De waarde van data en drones (1)

4 min

 

De waarde van data en drones (1)

Hoe gaan we met tech financiële waarde creëren in Workplace- en Facility Management? Deze vraag behandelt SWP-expert Michel Pan in een serie blogs. 

Ik was recent te gast in de Zuidas Today Talkshow en had daar een levendige discussie met Bas Ambachtsheer van Colliers en Marcel Lenters van MPL. We spraken over slimme gebouwen én het verdringen van menselijk werk door technologie. We waren het er al snel over eens dat veel partijen worstelen met dit vraagstuk, maar dat de impact op de facilitaire markt waarschijnlijk het meest fundamenteel is. Wordt de dienstverlenende mens zo langzamerhand vervangen door data, drones, algoritmes en robots?

Voordat ik begin doe ik eerst een kleine stap opzij. De redactie van dit platform sprak mij recent namelijk streng toe. De blogs van mijn hand worden goed gelezen, zijn leerzaam en licht sarcastisch van toon, maar, daar kwam de aap uit de mouw, wel erg lang. In het huidige tijdsbestek waar de concentratiespanne van de gemiddelde lezer ongeveer 3 seconden is beklijven die lappen tekst niet. Ik beloofde beterschap, maar het deed mij ook denken aan de Aartsbisschop van Salzburg die Mozart eens toefluisterde dat zijn muziek weliswaar briljant was, maar dat hij daar teveel noten voor gebruikte. Het bracht mij overigens wél op het idee om een serie met korte blogs rondom dit thema te lanceren.

Financiële waarde

Om te beginnen, laten we het simpel houden. Suppliers willen winst en groei zien. Opdrachtgevers zijn gespitst op de verlaging van kosten en het verhogen van kwaliteit. Evident is dat menselijke uren steeds meer worden vervangen door nullen en enen én door mechanische handelingen. Met artikelen over de praktische zegeningen van technologie op ons werk zijn bibliotheken te vullen. Maar over de financiële impact hebben we het naar mijn smaak te weinig. Onze verdien- en inkoopmodellen zijn grotendeels gebaseerd op mensuren keer tarief. De contractuele looptijden dus ook. Die passen in sneltreinvaart niet meer bij de toekomst. Dát is daarom de centrale vraag van deze miniserie: hoe gaan we nu met tech financiële waarde creëren in Workplace- en Facility Management? Dat doe ik door valkuilen en potentiële oplossingen te schetsen. Ik begin met twee van de meest voorkomende valkuilen.

De roeptoeter-valkuil

Technologie-pilots via marketing bekend maken leidt tot imagoversterking. Een goed imago zorgt voor meer verkoop. Deze waarde is vergelijkbaar met greenwashing: hard roepen dat je o zo duurzaam bent maar er intussen geen bal aan doen. We hebben het feitelijk over een leugen die vaak hardnekkig lang zijn dienst doet voor degene die hem gebruikt. Begrijp me goed, experimenten, of pilots, zijn nodig voor verandering. Ze zetten financieel gezien alleen geen zoden aan de dijk. Toch is dit bij de meeste facilitaire aanbieders dé modus: met minimaal risico en kosten testen maar dat dan wel maximaal roeptoeteren.

Contractafspraken omzeilen

Facilitaire overeenkomsten zijn financieel gezien voor een groot deel gebaseerd op de inzet van ‘mens’-uren. In de contracten is het begrip ‘mens’ echter, juridisch gezien dan, niet gedefinieerd. Het is immers nooit een vraag geweest of ménsen servicehandelingen verrichten. Outputcontracten bieden daarom beweegruimte. Als dure mensuren worden vervangen door goedkopere technologische oplossingen dan levert dat een verlaging van kosten op. Het kostenvoordeel kan grofweg worden gebruikt voor 1) margeverhoging óf 2) het geven van inkoopkortingen. Dit zorgt voor klanttevredenheid en 3) verbeterde retentie. Dit kan allemaal in financiële waarde worden uitgedrukt.

Het is echter een bijzonder vaag model omdat de eerder geformuleerde afspraken niet meer opgaan. Het is onduidelijk waar een klant precies voor betaalt. Ten slotte is het niet toekomstbestendig. Zodra opdrachtgevers begrijpen dat het aandeel technologie dienstverlening goedkoper maakt, zal het gebruik daarvan beter worden gedefinieerd in contracten. Het goede nieuws is dat technologiekosten dan eindelijk transparant zijn. Het slechte nieuws? We kunnen de productietijd die een machine gebruikt uitdrukken in een tarief of abonnement. Als we dat combineren met de inzet van mensuren dan lijken we er te zijn. Maar dat is schijn. Een race to the bottom vanwege concurrentie op het tech-tarief is zeer waarschijnlijk het resultaat.

Ten slotte ziet het er sterk naar uit dat het aandeel technologie in het tarief sterk toeneemt en het dus steeds minder om de mens gaat. Dat brengt me op de laatste valkuil waar facilitaire experts vrij consequent in stappen: het naïeve uitgangspunt dat robots en data alleen simpel, eentonig of zwaar werk overnemen. Ik noem dat ‘de mythe van de menselijke maat’.

Laat daar nu de volgende blog over gaan.

Delen:

Meer nieuws

Sta jij midden in de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij midden in de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

maandag 24 november

Hoe geef je IT-leiders de ruimte om écht te innoveren, en niet meer alleen te focussen op probleemoplossing? Daarvoor ...

Lees meer

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Terug naar boven