Duurzame bedrijfsvoering dankzij verantwoorde pizza

4 min

 

Duurzame bedrijfsvoering dankzij verantwoorde pizza

Wat zijn de ingrediënten voor een duurzame bedrijfsvoering? Smart WorkPlace partner SUB – Sustainable Boost legt in een whitepaper uit hoe je een verantwoorde pizza samenstelt.

Hét duurzaamheidsvraagstuk ‘Waar moet ik beginnen?’

Veel directeuren & (facilitaire/inkoop) managers met duurzaamheidsambities zoeken een startpunt om tot concrete maatregelen en plannen te komen. Wat zijn de ingrediënten voor een duurzame bedrijfsvoering. Jeroen Zonneveld van SUB – Sustainable Boost deelt in een whitepaper negen principes voor een duurzame bedrijfsvoering vol impact, kennis en ervaring en gaat dieper in op de ingrediënten van een verantwoorde pizza.

Ingrediënt 1: Toon Leiderschap

Zichtbaarheid, menselijkheid en het hebben van visie zijn belangrijk voor goed leiderschap. 

  • Welke duurzame boodschap wil je als organisatie uitdragen?
  • Ondersteunt het topmanagement duurzame ontwikkeling en ziet het de meerwaarde ervan?
  • Zijn medewerkers op de werkvloer vanaf het begin (actief) betrokken bij de duurzaamheidsambities?
  • Hoe geloofwaardig en betrouwbaar ben je als organisatie? Handel je naar wat je zegt en waar je voor staat?

Gebruik hiervoor een Manifest.

Ingrediënt 2: Bepaal duurzaamheidsambities

Droom groot en zorg voor ambitieuze, inspirerende doelen.

  • Waar wil je als organisatie naar toe groeien op duurzaamheid?
  • Wat zijn relevante maatschappelijke vraagstukken voor jouw organisatie, wat is precies het probleem en hoe kan je hier aan bijdragen?
  • Komen de doelen voor uit de visie en identiteit van jouw organisatie?
  • Welke focus Sustainable Development Goals (SDG’s) passen bij de kernwaarden van je organisatie?
  • Sluiten de doelen aan bij de verwachtingen van je stakeholders?
  • Welke impact wil je over een periode van 4 à 5 jaar bereikt hebben?
  • Is de strategische visie en koers op duurzaamheid geformuleerd?

Gebruik hiervoor een Sustainable Statement.

Ingrediënt 3: Maak een actieplan en start

Een doel zonder een plan is alleen maar een wens.

  • Zijn alle doelen vertaald naar concrete maatregelen en acties?
  • Hoe ziet de planning eruit per activiteit of cluster activiteiten?
  • Dragen de plannen bij aan één of meer van de SDG’s?
  • Is er bij het opstellen van het actieplan gewerkt aan draagvlak?
  • Zijn alle acties en maatregelen concreet omschreven, geprioriteerd en gekoppeld aan een tijdspad en een actiehouder.
  • Wat is de doorlooptijd van het actieplan?

Gebruik hiervoor een SUB Barometer.

Ingrediënt 4: Maak een (nul)meting

Weet waar je staat op het gebied van duurzaamheid.

  • Wat is de scope van je (nul)meting?
  • Op welke duurzaamheidsaspecten wil je je richten?
  • Aan de hand van welke indicatoren ga je meten en rapporteren?
  • Kan je de prestatie-indicatoren benchmarken met andere kengetallen?
  • Door wie wordt de (nul)meting uitgevoerd?

Gebruik hiervoor een Sustainable Footprint.

Ingrediënt 5: Betrek de gehele organisatie

Motiveer je medewerkers door ze te enthousiasmeren voor duurzaamheid.

  • Zijn medewerkers continue geïnformeerd over de voortgang?
  • Is er geïnvesteerd in bewustwording, kennis en vaardigheden?
  • Is een kerngroep vanuit de organisatie vanaf het begin betrokken bij het uitdragen en concretiseren van duurzaamheidsambities?
  • Hoe betrek je medewerkers (actief) bij het veranderingsproces?
  • Op welke wijze nodig je medewerkers uit om zelf met ideeën te komen?
  • Met welke middelen maak je zowel binnen als buiten je organisatie periodiek behaalde resultaten zichtbaar?

Gebruik hiervoor een SDG-Masterclass.

Ingrediënt 6: Zoek de dialoog met stakeholders

Alleen ga je snel, samen kom je verder.

  • Zijn interne en externe stakeholders bekend met de duurzame doelen?
  • Zijn de stakeholders bekend die met elkaar SDG-impact kunnen vergroten?
  • Is de dialoog gezocht met stakeholders om: bewustwording, kennisdeling, ketensamenwerking en ontstaan van partnerschappen te stimuleren?
  • Hoe creëer je SDG-impact en win-win situaties voor alle stakeholders?

Gebruik hiervoor Dialoogsessies.

Ingrediënt 7: Formuleer concrete doelen

Laat zien wat je doet en wat de impact is en geef hiervoor bewijzen.

  • Zijn concrete doelen geformuleerd voor de impact die je over 4 à 5 jaar wilt bereiken? En is voor ieder doel de koppeling gemaakt met de SDG’s?
  • Is bepaalt hoe je communiceert over je bijdrage aan deze maatschappelijke uitdagingen? En hoe je dit SMART, geloofwaardig en transparant doet?
  • Bepaal met welke middelen periodiek de voortgang inzichtelijk gemaakt?

Gebruik hiervoor een SUB-Dashboard.

Ingrediënt 8: Communiceer duurzame bedrijfsvoering

Versterk je imago, door je maatschappelijke betekenis tot leven te brengen.

  • Hoe zorg je voor bekendheid voor je duurzame prestaties?
  • Hoe werf je deelnemers/klanten/ambassadeurs om SDG-impact te vergroten?
  • Wat is het aansprekende verhaal dat inspireert, verbind en je imago versterkt?
  • Hoe ga je communiceren om je beoogde doelgroepen te bereiken?
  • Hoe voorkom je beschuldigingen van ‘green washing’?

Gebruik hiervoor Verslagleggingen.

Ingrediënt 9: Monitor en evalueer de resultaten

Op weg naar een excellente bedrijfsvoering vol impact.

  • Hoe wordt toezicht gehouden op de kwaliteit van de uitvoering?
  • Hoe wordt de evaluatie uitgevoerd en de impact gemeten? Met welke methode?
  • Door wie wordt de evaluatie uitgevoerd?
  • Op welke wijze richt jouw organisatie een leerproces in?
  • Hoe ziet de verantwoording van resultaten naar derden eruit?

Gebruik hiervoor een Sustainable Paspoort.

De whitepaper is hier te downloaden.

Delen:

Meer nieuws

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

woensdag 27 augustus

Op woensdag 27 augustus 2025 vindt het jaarlijkse congres van het Center for People and Buildings (CFPB) plaats, ditmaal ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

Terug naar boven