en met elkaar en die extra stap te zetten omdat een collega dat nodig heeft …niet omdat de manager dat van je vraagt (of wel …dat is dan ook weer een cultuurelement). Eerder schreef ik al “Soms moet je er gewoon zijn: niet omdat de manager iets wil, maar omdat dit beter is voor het team of wellicht belangrijk is voor iemand in je team. Dit kan een jonge medewerker zijn die nog moet leren en opleiden, een oudere medewerker die technische hulp nodig heeft of een collega die niet lekker in zijn of haar vel zit, daar waar het sociale contact van werk net het verschil kan maken. Dit kun je als medewerker alleen doen, maar zou je als team moeten dragen”.

Terug naar de orde van de dag … kunnen we nu gewoon weer kantoren maken die werken voor de mensen die daar werken? En deze kantoren zo maken zodat zij zich prettig voelen in deze omgeving ongeacht brainstorm, scrumsessie of deep-focus sessie?

Foto: Han Nooijen
Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven