Minimaliseren van nadelen workation

6 min

 

Minimaliseren van nadelen workation

De voor- en nadelen van workation zijn afhankelijk van de definitie stelt Marco Rooks van Tjill. Aan het eind van zijn blog geeft hij tips om de nadelen van workation te minimaliseren.

De term workation, een samenvoeging van ‘work’ en ‘ation’ (van ‘vacation’) werd rond 2013 voor het eerst geïntroduceerd door Amerikaanse start-ups die hun werknemers met een vakantie met het hele bedrijf wilden belonen voor het harde werk, maar tegelijkertijd van de gelegenheid gebruik maakten om brainstorm-marathons te houden. Een andere inspirerende omgeving geeft energie, inspiratie en nieuwe inzichten. Of eigenlijk was het luxere versie van de oer-Nederlandse heisessie met een goede borrel en bbq en een leuke activiteit zoals een puzzel- of kanotocht.

De term workation heeft sinds de periode van thuiswerken en de mogelijkheden om op afstand te werken een bredere lading gekregen. Zo worden er vakantiereizen aangeboden om op een andere locatie te werken, wordt er ‘verwacht’ dat je op vakantie gaat werken of wordt de lang gekoesterde verre reis gecombineerd met werken op afstand. De workation leidt tot de nodige discussies over de ‘werk- prive balans’ zoals ook uit voorgaande blogs van Rianne Appel, Nick Lettink en Jan Gerard Hoendevanger blijkt.

Voor- en nadelen workation

De voor- en nadelen van een workation zijn afhankelijk van de definitie, maar ook afhankelijk van persoon, de aard van je werkzaamheden en hoe je als organisatie met elkaar omgaat. Aan het eind van mijn blog zal ik een aantal tips geven hoe je eventuele nadelen kunt minimaliseren.  

Een workation vanuit de oorspronkelijke definitie als een ‘heisessie’ op een inspirerende locatie is een uitstekende manier om als team en organisatie naar een next level te gaan. Een andere locatie, los van de dagelijkse praktijk en afgezonderd van andere afleiding, draagt positief bij aan de uitkomst van de workation. De grootste uitdaging is vaak om de ontspannen sfeer vast te houden als iedereen weer terug is in de waan van de dag.

Naast een heisessie met een team is een leiderschapstrail in de natuur ook een mooie vorm van een workation. Een aantal dagen midden in de natuur, zonder telefoon en laptop, afgezonderd van alles en iedereen en werken aan je eigen ontwikkeling en inzichten, is een workation in optima forma. Zelf heb ik tijdens een trail in het Abruzzo-gebergte in Italië mogen ervaren welke inzichten en inspiratie de natuur geeft.

Bezwaren werkgever

De workation, waarbij een (verre) reis gecombineerd wordt met werken op afstand, heeft met name de laatste tijd aan populariteit gewonnen. Hybride of ‘work from anywhere’ is technisch mogelijk en inmiddels is ‘op afstand werken’ ook geaccepteerd binnen veel organisaties. De vraag naar deze vorm van workation komt met name vanuit de werknemer of van zelfstandigen. Zij zien enkel voordelen. De bezwaren komen met name vanuit de werkgever. Is de medewerker wel productief? Hoe zit het met de bereikbaarheid? Wat als…? Natuurlijk zijn er zaken waar je goede afspraken over moet maken met elkaar, maar de werknemer die ondernemend is en een reis kan maken, kan de verantwoordelijkheid van het werken op afstand ook aan. De vraag is dan ook niet of de werknemer bij de organisatie past, maar of de organisatie wel bij de werknemer past. De ervaring van een reis  geeft ook nieuwe ervaringen voor de organisatie. Welke werkgever wil dit nu niet?

Werken tijdens de vakantie

In deze zomerperiode waarbij iedereen geniet van haar/zijn welverdiende zomervakantie, wordt de term workation ook gebruikt voor het werken tijdens de vakantie. Bij deze definitie wordt de discussie breder en ingewikkelder. Ik denk dat iedereen er over eens dat een vakantie bedoeld is om ‘andere dingen te doen dan je dagelijkse activiteiten’ of dat nu werk, school of iets anders is dat maakt niet uit. Vakantie is vakantie en dus tijd en aandacht voor andere belangrijke zaken. Ik zeg altijd ‘het mooie van vakantie is, dat je tussendoor mag werken’.  

Hoe je je vakantietijd inregelt is voor iedereen verschillend en afhankelijk van veel zaken zoals je werkzaamheden, verantwoordelijkheden en persoonlijke voorkeuren. Zelf neem ik al vele jaren mijn laptop mee op vakantie. Het geeft mij rust om gedurende de vakantie te weten wat er speelt, te kunnen reageren op mails of vragen zodat klanten en teamleden verder kunnen. Als ik terugkom van de vakantie zijn er geen verrassingen of urgente zaken die opgelost moeten worden. De eerste keer dat mijn laptop tussen de reistassen stond gaf dit enige discussie met mijn vrouw, maar ze kent mij goed genoeg om te weten dat ik mijn werk zo leuk vind dat af en toe een mail beantwoorden of een kort telefoontje de vakantiesfeer niet negatief beïnvloed. Een aantal jaren geleden was een bezoek aan de lokale McDonald noodzakelijk voor een goede wifi (ook de kinderen vonden dit geen probleem) of moest er nog een DHL-koerier op het strand in Zuid-Frankrijk komen voor het ophalen van een ‘natte handtekening’. Inmiddels is de automatisering zover dat overal via 5G kan worden ingelogd en kan de handtekening digitaal worden gezet. Dit geeft nu minder stress als er toch nog iets gedaan moet worden.  

Stress van bereikbaarheid

Ik kan mij ook goed voorstellen dat het gevoel om bereikbaar te moeten zijn op vakantie ook stress kan veroorzaken. Voor mij is een belangrijke voorwaarde dat het reageren op mails of een telefoontje kan op momenten als dat voor mij en mijn gezin uitkomt. Ik heb ervaren dat de (nood) situaties van conferencecalls op geplande tijdstippen de vakantiedag negatief kunnen beïnvloeden. Anderzijds is het fantastisch dat je, plaatsonafhankelijk, kunt bedragen aan het oplossen van een (nood)situatie.

Tips

Zoals aangegeven sluit ik af met een aantal tips voor een relaxte periode en een goede balans:

  • Zorg dat je gedurende het jaar voldoende oplaad. De batterij elke dag opladen geeft meer energie dan een paar weken vakantie.
  • Ik ben zelf voorstander van het Italiaanse – of Franse model, waarbij de meeste organisaties op het zelfde moment vakantie hebben. Plan als organisatie of team de vakantie in dezelfde periode. Dit is efficiënter, effectiever en geeft meer rust.
  • Zorg voor een goede ‘life balance’ in plaats van ‘work-life balance’. Je dagelijkse activiteit (‘werk’) is een belangrijk onderdeel van je leven, zorg voor de juiste ‘life balance’.
  • Wissel gedurende het jaar af en toe van werk locatie. Thuis, op kantoor, een co-work locatie in de stad of een dagje werken in de natuur. Afwisseling van werkplek gedurende het jaar geeft energie.
  • Plan en communiceer je vakantie tijdig met collega’s en klanten. 
  • Bespreek het thema met je team. Maak vooraf duidelijke afspraken over eventuele beschikbaarheid en respecteer dit van elkaar. Iedereen heeft andere behoeften.
  • ‘Work from anywhere’ is ‘here to stay’. Benader dit niet als een bedreiging maar als een kans en benadruk de voordelen, deze zijn legio.
  • Zorg als organisatie voor goede automatisering, tools en eventueel budget om op een co-worklocatie te kunnen werken of voor een goede netwerkverbinding.
  • Geef collega’s en jezelf altijd de flexibiliteit om werkgerelateerde werkzaamheden en niet-werk gerelateerde werkzaamheden flexibel in te plannen. Als je op werkdagen tijd kunt inplannen om niet- werk gerelateerde zaken te doen, voelt het ook minder bezwaarlijk om op je vrije dagen een korte werk gerelateerde taak op te pakken.
  • Ga gedurende het jaar af- en toe ‘offline’.
  • Stuur op output in plaats van input.
  • Automatiseer en robotiseer processen waar mogelijk. Elk repeterend proces is te automatiseren. Dit maakt je minder afhankelijk en standaard processen kunnen doorgaan.

Een aantal tips zullen meer tijd kosten om uit te voeren, maar voor de korte termijn, mijn laatste tip. Geniet van het moment en relax! Fijne vakantie!  

Marco Rooks is oprichter en eigenaar van NXT LVL Accountants en (mede) oprichter en eigenaar van de hybride werkplekoplossingen Workhub, Tjill en Popup Office.  

Delen:

Meer nieuws

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

International Workplace Group opent nieuw HQ-center in Hazeldonk Meer

International Workplace Group opent nieuw HQ-center in Hazeldonk ...

vrijdag 29 augustus

Flexibele werkoplossingen winnen terrein nu hybride werken de norm wordt. IWG speelt hierop in met een nieuwe grenslocatie ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

woensdag 27 augustus

Op woensdag 27 augustus 2025 vindt het jaarlijkse congres van het Center for People and Buildings (CFPB) plaats, ditmaal ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

Jubileum WorkPlace Xperience 2026 in Jaarbeurs Utrecht

Jubileum WorkPlace Xperience 2026 in Jaarbeurs Utrecht

dinsdag 26 augustus

Op 22 en 23 april 2026 vindt de vijfde editie van de WorkPlace Xperience plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Deze jubileumeditie ...

Lees meer

Door AI van rapporten naar echte antwoorden

Door AI van rapporten naar echte antwoorden

maandag 25 augustus

Een overvloed aan data betekent nog niet dat de juiste antwoorden eenvoudig te vinden zijn. Met de nieuwe AI-module Deep ...

Lees meer

Nieuwe cijfers CBS: werkenden zitten bijna 9 uur op een dag 

Nieuwe cijfers CBS: werkenden zitten bijna 9 uur op een dag 

vrijdag 22 augustus

In 2025 zaten Nederlandse werknemers gemiddeld 8,8 uur per dag. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. Schertsend ...

Lees meer

Lichte ontmoetingsplek in monumentaal ministerie

Lichte ontmoetingsplek in monumentaal ministerie

donderdag 21 augustus

In het Ministerie van Economische Zaken in Den Haag is de orangerie en het Friedhoff-paviljoen nieuw leven ingeblazen. Het ...

Lees meer

Ctalents helpt mensen met autisme aan duurzaam werk

Ctalents helpt mensen met autisme aan duurzaam werk

donderdag 21 augustus

Terwijl honderdduizenden vacatures onvervuld blijven, zit 65% van de mensen met autisme zonder baan. Detacheringsbureau ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

woensdag 20 augustus

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

dinsdag 19 augustus

Op dinsdag 30 september 2025 komt de volgende editie van Campus Day naar Amsterdam, met het actuele thema 'De campus in ...

Lees meer

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

dinsdag 19 augustus

In de derde jaarlijkse Work from Anywhere Barometer heeft International Workplace Group (IWG) Tokyo uitgeroepen tot de beste ...

Lees meer

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap in werkplekconcepten!

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap ...

maandag 18 augustus

Activity Based Working heeft veel organisaties verder gebracht. Tijdens de cursusdag van WorkWire op donderdag 4 september ...

Lees meer

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

woensdag 13 augustus

In de praktijk blijven Meerjaren Onderhoudsplanningen (MJOP) steken in een statische lijst. In een webinar ontdek je hoe ...

Lees meer

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

woensdag 13 augustus

Interface, wereldwijd actief in vloeroplossingen, heeft zijn Impactrapport 2024 gepresenteerd. Het rapport laat zien hoe ...

Lees meer

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

dinsdag 12 augustus

Bij VGZ in Arnhem start op 24 september a.s. de Basiscursus Workplace Management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger laat ...

Lees meer

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

dinsdag 12 augustus

Hoe realiseer je werkgeluk op de werkvloer? Een event op 18 september aanstaande brengt je verhelderende inzichten rondom ...

Lees meer

Terug naar boven