Nieuw kantoorconcept voor de Divisie-10 van het Amsterdam UMC

3 min

 

Nieuw kantoorconcept voor de Divisie-10 van het Amsterdam UMC

De trend dat van de grote kantoortuinen af wordt gegaan zet ook door bij het Amsterdam UMC. De behoefte ligt bij kleine ruimtes waar men geconcentreerd kan werken en plekken om elkaar informeel te ontmoeten.

Sinds een paar jaar zijn het Amsterdam VUMC en het AMC gefuseerd tot één organisatie: het Amsterdam UMC. Het Amsterdam UMC is een academisch medisch centrum waar zorg en onderwijs gecombineerd worden. Divisie-10, EPM: Eerstelijnszorg, Public Health & Methodologie, is de onderzoekdivisie met een sterke relatie met het ziekenhuis en de maatschappij.

Nieuw Kantoorconcept

Door corona heeft een verandering in de behoefte van medewerkers plaatsgevonden. Waar voorheen medewerkers de behoefte hadden aan op kantoor werken, is met corona de gewoonte blijven hangen dat mensen veel thuiswerken. Hieruit is de behoefte ontstaan aan afgesloten ruimtes waar ongestoord kan worden gewerkt. Om de wensen te vervullen schakelde het Amsterdam UMC de hulp in van de Young Group om mee te denken over het nieuwe kantoorconcept, de implementatie van het flexwerken en de integratie van het hybride werken hierin. Met aan het eind een grote verhuizing van de gefuseerde afdelingen.

‘De uitdaging’

In totaal zijn 980 medewerkers van 7 afdelingen meegenomen in het veranderproces. In eerste instantie door de fysieke samenvoeging, vervolgens door de nieuwe vorm van werken. Het veranderproces naar de nieuwe situatie houdt in:

-          Een gezonde mix van thuis en op kantoor werken

-          Met plezier kan kantoor komen

-          Ontmoeten van ‘nieuwe’ collega’s

-          Een prettige ervaring met het op afstand werken middels technologie

Nu het implementeren en integreren van het nieuwe kantoorconcept achter de rug is ligt de uitdaging bij de afdelingen om er met elkaar een succes van te maken.

Uitvoering

De drie veranderingen die plaats hebben gevonden zijn:

  • Verhuizing van de afdelingen op de locatie AMC en de locatie op de VU-campus
  • Implementatie van het flexwerken
  • Integratie van het hybride werken

De uitvoering begon bij het opzetten van een projectorganisatie met een kernteam en een projectgroep met coördineren van de afdelingen. Daarnaast is er een projectgroep opgezet met interne stakeholders van het Amsterdam UMC als huisvesting, ICT en facilitair. De wensen zijn per afdeling in kaart gebracht. Samen met de interieur architecte Suzanne Ontwerpt is het ontwerp voor het kantoor gemaakt.

In samenwerking met de Afdeling Inkoop van het UMC is het meubilair ingekocht. Met de HR-adviseurs van de divisie is een strakke communicatielijn opgezet voor de begeleiding van de veranderingen binnen de afdelingen over het nieuwe (flex) werken. De processtappen zijn middels projectmanagement met beheersing van de risico’s volgens planning verlopen. Door een Agile werkwijze toe te passen zijn onverwachte gebeurtenissen adequaat opgepakt en opgelost. Hierbij is een directe samenwerking met de opdrachtgever en stakeholders de sleutel voor het succes geweest.

Met dit hybride werkomgeving concept wordt aangemoedigd meer naar kantoor te komen. Benieuwd naar de hele uitvoering? Lees verder op de website van Young Group.

Delen:

Meer nieuws

Vitaliteit als toegang tot de markt

Vitaliteit als toegang tot de markt

donderdag 18 december

Binnen organisaties is er steeds meer aandacht voor de gezondheid en vitaliteit van werknemers, voor goed werkgeverschap ...

Lees meer

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

woensdag 17 december

De gemeente Amsterdam gaat de komende jaren werken aan het verduurzamen en moderniseren van de huisvesting van een deel ...

Lees meer

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

dinsdag 16 december

De snelle groei van kunstmatige intelligentie verandert het werkveld in een razendsnel tempo. Steeds meer keuzes worden ...

Lees meer

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

dinsdag 16 december

De Vebego WorkPlace Innovation Award zet innovatie in de schijnwerpers. In dit artikel laten we zien welke criteria gelden.  ...

Lees meer

Een optimale werkbeleving

Een optimale werkbeleving

maandag 15 december

De manier waarop we werken verandert razendsnel. Flexibiliteit, beleving en welzijn staan centraal. Moderne bedrijven kijken ...

Lees meer

Kroon op drie jaar succes

Kroon op drie jaar succes

maandag 15 december

PHI Factory is voor de derde keer uitgeroepen tot nummer 1 van de categorie ‘zakelijke dienstverlening in sustainability’ ...

Lees meer

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

donderdag 11 december

Toegankelijk onderwijs voor iedereen, het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk is dat helaas niet altijd zo. Nu technologie ...

Lees meer

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand Up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De Stand Up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Terug naar boven