Minimaliseren van nadelen workation

6 min

 

Minimaliseren van nadelen workation

De voor- en nadelen van workation zijn afhankelijk van de definitie stelt Marco Rooks van Tjill. Aan het eind van zijn blog geeft hij tips om de nadelen van workation te minimaliseren.

De term workation, een samenvoeging van ‘work’ en ‘ation’ (van ‘vacation’) werd rond 2013 voor het eerst geïntroduceerd door Amerikaanse start-ups die hun werknemers met een vakantie met het hele bedrijf wilden belonen voor het harde werk, maar tegelijkertijd van de gelegenheid gebruik maakten om brainstorm-marathons te houden. Een andere inspirerende omgeving geeft energie, inspiratie en nieuwe inzichten. Of eigenlijk was het luxere versie van de oer-Nederlandse heisessie met een goede borrel en bbq en een leuke activiteit zoals een puzzel- of kanotocht.

De term workation heeft sinds de periode van thuiswerken en de mogelijkheden om op afstand te werken een bredere lading gekregen. Zo worden er vakantiereizen aangeboden om op een andere locatie te werken, wordt er ‘verwacht’ dat je op vakantie gaat werken of wordt de lang gekoesterde verre reis gecombineerd met werken op afstand. De workation leidt tot de nodige discussies over de ‘werk- prive balans’ zoals ook uit voorgaande blogs van Rianne Appel, Nick Lettink en Jan Gerard Hoendevanger blijkt.

Voor- en nadelen workation

De voor- en nadelen van een workation zijn afhankelijk van de definitie, maar ook afhankelijk van persoon, de aard van je werkzaamheden en hoe je als organisatie met elkaar omgaat. Aan het eind van mijn blog zal ik een aantal tips geven hoe je eventuele nadelen kunt minimaliseren.  

Een workation vanuit de oorspronkelijke definitie als een ‘heisessie’ op een inspirerende locatie is een uitstekende manier om als team en organisatie naar een next level te gaan. Een andere locatie, los van de dagelijkse praktijk en afgezonderd van andere afleiding, draagt positief bij aan de uitkomst van de workation. De grootste uitdaging is vaak om de ontspannen sfeer vast te houden als iedereen weer terug is in de waan van de dag.

Naast een heisessie met een team is een leiderschapstrail in de natuur ook een mooie vorm van een workation. Een aantal dagen midden in de natuur, zonder telefoon en laptop, afgezonderd van alles en iedereen en werken aan je eigen ontwikkeling en inzichten, is een workation in optima forma. Zelf heb ik tijdens een trail in het Abruzzo-gebergte in Italië mogen ervaren welke inzichten en inspiratie de natuur geeft.

Bezwaren werkgever

De workation, waarbij een (verre) reis gecombineerd wordt met werken op afstand, heeft met name de laatste tijd aan populariteit gewonnen. Hybride of ‘work from anywhere’ is technisch mogelijk en inmiddels is ‘op afstand werken’ ook geaccepteerd binnen veel organisaties. De vraag naar deze vorm van workation komt met name vanuit de werknemer of van zelfstandigen. Zij zien enkel voordelen. De bezwaren komen met name vanuit de werkgever. Is de medewerker wel productief? Hoe zit het met de bereikbaarheid? Wat als…? Natuurlijk zijn er zaken waar je goede afspraken over moet maken met elkaar, maar de werknemer die ondernemend is en een reis kan maken, kan de verantwoordelijkheid van het werken op afstand ook aan. De vraag is dan ook niet of de werknemer bij de organisatie past, maar of de organisatie wel bij de werknemer past. De ervaring van een reis  geeft ook nieuwe ervaringen voor de organisatie. Welke werkgever wil dit nu niet?

Werken tijdens de vakantie

In deze zomerperiode waarbij iedereen geniet van haar/zijn welverdiende zomervakantie, wordt de term workation ook gebruikt voor het werken tijdens de vakantie. Bij deze definitie wordt de discussie breder en ingewikkelder. Ik denk dat iedereen er over eens dat een vakantie bedoeld is om ‘andere dingen te doen dan je dagelijkse activiteiten’ of dat nu werk, school of iets anders is dat maakt niet uit. Vakantie is vakantie en dus tijd en aandacht voor andere belangrijke zaken. Ik zeg altijd ‘het mooie van vakantie is, dat je tussendoor mag werken’.  

Hoe je je vakantietijd inregelt is voor iedereen verschillend en afhankelijk van veel zaken zoals je werkzaamheden, verantwoordelijkheden en persoonlijke voorkeuren. Zelf neem ik al vele jaren mijn laptop mee op vakantie. Het geeft mij rust om gedurende de vakantie te weten wat er speelt, te kunnen reageren op mails of vragen zodat klanten en teamleden verder kunnen. Als ik terugkom van de vakantie zijn er geen verrassingen of urgente zaken die opgelost moeten worden. De eerste keer dat mijn laptop tussen de reistassen stond gaf dit enige discussie met mijn vrouw, maar ze kent mij goed genoeg om te weten dat ik mijn werk zo leuk vind dat af en toe een mail beantwoorden of een kort telefoontje de vakantiesfeer niet negatief beïnvloed. Een aantal jaren geleden was een bezoek aan de lokale McDonald noodzakelijk voor een goede wifi (ook de kinderen vonden dit geen probleem) of moest er nog een DHL-koerier op het strand in Zuid-Frankrijk komen voor het ophalen van een ‘natte handtekening’. Inmiddels is de automatisering zover dat overal via 5G kan worden ingelogd en kan de handtekening digitaal worden gezet. Dit geeft nu minder stress als er toch nog iets gedaan moet worden.  

Stress van bereikbaarheid

Ik kan mij ook goed voorstellen dat het gevoel om bereikbaar te moeten zijn op vakantie ook stress kan veroorzaken. Voor mij is een belangrijke voorwaarde dat het reageren op mails of een telefoontje kan op momenten als dat voor mij en mijn gezin uitkomt. Ik heb ervaren dat de (nood) situaties van conferencecalls op geplande tijdstippen de vakantiedag negatief kunnen beïnvloeden. Anderzijds is het fantastisch dat je, plaatsonafhankelijk, kunt bedragen aan het oplossen van een (nood)situatie.

Tips

Zoals aangegeven sluit ik af met een aantal tips voor een relaxte periode en een goede balans:

  • Zorg dat je gedurende het jaar voldoende oplaad. De batterij elke dag opladen geeft meer energie dan een paar weken vakantie.
  • Ik ben zelf voorstander van het Italiaanse – of Franse model, waarbij de meeste organisaties op het zelfde moment vakantie hebben. Plan als organisatie of team de vakantie in dezelfde periode. Dit is efficiënter, effectiever en geeft meer rust.
  • Zorg voor een goede ‘life balance’ in plaats van ‘work-life balance’. Je dagelijkse activiteit (‘werk’) is een belangrijk onderdeel van je leven, zorg voor de juiste ‘life balance’.
  • Wissel gedurende het jaar af en toe van werk locatie. Thuis, op kantoor, een co-work locatie in de stad of een dagje werken in de natuur. Afwisseling van werkplek gedurende het jaar geeft energie.
  • Plan en communiceer je vakantie tijdig met collega’s en klanten. 
  • Bespreek het thema met je team. Maak vooraf duidelijke afspraken over eventuele beschikbaarheid en respecteer dit van elkaar. Iedereen heeft andere behoeften.
  • ‘Work from anywhere’ is ‘here to stay’. Benader dit niet als een bedreiging maar als een kans en benadruk de voordelen, deze zijn legio.
  • Zorg als organisatie voor goede automatisering, tools en eventueel budget om op een co-worklocatie te kunnen werken of voor een goede netwerkverbinding.
  • Geef collega’s en jezelf altijd de flexibiliteit om werkgerelateerde werkzaamheden en niet-werk gerelateerde werkzaamheden flexibel in te plannen. Als je op werkdagen tijd kunt inplannen om niet- werk gerelateerde zaken te doen, voelt het ook minder bezwaarlijk om op je vrije dagen een korte werk gerelateerde taak op te pakken.
  • Ga gedurende het jaar af- en toe ‘offline’.
  • Stuur op output in plaats van input.
  • Automatiseer en robotiseer processen waar mogelijk. Elk repeterend proces is te automatiseren. Dit maakt je minder afhankelijk en standaard processen kunnen doorgaan.

Een aantal tips zullen meer tijd kosten om uit te voeren, maar voor de korte termijn, mijn laatste tip. Geniet van het moment en relax! Fijne vakantie!  

Marco Rooks is oprichter en eigenaar van NXT LVL Accountants en (mede) oprichter en eigenaar van de hybride werkplekoplossingen Workhub, Tjill en Popup Office.  

Delen:

Meer nieuws

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Terug naar boven