Duurzame bedrijfsvoering dankzij verantwoorde pizza

4 min

 

Duurzame bedrijfsvoering dankzij verantwoorde pizza

Wat zijn de ingrediënten voor een duurzame bedrijfsvoering? Smart WorkPlace partner SUB – Sustainable Boost legt in een whitepaper uit hoe je een verantwoorde pizza samenstelt.

Hét duurzaamheidsvraagstuk ‘Waar moet ik beginnen?’

Veel directeuren & (facilitaire/inkoop) managers met duurzaamheidsambities zoeken een startpunt om tot concrete maatregelen en plannen te komen. Wat zijn de ingrediënten voor een duurzame bedrijfsvoering. Jeroen Zonneveld van SUB – Sustainable Boost deelt in een whitepaper negen principes voor een duurzame bedrijfsvoering vol impact, kennis en ervaring en gaat dieper in op de ingrediënten van een verantwoorde pizza.

Ingrediënt 1: Toon Leiderschap

Zichtbaarheid, menselijkheid en het hebben van visie zijn belangrijk voor goed leiderschap. 

  • Welke duurzame boodschap wil je als organisatie uitdragen?
  • Ondersteunt het topmanagement duurzame ontwikkeling en ziet het de meerwaarde ervan?
  • Zijn medewerkers op de werkvloer vanaf het begin (actief) betrokken bij de duurzaamheidsambities?
  • Hoe geloofwaardig en betrouwbaar ben je als organisatie? Handel je naar wat je zegt en waar je voor staat?

Gebruik hiervoor een Manifest.

Ingrediënt 2: Bepaal duurzaamheidsambities

Droom groot en zorg voor ambitieuze, inspirerende doelen.

  • Waar wil je als organisatie naar toe groeien op duurzaamheid?
  • Wat zijn relevante maatschappelijke vraagstukken voor jouw organisatie, wat is precies het probleem en hoe kan je hier aan bijdragen?
  • Komen de doelen voor uit de visie en identiteit van jouw organisatie?
  • Welke focus Sustainable Development Goals (SDG’s) passen bij de kernwaarden van je organisatie?
  • Sluiten de doelen aan bij de verwachtingen van je stakeholders?
  • Welke impact wil je over een periode van 4 à 5 jaar bereikt hebben?
  • Is de strategische visie en koers op duurzaamheid geformuleerd?

Gebruik hiervoor een Sustainable Statement.

Ingrediënt 3: Maak een actieplan en start

Een doel zonder een plan is alleen maar een wens.

  • Zijn alle doelen vertaald naar concrete maatregelen en acties?
  • Hoe ziet de planning eruit per activiteit of cluster activiteiten?
  • Dragen de plannen bij aan één of meer van de SDG’s?
  • Is er bij het opstellen van het actieplan gewerkt aan draagvlak?
  • Zijn alle acties en maatregelen concreet omschreven, geprioriteerd en gekoppeld aan een tijdspad en een actiehouder.
  • Wat is de doorlooptijd van het actieplan?

Gebruik hiervoor een SUB Barometer.

Ingrediënt 4: Maak een (nul)meting

Weet waar je staat op het gebied van duurzaamheid.

  • Wat is de scope van je (nul)meting?
  • Op welke duurzaamheidsaspecten wil je je richten?
  • Aan de hand van welke indicatoren ga je meten en rapporteren?
  • Kan je de prestatie-indicatoren benchmarken met andere kengetallen?
  • Door wie wordt de (nul)meting uitgevoerd?

Gebruik hiervoor een Sustainable Footprint.

Ingrediënt 5: Betrek de gehele organisatie

Motiveer je medewerkers door ze te enthousiasmeren voor duurzaamheid.

  • Zijn medewerkers continue geïnformeerd over de voortgang?
  • Is er geïnvesteerd in bewustwording, kennis en vaardigheden?
  • Is een kerngroep vanuit de organisatie vanaf het begin betrokken bij het uitdragen en concretiseren van duurzaamheidsambities?
  • Hoe betrek je medewerkers (actief) bij het veranderingsproces?
  • Op welke wijze nodig je medewerkers uit om zelf met ideeën te komen?
  • Met welke middelen maak je zowel binnen als buiten je organisatie periodiek behaalde resultaten zichtbaar?

Gebruik hiervoor een SDG-Masterclass.

Ingrediënt 6: Zoek de dialoog met stakeholders

Alleen ga je snel, samen kom je verder.

  • Zijn interne en externe stakeholders bekend met de duurzame doelen?
  • Zijn de stakeholders bekend die met elkaar SDG-impact kunnen vergroten?
  • Is de dialoog gezocht met stakeholders om: bewustwording, kennisdeling, ketensamenwerking en ontstaan van partnerschappen te stimuleren?
  • Hoe creëer je SDG-impact en win-win situaties voor alle stakeholders?

Gebruik hiervoor Dialoogsessies.

Ingrediënt 7: Formuleer concrete doelen

Laat zien wat je doet en wat de impact is en geef hiervoor bewijzen.

  • Zijn concrete doelen geformuleerd voor de impact die je over 4 à 5 jaar wilt bereiken? En is voor ieder doel de koppeling gemaakt met de SDG’s?
  • Is bepaalt hoe je communiceert over je bijdrage aan deze maatschappelijke uitdagingen? En hoe je dit SMART, geloofwaardig en transparant doet?
  • Bepaal met welke middelen periodiek de voortgang inzichtelijk gemaakt?

Gebruik hiervoor een SUB-Dashboard.

Ingrediënt 8: Communiceer duurzame bedrijfsvoering

Versterk je imago, door je maatschappelijke betekenis tot leven te brengen.

  • Hoe zorg je voor bekendheid voor je duurzame prestaties?
  • Hoe werf je deelnemers/klanten/ambassadeurs om SDG-impact te vergroten?
  • Wat is het aansprekende verhaal dat inspireert, verbind en je imago versterkt?
  • Hoe ga je communiceren om je beoogde doelgroepen te bereiken?
  • Hoe voorkom je beschuldigingen van ‘green washing’?

Gebruik hiervoor Verslagleggingen.

Ingrediënt 9: Monitor en evalueer de resultaten

Op weg naar een excellente bedrijfsvoering vol impact.

  • Hoe wordt toezicht gehouden op de kwaliteit van de uitvoering?
  • Hoe wordt de evaluatie uitgevoerd en de impact gemeten? Met welke methode?
  • Door wie wordt de evaluatie uitgevoerd?
  • Op welke wijze richt jouw organisatie een leerproces in?
  • Hoe ziet de verantwoording van resultaten naar derden eruit?

Gebruik hiervoor een Sustainable Paspoort.

De whitepaper is hier te downloaden.

Delen:

Meer nieuws

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Terug naar boven