Terugkijken op de WorkPlace Xperience met VFM

Terugkijken op de WorkPlace Xperience met VFM

De WorkPlace Xperience is goed bezocht, ook Alex de Groot van VFM Facility Experts was aanwezig. In deze blog schrijft Alex over zijn ervaringen op de WorkPlace Xperience 2023.

Terugkijken op Workplace Experience. Voelen we meer dan een paar jaar geleden?

Ik bezocht 14 en 15 maart de Workplace Experience. SWP organiseerde dat nu voor het tweede jaar. Als partner van SWP vind ik dat we een mooie stap voorwaarts maakten ten opzichte van 2022. Kort samengevat: in de Van Nelle Fabriek was het inhoudelijk interessant, leuk en goed georganiseerd.

Wat springt eruit?

Op de eerste plaats de hoeveelheid duurzame en circulaire initiatieven. Echt mooi om de stand van de markt te zien. Mijlen verder dan 5 jaar geleden. Daar word je als professional maar ook als mens blij van. De koplopers van 2022 waren aanwezig. Maar ik sprak ook veel  nieuwe innovaties of partijen.

De keynotes en sessies waren uiteenlopend en interessant. Andy van de Dobbelsteen stond in zijn keynote stil bij de vraag of organisaties wel klaar zijn voor 2050. De klimaatverandering gaat immers harder dan eerder gedacht. Tijdens Gold Party hoorden we van de energieke Suze Gehem van Groene Grachten dat het naar voren halen van ambities naar 2050 uit het verhaal van Andy goed mogelijk is. Willen is kunnen. En eigenlijk moeten we, gezien de zorgelijke situatie van het klimaat.

“Voelen in plaats van programmeren”

Deze gedachte blijft me bij sinds het congres. Voorheen speelden de technische innovaties van bijvoorbeeld computer technologie een prominente rol als we het over de toekomst van werk hadden. Dat is naar mijn idee aan het schuiven. Het gaat meer en meer over de aansluiting zoeken op persoonsniveau, op zijn/haar gevoelswereld. Wat bedoel ik hiermee? Ik leg het uit aan de hand van ontwikkelingen die we reeds zien gebeuren:

-          Bedrijven zijn zich bewust van hun sociale impact en sturen actief op maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid, om zo de juiste mensen aan te trekken.

-          Mensen krijgen door de hybride werk-wereld vrijheid en ruimte om te werken waar zij dat willen doen. Soms ook wanneer zij dat willen doen. Bedrijven geven hier actief invulling aan en denken na over wat er bij hen past als organisatie.

-          ‘Purpose’ en de maatschappelijke bijdrage van je werk is zeer bepalend voor de keuze waar je wilt solliciteren of werken. 

Een goede, vruchtbare samenwerking tussen mensen onderling en binnen organisaties hangt steeds meer af in hoeverre de aansluiting op persoonlijke wensen gemaakt wordt. Jouw persoonlijke wensen laten zich zien in de wijze waarop je jouw normen en waarden inbrengt in je werk. Voel je je  gezien? Heb je het gevoel dat hierover een gesprek te voeren is je daarin gehoord en gerespecteerd wordt? Al jaren is het een opkomende trend, de tijd is aangebroken voor hyper personalisatie. De eenheidsworst is dood, lang leve werken in deze tijd. 

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven