Digitalisering: hoe een luxe een noodzakelijkheid is geworden voor coworking ruimtes

5 min

 

Digitalisering: hoe een luxe een noodzakelijkheid is geworden voor coworking ruimtes

Hoe kunnen coworking ruimtes digitalisering implementeren en er voordeel uit trekken? Daarover schreef Smart WorkPlace expert Jeannine van der Linden van dekamer.eu onderstaande blog.

Als je een van de 1,2 miljoen zzp’ers in Nederland bent of een zelfstandig ondernemer die keihard werkt om zijn marktaandeel te vergroten, heb je zeker de druk die de COVID-19 pandemie op bedrijven in alle sectoren uitoefent meegemaakt. Maar in tegenstelling tot grote bedrijven of fulltime medewerkers ben je meer kwetsbaar voor marktveranderingen en daarom moet je je veel sneller en beter kunnen aanpassen aan markttrends om te kunnen overleven. Een van de trends die tijdens de pandemie naar voren is gekomen wegens hygiënische overwegingen, overheidsvoorschriften en lockdowns is digitalisering.

Wij spraken met Hector Kolonas (zie openingsfoto), een werkruimte technoloog en oprichter van included.co alsook medeoprichter van Syncaroo, om meer te weten komen over hoe coworking ruimtes zoals  De Kamer (een netwerk van coworking ruimtes door heel Nederland) volgens hem digitalisering kunnen implementeren en er voordeel uit kunnen trekken, vooral in het midden van een pandemie.

Volgens Kolonas “hebben coworking ruimtes zoals iedere moderne onderneming een aantal bewegende onderdelen”. Denk bijvoorbeeld aan de grote rol die onroerend goed speelt dat ook “aangekleed, beheerd en in stand gehouden moet worden.” Kolonas legt verder uit dat “digitalisering het beheren van deze bewegende onderdelen meer efficiënt, gestroomlijnd en toenemend geautomatiseerd heeft gemaakt.”

“Maar,” zegt hij, “eigenaars van coworking ruimtes moeten ook constant denken aan het werven van nieuwe leden/klanten; hoe ze hun klanten het beste van dienst kunnen zijn en natuurlijk over de fijne kneepjes van het runnen van zo’n unieke horeca-schuine streep-huisbaas onderneming.”

Dit is vooral van toepassing op De Kamer, die volgens zijn oprichter en manager, Jeannine van der Linden, geschoeid is op “een model van delen, waar coworkers de ruimte op grond van delen huren en ons toestemming geven het te runnen… Bij De Kamer gaat het om een thuis te creëren voor je onderneming, waarbij de focus gericht is op het inrichten van onze ruimtes die fysiek en psychologisch veilig zijn voor mensen om in te werken.”

Kolonas verwijst naar een aantal handige management- en inventarissystemen die eigenaars kunnen helpen om meer efficiënt te werk te gaan, naast “strakke integraties die gebruikt kunnen worden om onderdelen van het bedrijf die bijdragen tot de ervaring van het lid of de klant maar die niet behoren tot de kerncompetenties van het workspace managementteam ‘digitaal uit te besteden.’ “Voorbeelden van digitale uitbesteding,” aldus Kolonas, “zijn coworking voordelenplatforms, het automatiseren van marketingkanalen, controles tegen het witwassen van gelden en communicatieplatforms zoals Slack en Discord.”

Kolonas wijst erop dat coworking ruimtes traditioneel gezien bedrijven zijn met een lage marge en daarom zijn “elke efficiënte processen van belang die de waarde van het product (b.v. lidmaatschap) verhogen of die de kosten verlagen van het werven van klanten en/of ze van dienst kunnen zijn bij het integraal verbeteren van de algehele duurzaamheid en winstgevendheid van coworking ruimtes in de toekomst.”

Kolonas heeft twee onderscheidende manieren waarop COVID-19 de digitalisering van coworking ruimtes heeft beïnvloed geïdentificeerd: “Ten eerste en het duidelijkst is de manier waarop een heleboel ruimtes heel snel virtuele en community gerichte aanbiedingen moesten vinden die voorheen als leuk-om-te-hebben geacht werden. Dit bespoedigde het beleggen in en gebruik maken van een reeks digitale upgrades. Van virtuele evenementen tot online messaging en waardecreatie. Leden wordt nu veel meer aangeboden dan alleen een bureau, Wi-Fi en een bakje koffie. Ten tweede is ondernemers in communityverband de unieke gelegenheid gegund om aan alle bedrijven te kunnen werken in tegenstelling tot alleen aan een enkel bedrijf. Dit heeft geleid tot een aantal upgrades en integraties die voorheen uitgesteld werden vanwege een denkbeeldig tekort aan tijd of inzet dat het gevergd zou hebben.”

We hebben Kolonas ook uitgevraagd over zijn voorspellingen voor het komend jaar rond de digitaliseringstrend. Hij gelooft van harte “dat de volgende grote trend in de coworking industrie het automatiseren van de saaiste maar vaak meest belangrijke onderdelen van dit soort bedrijven zal zijn.” Hij weidt uit door te zeggen dat “dit soort automatisering voort zal bouwen op de groei en de technologische integratie van 2019 en 2020, en het zal in toenemende mate de manier waarop klanten gevonden, gecontroleerd, opgenomen, beloond en uiteindelijk losgelaten worden verbeteren. Dit soort digitalisering stelt werkruimtemanagers in staat om zich meer te richten op de mensgerichte taken die zorgen voor het runnen van succesvolle coworking gemeenschappen.”

Met betrekking tot hindernissen die coworking ruimtes te wachten staan in het adopteren van digitalisering meent Kolonas dat de tijd is aangebroken: coworking bedrijven hebben een ongekend moeilijk jaar achter de rug, waarvan vele met minder klanten, personeelsleden en inkomsten overgebleven zijn dan twee jaar tevoren. Om even bij te komen, een stapje terug te doen, te plannen voor succes op de lange termijn en om efficiënt te blijven is geen makkie en zal bij sommigen wat langer duren dan bij anderen.”

Ten slotte waarschuwt Kolonas dat “digitalisering omwille van digitalisering een gevaarlijke strategie is. Iedere onderneming die digitalisering overweegt hoort eerst te kijken naar welke knelpunten een voor een opgelost kunnen worden, terwijl iedere stap vergemakkelijkt kan worden door vertrouwen te hebben in de professionals en ervaren collega’s. Vele bedrijven die in de haast de verkeerde technologie hebben ingezet zijn ten onder gegaan vanwege technische schuld. Hoewel ik een grote gelovige ben in hoe digitalisering de volhoudbaarheid van een bedrijf drastisch kan verbeteren, moet ik mensen vaak eraan herinneren dat de tijd die aan research en het vragen van ‘stomme’ vragen gewijd wordt je kansen op succesvolle digitalisering zal verbeteren.”

Delen:

Meer nieuws

SWP Talks #66: Zero waste

SWP Talks #66: Zero waste

woensdag 18 juni

In de nieuwste aflevering van SWP Talks staat het thema zero waste op de werkvloer centraal. Host Suzan Schalx gaat in gesprek ...

Lees meer

Waarom datagedreven ventilatie loont

Waarom datagedreven ventilatie loont

woensdag 18 juni

Nog te vaak draait de keuze bij ventilatie vooral om de laagste aanschafprijs, terwijl juist de Total Cost of Ownership ...

Lees meer

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Terug naar boven