The plastic pact journey – part 2

4 min

 

The plastic pact journey – part 2

ISS ondertekende het Plastic Pact. Hierover schrijven betrokkenen* de komende weken een serie blogs. Deel 2 gaat onder andere over ‘4-methyl-m-phenylenediamine (toluene-2,4-diamine), 1,2-Benzenedicarboxylic acid'.

Lees hier The Plastic Pact Journey – Part 1.

Het begon eigenlijk met de definitie van ‘ons’ plastic. Welk plastic voegen wij nou effectief toe? Als we, bijvoorbeeld, het flesje van Coca Cola nemen, dan zou je die uitstoot op meerdere plekken kunnen toewijzen. Namelijk aan de producent van het flesje, aan Coca Cola, aan de groothandel, aan ISS én ook aan degene die van een ijskoude Coca Cola heeft genoten. We kwamen er al snel achter dat de verantwoordelijkheid van het plastic van een Coca Colaflesje (of een andere frisdrank, for that matter) niet primair bij ons ligt. We kunnen en willen wel in gesprek met Coca Cola over de vraag of een flesje noodzakelijk is, maar uiteindelijk gaan zij erover. Tenzij we ervoor kiezen om geen Coca Cola meer te serveren. Goed voor de gezondheid, maar op een zomerse dag is een koude Coca Cola toch stiekem ook wel weer lekker.

Het komt er in het kort op neer dat we in onze rapportage de plasticuitstoot waar we geen invloed op hebben, buiten beschouwing gelaten. Dat laat nog genoeg over waar wij wel een keuze hebben. Helaas! Of misschien wel gelukkig, want daar kunnen we impact maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan handschoenen, plastic bekertjes, roerstaafjes, deksels in alle soorten en maten, vuilniszakken, folie, borden en bestek. Binnen ISS kun je dit via verschillende leveranciers aanschaffen, maar wij hebben ons gericht op de leveranciers die hier het grootste aandeel in hebben.

Die drie leveranciers hebben wij de, naar wij dachten, een paar simpele vragen gesteld: “Kun je ons vertellen wat wij in de jaren 2017, 2018 en 2019 hebben ingekocht, hoeveel dat is in stuks en in gewicht en welke soorten plastic dat zijn? En als jullie dan toch bezig zijn, laat dan ook even weten hoeveel daarvan van gerecycled plastic is gemaakt, hoeveel plastic bio-based is en, alsjeblieft, ook nog even of het recyclebaar is? Als kers op de taart wilden we weten of er geen ‘zeer zorgwekkende stoffen’ (ZZS) in zitten, zoals 4-methyl-m-phenylenediamine (toluene-2,4-diamine), 1,2-Benzenedicarboxylic acid, di-C7-11-branched and linear alkyl esters of een andere van deze lijst van 40 ZZS?”

Helaas kregen we meestal geen perfect antwoord terug. Sterker nog, over het algemeen konden we alleen een overzicht in Excel krijgen van het aantal ingekochte units. Deze units moesten nog worden omgerekend naar het aantal effectief ingekochte stuks van het product en daarnaast moesten wij nog selecteren of de verschillende productsoorten binnen onze scope vielen. Dus we moesten weer terug naar de tekentafel over hoe wij dan de rapportage moesten gaan opstellen.

Omdat het hier over duizenden items gaat, hebben we ervoor gekozen om bepaalde categorieën te clusteren. Wij gebruiken verschillende soorten vuilniszakken, maar het was onbegonnen werk om van alle soorten de details te bepalen. We hebben één vuilniszak als gemiddelde genomen en die waarde ook toegepast op alle andere vuilniszakken. Wij hebben dus niet de exacte hoeveelheid plastic in kilogram of de exacte hoeveelheden van welk soort plastic wij het meest hebben. Dit gaat helaas ten koste van de algehele juistheid van de data. Het geeft echter uiteindelijk toch een goed beeld van de totale uitstoot per categorie producten.

Zodra we onze werkmethode hadden bepaald, begon het echte werk: het inzichtelijk maken van onze plastic data op basis van onze inkooplijsten bij onze voornaamste leveranciers. Wat volgde, waren enkele weken van staren naar Excelbestanden die Teams deden crashen, cateringcollega's vragen om bakjes, dekseltjes, bekertjes in allerlei maten en vormen te wegen, huisdieren die op het verkeerde knopje gingen staan en al je werk verwijderden, ingewikkelde berekeningen maken en dan toch nog eens opnieuw berekenen voor alle zekerheid.

Op 25 februari was het dan wel zover: we leverden onze plastic data voor 2017, 2018 en 2019 in bij het Plastic Pact. Hiermee stelden we onze deelname aan het Plastic Pact voor de komende jaren veilig. We zijn nu nog druk bezig om de berekeningen voor 2020 te maken. Dat zou zomaar een nadelig jaar kunnen zijn als het gaat om ons plasticgebruik. Benieuwd naar de resultaten? Stay tuned voor onze volgende blog van ‘the plastic pact journey’.

* Wij zijn Cara CoffynDanique LindnerSebastiaan Janssen en Douwe Driehuis van ISS. Allemaal vanuit onze eigen discipline betrokken bij het Plastic Pact. Cara en Danique als sustainability leads bij onze klanten Accenture en PwC, Sebastiaan vanuit zijn rol als category manager F&B en logistiek en Douwe als head of innovation.

Delen:

Meer nieuws

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Terug naar boven