Nieuw kantoorconcept voor de Divisie-10 van het Amsterdam UMC

3 min

 

Nieuw kantoorconcept voor de Divisie-10 van het Amsterdam UMC

De trend dat van de grote kantoortuinen af wordt gegaan zet ook door bij het Amsterdam UMC. De behoefte ligt bij kleine ruimtes waar men geconcentreerd kan werken en plekken om elkaar informeel te ontmoeten.

Sinds een paar jaar zijn het Amsterdam VUMC en het AMC gefuseerd tot één organisatie: het Amsterdam UMC. Het Amsterdam UMC is een academisch medisch centrum waar zorg en onderwijs gecombineerd worden. Divisie-10, EPM: Eerstelijnszorg, Public Health & Methodologie, is de onderzoekdivisie met een sterke relatie met het ziekenhuis en de maatschappij.

Nieuw Kantoorconcept

Door corona heeft een verandering in de behoefte van medewerkers plaatsgevonden. Waar voorheen medewerkers de behoefte hadden aan op kantoor werken, is met corona de gewoonte blijven hangen dat mensen veel thuiswerken. Hieruit is de behoefte ontstaan aan afgesloten ruimtes waar ongestoord kan worden gewerkt. Om de wensen te vervullen schakelde het Amsterdam UMC de hulp in van de Young Group om mee te denken over het nieuwe kantoorconcept, de implementatie van het flexwerken en de integratie van het hybride werken hierin. Met aan het eind een grote verhuizing van de gefuseerde afdelingen.

‘De uitdaging’

In totaal zijn 980 medewerkers van 7 afdelingen meegenomen in het veranderproces. In eerste instantie door de fysieke samenvoeging, vervolgens door de nieuwe vorm van werken. Het veranderproces naar de nieuwe situatie houdt in:

-          Een gezonde mix van thuis en op kantoor werken

-          Met plezier kan kantoor komen

-          Ontmoeten van ‘nieuwe’ collega’s

-          Een prettige ervaring met het op afstand werken middels technologie

Nu het implementeren en integreren van het nieuwe kantoorconcept achter de rug is ligt de uitdaging bij de afdelingen om er met elkaar een succes van te maken.

Uitvoering

De drie veranderingen die plaats hebben gevonden zijn:

  • Verhuizing van de afdelingen op de locatie AMC en de locatie op de VU-campus
  • Implementatie van het flexwerken
  • Integratie van het hybride werken

De uitvoering begon bij het opzetten van een projectorganisatie met een kernteam en een projectgroep met coördineren van de afdelingen. Daarnaast is er een projectgroep opgezet met interne stakeholders van het Amsterdam UMC als huisvesting, ICT en facilitair. De wensen zijn per afdeling in kaart gebracht. Samen met de interieur architecte Suzanne Ontwerpt is het ontwerp voor het kantoor gemaakt.

In samenwerking met de Afdeling Inkoop van het UMC is het meubilair ingekocht. Met de HR-adviseurs van de divisie is een strakke communicatielijn opgezet voor de begeleiding van de veranderingen binnen de afdelingen over het nieuwe (flex) werken. De processtappen zijn middels projectmanagement met beheersing van de risico’s volgens planning verlopen. Door een Agile werkwijze toe te passen zijn onverwachte gebeurtenissen adequaat opgepakt en opgelost. Hierbij is een directe samenwerking met de opdrachtgever en stakeholders de sleutel voor het succes geweest.

Met dit hybride werkomgeving concept wordt aangemoedigd meer naar kantoor te komen. Benieuwd naar de hele uitvoering? Lees verder op de website van Young Group.

Delen:

Meer nieuws

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

SWP Talks #68: Inclusiviteit

SWP Talks #68: Inclusiviteit

woensdag 23 juli

In deze aflevering van SWP Talks kijken experts naar welke factoren bijdragen aan een inclusieve werkplek: van leiderschap ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

woensdag 23 juli

Het opgroeien in verschillende landen en culturen vormde Gerda Stelpstra's blik op de werkplek en omgeving. Hoe die invloeden ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

dinsdag 22 juli

Het dagelijkse kopje koffie heeft veel gevolgen. Jaarlijks gooien we namelijk 3 tot 5 miljard koffiebekers weg. En die worden ...

Lees meer

Grip op slimme gebouwtechnologie

Grip op slimme gebouwtechnologie

dinsdag 22 juli

De digitalisering van kantoren is in volle gang. Veel organisaties zijn inmiddels deels of geheel voorzien van slimme toepassingen. ...

Lees meer

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

maandag 21 juli

Nederlanders brengen zo’n 90% van de tijd binnen door. In steriele omgevingen met TL-verlichting, kantoren zonder ...

Lees meer

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

woensdag 16 juli

Simpliciteit en rust, dat staat voor Bert Bagijn centraal als het gaat om een gezonde relatie met werk, relaties en zijn ...

Lees meer

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Webinar: Circulaire oplossingen in de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen in de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

Terug naar boven