Functie workplace manager steeds populairder

 

Functie workplace manager steeds populairder

Steeds meer professionele organisaties beschikken over een workplace manager. In de zojuist verschenen editie van Smart WorkPlace komen drie ervan aan het woord. Als eerste: Dick Lussing, Manager Workplace ABN AMRO Bank N.V.

Wat was de aanleiding om bij ABNAMRO de functie van Workplace Manager in te stellen?

Door het instellen van de afdeling Workplace komen vraagstukken met betrekking tot de werkplekinrichting en het optimale gebruik van beschikbare panden en vierkante meters bij elkaar. 

De werkplek staat centraal in de dienstverlening van Facility Management. Men wil steeds meer plaats- en tijd-onafhankelijk werken. Daarbij spelen zaken als flexibiliteit, techniek, duurzaamheid, well (gezondheid) en voorzieningen een belangrijke rol. ABNAMRO wil haar medewerkers een werkplek bieden waar ze kunnen werken op de wijze die het beste past bij het werk dat ze doen.
De afdeling Workplace Management werkt met vier multidisciplinaire teams, elk met een eigen (geografisch) verantwoordelijkheidsgebied. Elk team heeft een groot mandaat om snel en adequaat beslissingen te kunnen nemen.

Welke verantwoordelijkheden vallen onder uw functie als Workplace Manager?

Als Workplace Manager ben ik verantwoordelijk voor de huisvesting van de medewerkers van de bank. Het verantwoordelijkheidsgebied betreft het strategisch en tactisch portfoliomanagement van onze vastgoedportefeuille (aan- en verhuur, aan- en verkoop), de locatiestrategie, de verbouwingen, het technisch onderhoud, de inrichting en verhuizingen, het behandelen van huisvesting-gerelateerde klantvragen en de pandgebonden veiligheid. Specifieke aandachtsgebieden zijn de datacenters van de bank en het circulaire gebouw ‘Circl’. 

Wat is de positie van Workplace Management binnen uw organisatie?

Binnen Facility Management, waar ik lid van het MT ben, ligt de verantwoordelijkheid voor huisvesting. We werken voor werkplekinrichting nauw samen met IT en HR om een aantrekkelijke werkomgeving te realiseren.
Binnen FM besteden we veel tijd en aandacht aan duurzaamheid en circulariteit. Niet alleen voor onze gebouwen en ingekochte dienstverlening, maar óók waar het gaat om de werkplek. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van onze nieuwe huisvestingsconcepten. We hebben medewerkers die zich ‘dedicated’ met deze onderwerpen bezig houden. Duurzaamheid en circulariteit vormen een belangrijk onderdeel van de strategie van ABNAMRO. Als FM zijn wij in staat om daar een aanzienlijke bijdrage aan te leveren door dit ook in onze eigen panden en bedrijfsvoering door te voeren. Daarbij hanteren wij het uitgangspunt ‘right to copy’; wij delen onze kennis en ervaring met anderen om ook hen in staat te stellen duurzame initiatieven te ontplooien.

Delen:

Meer nieuws

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

dinsdag 1 juli

Per 1 juli is Natalie Hofman aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business ...

Lees meer

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

dinsdag 1 juli

Op een zonovergoten ochtend in mei vindt de Compliance Round Table plaats in een heel bijzondere locatie: ‘De Kapel’ ...

Lees meer

Vero: nieuwe gratis AI-agent

Vero: nieuwe gratis AI-agent

maandag 30 juni

Alvero ondersteunt workplace professionals met Agentic AI Introductie Vero: een gratis AI-agent die helpt met vragen, ideeën ...

Lees meer

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

maandag 30 juni

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, ...

Lees meer

E-zine 'Smart Buildings'

E-zine 'Smart Buildings'

donderdag 26 juni

De adoptie, transformatie en mogelijkheden van technologie op de werkplek zijn ongekend en ontwikkelen harder dan ooit. ...

Lees meer

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

donderdag 26 juni

Op woensdag 2 juli 2025 vertelt Amabel Chiarito over het innovatieve werkplekconcept van Haskoning in het nieuwe, duurzame ...

Lees meer

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

donderdag 26 juni

SmartLabs en International Workplace Group gaan een wereldwijde samenwerking aan van tien jaar. Daarmee spelen ze in op ...

Lees meer

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

woensdag 25 juni

Hollandse Nieuwe creëerde voor MVRDV in Tripolis Park een werkomgeving waar betekenisvolle connecties en spontane ontmoetingen ...

Lees meer

De kracht van een integrale aanpak

De kracht van een integrale aanpak

dinsdag 24 juni

De droom van iedere gebouweigenaar: een toekomstbestendige vastgoedportefeuille waarmee je energie bespaart, een gezonde ...

Lees meer

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de NAVO-top

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de ...

dinsdag 24 juni

Terwijl Den Haag zich voorbereidt op zware verkeershinder tijdens de NAVO-top, houdt IWG professionals productief met gratis ...

Lees meer

Platform voor AI-gedreven optimalisatie van gebouwen

Platform voor AI-gedreven optimalisatie van gebouwen

vrijdag 20 juni

Een platform biedt gebouwbeheerders en installateurs een hulpmiddel om het energieverbruik en de prestaties van één ...

Lees meer

Gemeentehuis Land van Cuijk: duurzame renovatie en nieuwbouw

Gemeentehuis Land van Cuijk: duurzame renovatie en nieuwbouw

donderdag 19 juni

Op 1 januari 2022 fuseerden de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis, Mill en Sint Hubert en Grave tot de nieuwe gemeente ...

Lees meer

Een neurodivers kantoor, bestaat dat wel?

Een neurodivers kantoor, bestaat dat wel?

donderdag 19 juni

Bestaat een neurodivers kantoor? Met deze vraag herlanceert Tarkett de praktische gids 'Principes voor Human-Conscious Design', ...

Lees meer

SWP Talks #66: Zero waste

SWP Talks #66: Zero waste

woensdag 18 juni

In de nieuwste aflevering van SWP Talks staat het thema zero waste op de werkvloer centraal. Host Suzan Schalx gaat in gesprek ...

Lees meer

Waarom datagedreven ventilatie loont

Waarom datagedreven ventilatie loont

woensdag 18 juni

Nog te vaak draait de keuze bij ventilatie vooral om de laagste aanschafprijs, terwijl juist de Total Cost of Ownership ...

Lees meer

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Terug naar boven