Keep it cool!

 

Keep it cool!

Hoe reboard je na een korte staycation? Daarover schreef Manouk de Weert van Smart WorkPlace Partner Brink Management / Advies onderstaande blog.

Na een geslaagde staycation van 2 weken ben ik toch ook blij dat ik weer naar kantoor (coronaproof ingericht uiteraard) kan om af te koelen. Staycation: nu al het woord van het jaar wat mij betreft. Toch moest ik er wel aan wennen. Niet aan het woord, maar aan de daadwerkelijke toepassing. Toen een sportmaatje aan mij voorstelde om ook naar Spanje af te reizen, was ik bijna om. Ik voelde onrust. Vakantie is toch pas vakantie als je in het buitenland bent geweest?

Het buitenland gaat nu echter ook gepaard met mogelijke lockdowns en daar had ik dan weer minder behoefte aan. Ik besloot dus om lekker van mijn eigen omgeving te genieten. En wat was dat fijn! Ik ben weer opgeladen na een gekke periode van werken op afstand, onzekerheid over projecten en veel Teams-vergaderingen en online borrels. Dat opladen was en is belangrijk, dat vinden we allemaal, en wordt tegelijkertijd toch erg onderschat.

Nationale vermoeidheid na maanden thuiswerken?

Recent trokken een aantal krantenkoppen mijn aandacht: ‘’Nationale vermoeidheid na maanden thuiswerken, het zorgt voor chronische stress (Parool)’’ en ‘’Komt er na de coronacrisis een massale burn-out (NRC)?’’ De artikelen die ik op LinkedIn voorbij zie komen gaan hier minder over, maar veelal over de potentiële reductie van kantoormeters doordat we verwachten meer thuis te werken. Wat mij met name bezig houdt, gaat minder over de fysieke werkomgeving met haar meters en meer over de mensen: denken we genoeg aan wat deze manier van werken betekent voor de verbinding met collega’s, het werkgeluk en onze gezondheid? Het is eenvoudig om te kijken naar het besparen op je huisvestingslasten, maar 90% van de kosten zitten toch echt in je belangrijkste asset: de medewerker.

De huidige situatie laat ons ervaren hoe het is om radicaal anders te werken. We hebben snel gedigitaliseerd en de thuiswerkplek is de norm geworden. Deze periode leert ons dat we efficiënter kunnen omgaan met reistijd, een betere werk-privébalans ervaren en meer autonomie hebben over hoe we ons werk doen. De keerzijde van de medaille? We worstelen met hoe we in deze digitale wereld verbonden blijven met elkaar, met onze klanten en hoe we kennis (blijven) delen. Al deze dingen waren een vanzelfsprekendheid toen we elkaar tegenkwamen bij de koffieautomaat, aan de lunchtafel of bij de borrel. Het kantoor blijkt niet alleen essentieel voor onderling contact, maar ook voor onze gezondheid. Neem je thuis voldoende rustmomenten en geniet je van een gezonde lunch? Op kantoor gaat dit alles meer vanzelf: je werkgever zorgt voor een gezonde werkplek en collega’s houden een oogje voor elkaar in het zeil.

Kortom, de situatie heeft voor- en nadelen en beïnvloedt allerlei facetten uit ons leven, op de werkvloer én thuis.

COVID-19 impact assessment (WPA)

Als huisvestingsadviseurs binnen Brink waren wij uiteraard ook erg benieuwd wat de impact is van deze situatie op onze collega’s. Daarom voerden wij een COVID-19 impact assessment uit met Work & People Analytics (WPA). Bovenstaande vermoedens blijken terecht, zo toont een greep uit de resultaten:

  • ‘’We ervaren dat we productief zijn, maar het gevoel van verbinding met de organisatie, samenwerking en kennisdeling is minder goed dan voorheen.’’
  • Meer dan 80% verwacht in de toekomst meer thuis te werken en video-overleg ook met klanten te doen.
  • Men is het meest ontevreden over de ergonomie van de thuiswerkplek.

Figuur 1 WPA resultaat: 80% verwacht meer thuis te werken en meer video-overleg te voeren.

Keep it cool!

De uitdaging?

De uitdagingen vragen om een herstructurering van onze manier van (samen)werken. En dat vraagt om een integrale benadering vanuit het management, HR, IT, facilities en vastgoed. Maak gezamenlijk heldere (samen)werkafspraken en nieuwe (digitale) rituelen, zodat je effectief kan samenwerken en in verbinding kan blijven met elkaar. Hoe je dat doet? Bij de herhuisvesting van Deerns maakten we bijvoorbeeld een werkafprakenspel dat we hebben ingezet als instrument om de dialoog tussen de medewerkers te faciliteren over gewenst gedrag en rituelen in de nieuwe fysieke werkomgeving. Oftewel; op welke plekken is er liever geluidsniveau bibliotheek en waar worden de weekenden uitgebreid besproken én hoe vieren we verjaardagen en successen? Dit kun je natuurlijk ook vormgeven voor het samenwerken in een digitale werkomgeving.

Hoe je dit in praktijk brengt in een digitale werkomgeving liet Microsoft mij vorig jaar al zien bij een rondleiding. Ik werd geïnspireerd door hun organisatietransformatie, die het gevolg was van de verbouwing van hun kantoor. Gedurende een ‘refresh’ periode, waarin geen pand beschikbaar was (dat was toen heel bijzonder, want we hebben toch een kantoor nodig?), hebben ze uitgevonden hoe ze het best op afstand met elkaar konden samenwerken. Ze stelden zich namelijk de vraag hoe ze meer uit zichzelf kunnen halen, om niet alleen hun eigen digitale succes, maar ook dat van hun klanten en partners zo goed mogelijk te kunnen faciliteren. Om dit te laten slagen, ontwikkelden ze gezamenlijke werkafspraken en rituelen. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat meetings altijd 45 minuten duren, de ochtend geblokt is voor focustijd en om 3 uur ’s middags tijd om even te socializen. Het resultaat? Meer focus en een lager stressniveau.

Microsoft is niet de enige. De Zweden experimenteren al een aantal jaren met 6-urige werkdagen, met het oog op verbeterde werk-privébalans en een gelukkigere en gezondere medewerker. Deze COVID-19 pandemie biedt mogelijkheden om hoe we ons werk doen onder de loep te leggen en kritisch te bekijken. Door dit te doen, kunnen we leren van deze periode.

Delen:

Meer nieuws

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

dinsdag 18 november

Het belang van welzijn op de werkplek neemt alsmaar toe. Er is meer aandacht voor mentale veerkracht en gezondheid, die ...

Lees meer

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Terug naar boven