Functie workplace manager steeds populairder

 

Functie workplace manager steeds populairder

Steeds meer professionele organisaties beschikken over een workplace manager. In de zojuist verschenen editie van Smart WorkPlace komen drie ervan aan het woord. Als eerste: Dick Lussing, Manager Workplace ABN AMRO Bank N.V.

Wat was de aanleiding om bij ABNAMRO de functie van Workplace Manager in te stellen?

Door het instellen van de afdeling Workplace komen vraagstukken met betrekking tot de werkplekinrichting en het optimale gebruik van beschikbare panden en vierkante meters bij elkaar. 

De werkplek staat centraal in de dienstverlening van Facility Management. Men wil steeds meer plaats- en tijd-onafhankelijk werken. Daarbij spelen zaken als flexibiliteit, techniek, duurzaamheid, well (gezondheid) en voorzieningen een belangrijke rol. ABNAMRO wil haar medewerkers een werkplek bieden waar ze kunnen werken op de wijze die het beste past bij het werk dat ze doen.
De afdeling Workplace Management werkt met vier multidisciplinaire teams, elk met een eigen (geografisch) verantwoordelijkheidsgebied. Elk team heeft een groot mandaat om snel en adequaat beslissingen te kunnen nemen.

Welke verantwoordelijkheden vallen onder uw functie als Workplace Manager?

Als Workplace Manager ben ik verantwoordelijk voor de huisvesting van de medewerkers van de bank. Het verantwoordelijkheidsgebied betreft het strategisch en tactisch portfoliomanagement van onze vastgoedportefeuille (aan- en verhuur, aan- en verkoop), de locatiestrategie, de verbouwingen, het technisch onderhoud, de inrichting en verhuizingen, het behandelen van huisvesting-gerelateerde klantvragen en de pandgebonden veiligheid. Specifieke aandachtsgebieden zijn de datacenters van de bank en het circulaire gebouw ‘Circl’. 

Wat is de positie van Workplace Management binnen uw organisatie?

Binnen Facility Management, waar ik lid van het MT ben, ligt de verantwoordelijkheid voor huisvesting. We werken voor werkplekinrichting nauw samen met IT en HR om een aantrekkelijke werkomgeving te realiseren.
Binnen FM besteden we veel tijd en aandacht aan duurzaamheid en circulariteit. Niet alleen voor onze gebouwen en ingekochte dienstverlening, maar óók waar het gaat om de werkplek. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van onze nieuwe huisvestingsconcepten. We hebben medewerkers die zich ‘dedicated’ met deze onderwerpen bezig houden. Duurzaamheid en circulariteit vormen een belangrijk onderdeel van de strategie van ABNAMRO. Als FM zijn wij in staat om daar een aanzienlijke bijdrage aan te leveren door dit ook in onze eigen panden en bedrijfsvoering door te voeren. Daarbij hanteren wij het uitgangspunt ‘right to copy’; wij delen onze kennis en ervaring met anderen om ook hen in staat te stellen duurzame initiatieven te ontplooien.

Delen:

Meer nieuws

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Het Hybride Helden Festival is terug

Het Hybride Helden Festival is terug

woensdag 21 mei

BIS|Econocom organiseert het Hybride Helden Festival. Op 10 juni ontmoet je professionals, ontdek je de nieuwste technologieën, ...

Lees meer

Terug naar boven