‘De Workplace en FM lijst van 2019’

4 min

 

‘De Workplace en FM lijst van 2019’

In het vakgebied van Real Estate en Facility Management is er geen traditie van lijstjes. En dat is jammer, zo betoogt Michel Pan van Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group in onderstaande blog.

De Top 2000 is de moeder van alle overzichten en je doet er pas echt toe als je voorkomt op de nominatielijst van de Person of the Year van Time. Lijstjes! We zijn er dol op. Lekker terugblikken, mijmerend over de tijd die voorbij is gevlógen. De Volkskrant waagde zich deze week aan een heuse wetenschappelijke analyse van dit fenomeen. Ik citeer professor cognitieve psychologie Jan Theeuwes: “Een lijst prikkelt je brein op meerdere manieren. Je kunt je geheugen verbeteren door gebruik van de zogenaamde methode van loci (Latijn voor ‘plaatsen’), waarbij je in je hoofd een virtuele route bewandelt.”

Toe maar. Ik heb altijd aangenomen dat het lezen en beluisteren van al die lijstjes vooral een kortstondig moment van nutteloos consumeren is.

Nu is er in ons vakgebied van Real Estate en Facility Management geen traditie van lijstjes. En ik vind dat, zeker na lezing van Professor Theeuwes inzichten, jammer. Wij maken ons namelijk druk over heel veel uiteenlopende zaken die behandeld zouden moéten worden in lijsten. Vandaar dat ik, óók om ervoor te zorgen dat de lezers van deze blog massaal virtueel gaan wandelen, een aanzet geef. Omdat zoveel thema’s ons boeien, heb ik mij beperkt tot drie onderwerpen die ik van belang vind.

De beste initiatieven

3: TEMPR. Ze bestaan al een tijdje, maar zijn in 2019 in de uiterst krappe arbeidsmarkt een onmisbaar fenomeen geworden. Eindelijk een partij die begrijpt waar moderne werkgevers naar op zoek zijn in deze tijden: snel inzetbaar operationeel facilitaire ZZP’ers. En dat binnen enkele muisklikken.

2: OCTO. Een PropTec start up met een heldere missie die aanslaat. Eén platform om zowel ruimtes, comfort als energieverbruik te monitoren. En OCTO richt zich vooral op pandeigenaren en vastgoedbeheerders.

1: Mark Mobach. Het was nieuws dat jammer genoeg een beetje ondersneeuwde. U beseft zich dat één van de weinig echt serieuze onderzoekers in Facility Management een dikke prijs heeft gepakt? Mark Mobach, lector Facility Management aan de Hanzehogeschool Groningen, won op 12 november de eerste Deltapremie voor toegepast onderzoek en daarmee een half miljoen euro voor zijn lectoraat. Hij wil weten in welke gebouwen we ons prettig voelen.

De slimste trends

3: Urban farming: Wat tijdenlang een utopie leek te zijn in het land dat de hyperintensieve landbouw heeft uitgevonden, werd in 2019 steeds meer realiteit. Op daken en balkons, in garages, kelders en zelfs verlaten metrobuizen groeit dankzij steeds slimmere methodes ons voedsel eerlijk en lokaal. We zijn namelijk een beetje klaar met al die verhalen over uitstervende bijenvolken en fruit dat via Mars uit Alaska komt. Nu nog toepassen in onze bedrijfsrestaurants.

2: Delivery: In de grote steden zijn UBER EATS, Deliveroo, Thuisbezorgd en kleinere initiatieven zoals MarleenKookt niet meer weg te denken. Gemak dient de mens. Vooralsnog wordt hier vooral gebruik van gemaakt door particulieren. Er zijn organisaties die onderzoeken zijn of het mogelijk is om deze service bedrijfsmatig in te zetten.

1: Mixed use opportunity’s.Het bedrijfsrestaurant dat altijd zo zielig leegstaat en daarmee symbool is voor dure vierkante meters lijkt zijn langste tijd te hebben gehad.  We zijn met behulp van creatieve inrichters steeds beter in het toepassen van mixed use opportunity’s voor deze vreetmeters. Werken, ontvangen, eten, vergaderen, we husselen er vrolijk op los. Dat zorgt weer voor een roep om verruiming van openingstijden. En zo wordt steeds vaker óók het ontbijt, een tussendoortje of een avondmaaltijd toegevoegd aan het assortiment.

De meest opvallende business deals

3. Vermaat is wéér verkocht. De eigenaar, het Zwitserse investeringsmaatschappij Partners Group, huurde zakenbank Goldman Sachs in om de verkoop te begeleiden. Dat weet je dat de deal heel veel geld heeft opgeleverd. De schatting van het FD: 750 miljoen. De nieuwe eigenaar is wéér een investeerder, namelijk het Britse Bridgepoint.

2. MVGM. Nam een half jaar geleden de continentale vastgoedbeheeractiviteiten van JLL over en werd daarmee in één klap een top vijf speler in Europa én de onbetwiste leider in Nederland.

1. WeWork. En dan vooral de afwaardering. Softbank, eigenaar van 80% van de aandelen, maakte in november bekend 4,5 miljard aan WeWork te hebben verloren. Waarop de koers van 47 naar 8 miljard kelderde. Scott Galloway, marketingprofessor van New York University en presentator van de technologiepodcast Pivot, fileerde in het NRC met satanisch genoegen de onzin rondom de hype:  “WeWork zei dat het doel van het bedrijf was om ‘het bewustzijn van de wereld te verrijken’. Meen je dat nou serieus? We Company verrijkt het bewustzijn van de wereld niet, het sluit langlopende contracten af met de eigenaren van de panden en verhuurt de ruimtes vervolgens met kortlopende contracten door aan zzp’ers.” Eerlijkheidshalve voegde hij eraan toe dat het wél een briljant idee is.

Zo, dat was dan de virtuele wandeling door ons facilitaire jaar. Het moet natuurlijk niet te lang duren. U heeft de laatste dagen voor de kerst wel wat beters te doen.

Tot 2020!

Delen:
Michel  Pan

Michel Pan

Director Business Strategy, D&B The Facility Group

Meer inrichting & design

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

dinsdag 13 mei

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Architectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

woensdag 19 maart

Na een succesvolle herinrichting van de kantoorruimte in 2023 heeft PD Group nu de tweede fase van de totaalverbouwing in ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

De waarde van goede akoestiek voor het kantoor

dinsdag 8 oktober

Geluid staat steevast in de top 3 factoren die medewerkers als storend ervaren op kantoor. Tijdens de WorkPlace Academy's ...

Lees meer

Terug naar boven