Keep it cool!

 

Keep it cool!

Hoe reboard je na een korte staycation? Daarover schreef Manouk de Weert van Smart WorkPlace Partner Brink Management / Advies onderstaande blog.

Na een geslaagde staycation van 2 weken ben ik toch ook blij dat ik weer naar kantoor (coronaproof ingericht uiteraard) kan om af te koelen. Staycation: nu al het woord van het jaar wat mij betreft. Toch moest ik er wel aan wennen. Niet aan het woord, maar aan de daadwerkelijke toepassing. Toen een sportmaatje aan mij voorstelde om ook naar Spanje af te reizen, was ik bijna om. Ik voelde onrust. Vakantie is toch pas vakantie als je in het buitenland bent geweest?

Het buitenland gaat nu echter ook gepaard met mogelijke lockdowns en daar had ik dan weer minder behoefte aan. Ik besloot dus om lekker van mijn eigen omgeving te genieten. En wat was dat fijn! Ik ben weer opgeladen na een gekke periode van werken op afstand, onzekerheid over projecten en veel Teams-vergaderingen en online borrels. Dat opladen was en is belangrijk, dat vinden we allemaal, en wordt tegelijkertijd toch erg onderschat.

Nationale vermoeidheid na maanden thuiswerken?

Recent trokken een aantal krantenkoppen mijn aandacht: ‘’Nationale vermoeidheid na maanden thuiswerken, het zorgt voor chronische stress (Parool)’’ en ‘’Komt er na de coronacrisis een massale burn-out (NRC)?’’ De artikelen die ik op LinkedIn voorbij zie komen gaan hier minder over, maar veelal over de potentiële reductie van kantoormeters doordat we verwachten meer thuis te werken. Wat mij met name bezig houdt, gaat minder over de fysieke werkomgeving met haar meters en meer over de mensen: denken we genoeg aan wat deze manier van werken betekent voor de verbinding met collega’s, het werkgeluk en onze gezondheid? Het is eenvoudig om te kijken naar het besparen op je huisvestingslasten, maar 90% van de kosten zitten toch echt in je belangrijkste asset: de medewerker.

De huidige situatie laat ons ervaren hoe het is om radicaal anders te werken. We hebben snel gedigitaliseerd en de thuiswerkplek is de norm geworden. Deze periode leert ons dat we efficiënter kunnen omgaan met reistijd, een betere werk-privébalans ervaren en meer autonomie hebben over hoe we ons werk doen. De keerzijde van de medaille? We worstelen met hoe we in deze digitale wereld verbonden blijven met elkaar, met onze klanten en hoe we kennis (blijven) delen. Al deze dingen waren een vanzelfsprekendheid toen we elkaar tegenkwamen bij de koffieautomaat, aan de lunchtafel of bij de borrel. Het kantoor blijkt niet alleen essentieel voor onderling contact, maar ook voor onze gezondheid. Neem je thuis voldoende rustmomenten en geniet je van een gezonde lunch? Op kantoor gaat dit alles meer vanzelf: je werkgever zorgt voor een gezonde werkplek en collega’s houden een oogje voor elkaar in het zeil.

Kortom, de situatie heeft voor- en nadelen en beïnvloedt allerlei facetten uit ons leven, op de werkvloer én thuis.

COVID-19 impact assessment (WPA)

Als huisvestingsadviseurs binnen Brink waren wij uiteraard ook erg benieuwd wat de impact is van deze situatie op onze collega’s. Daarom voerden wij een COVID-19 impact assessment uit met Work & People Analytics (WPA). Bovenstaande vermoedens blijken terecht, zo toont een greep uit de resultaten:

  • ‘’We ervaren dat we productief zijn, maar het gevoel van verbinding met de organisatie, samenwerking en kennisdeling is minder goed dan voorheen.’’
  • Meer dan 80% verwacht in de toekomst meer thuis te werken en video-overleg ook met klanten te doen.
  • Men is het meest ontevreden over de ergonomie van de thuiswerkplek.

Figuur 1 WPA resultaat: 80% verwacht meer thuis te werken en meer video-overleg te voeren.

Keep it cool!

De uitdaging?

De uitdagingen vragen om een herstructurering van onze manier van (samen)werken. En dat vraagt om een integrale benadering vanuit het management, HR, IT, facilities en vastgoed. Maak gezamenlijk heldere (samen)werkafspraken en nieuwe (digitale) rituelen, zodat je effectief kan samenwerken en in verbinding kan blijven met elkaar. Hoe je dat doet? Bij de herhuisvesting van Deerns maakten we bijvoorbeeld een werkafprakenspel dat we hebben ingezet als instrument om de dialoog tussen de medewerkers te faciliteren over gewenst gedrag en rituelen in de nieuwe fysieke werkomgeving. Oftewel; op welke plekken is er liever geluidsniveau bibliotheek en waar worden de weekenden uitgebreid besproken én hoe vieren we verjaardagen en successen? Dit kun je natuurlijk ook vormgeven voor het samenwerken in een digitale werkomgeving.

Hoe je dit in praktijk brengt in een digitale werkomgeving liet Microsoft mij vorig jaar al zien bij een rondleiding. Ik werd geïnspireerd door hun organisatietransformatie, die het gevolg was van de verbouwing van hun kantoor. Gedurende een ‘refresh’ periode, waarin geen pand beschikbaar was (dat was toen heel bijzonder, want we hebben toch een kantoor nodig?), hebben ze uitgevonden hoe ze het best op afstand met elkaar konden samenwerken. Ze stelden zich namelijk de vraag hoe ze meer uit zichzelf kunnen halen, om niet alleen hun eigen digitale succes, maar ook dat van hun klanten en partners zo goed mogelijk te kunnen faciliteren. Om dit te laten slagen, ontwikkelden ze gezamenlijke werkafspraken en rituelen. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat meetings altijd 45 minuten duren, de ochtend geblokt is voor focustijd en om 3 uur ’s middags tijd om even te socializen. Het resultaat? Meer focus en een lager stressniveau.

Microsoft is niet de enige. De Zweden experimenteren al een aantal jaren met 6-urige werkdagen, met het oog op verbeterde werk-privébalans en een gelukkigere en gezondere medewerker. Deze COVID-19 pandemie biedt mogelijkheden om hoe we ons werk doen onder de loep te leggen en kritisch te bekijken. Door dit te doen, kunnen we leren van deze periode.

Delen:

Meer nieuws

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

maandag 24 november

Hoe geef je IT-leiders de ruimte om écht te innoveren, en niet meer alleen te focussen op probleemoplossing? Daarvoor ...

Lees meer

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

dinsdag 18 november

Het belang van welzijn op de werkplek neemt alsmaar toe. Er is meer aandacht voor mentale veerkracht en gezondheid, die ...

Lees meer

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Terug naar boven