Column: Nog maar 80 uur per week naar werk?

 

Column: Nog maar 80 uur per week naar werk?

Een opvallende ontwikkeling: Medewerkers van JP Morgan gaan nog 'maar' 80 uur per week naar werk. Nick Lettink, Directeur en Programmamanager bij YNNO deelt zijn gedachten over dit opvallende nieuws.

Nog een paar weken, en dan zit het gros van ons weer rond de kerstboom met een goed glas wijn. Een paar dagen (of weken) uit het werk en tijd om even stil te staan bij het afgelopen jaar. Een moment van reflectie en om alvast stilletjes vooruit te kijken. Wat mij altijd opvalt, is dat veel mensen de jaarwisseling ook echt als een ‘wisseling’ zien: voor keuzes in de inhoud van werk, collega’s, reistijden en werktijden. Soms is het zelfs een afweging tussen maximaal presteren en gelukkig zijn in het werk dat je doet.

Gelukkig komt JP Morgan haar medewerkers tegemoet: er is een nieuwe richtlijn opgesteld voor junior bankers. Enkele weken geleden las ik dat ze per heden ‘nog maar’ 80 uur per week werken. Dit besluit volgt na geruime tijd van zorgen over de hoge werkdruk en het verdrietige nieuws van de onverwachte dood van een 35-jarige werknemer, vermoedelijk door diezelfde werkdruk. Alsof 80 uur werken ineens een verademing is. Alsof je medewerkers een dienst bewijst door hun ‘normale’ werkweek terug te brengen naar 80 uur. Het onderliggende signaal is duidelijk: “Bij ons moet je heel hard werken, dat is de norm.” Wat mij hierin raakt, is hoe dit totaal botst met wat we eigenlijk zouden moeten willen: een goede balans tussen prestaties en werkgeluk.

Natuurlijk is het onrealistisch om te denken dat je altijd fluitend naar je werk gaat. Er zijn altijd taken of momenten die minder leuk zijn, dat is normaal. Maar over de hele linie moet het werk dat je doet voldoening geven. Als ik het even plat sla, komt dat neer op een paar zaken die in ieder geval op orde moeten zijn: vind je je werk inhoudelijk interessant? Werk je met leuke collega’s? Werk je in een fijne omgeving? Krijg je voldoende autonomie? Als een van deze factoren ontbreekt, ga je dat merken in je werkplezier en uiteindelijk ook in je prestaties.

Autonomie is wat mij betreft een van de belangrijkste aspecten van werkgeluk. Mensen moeten de vrijheid voelen om hun werk op hun eigen manier in te vullen, maar wel op een manier die bijdraagt aan het team en de organisatiedoelen. En zo dat we met elkaar tot normen komen over wat we belangrijk vinden, en elkaar daar ook op kunnen aanspreken.

In mijn praktijk ben ik vooral bezig om collega’s te wijzen op het verminderen van hun eigen werkdruk. Het aantal uren dat ze werken wordt vaak opgehoogd omdat ze te veel ‘leuke dingen’ willen doen naast de opdrachten waar we actief in zijn. Ook bespreek ik het belang van vakantie nemen, zodat je kunt uitrusten voordat het echt nodig is. Wat mij betreft zijn dat gezonde gesprekken, en het is goed om deze normen expliciet te maken. Maak afspraken over de manier van samenwerken, communiceren en bijdragen aan het geheel. Deze normen worden impliciet of expliciet besproken en bepalen de manier waarop je als organisatie functioneert. En of je een organisatie bent waar mensen tijdens het reflecteren aan het einde van het jaar graag willen werken, of juist niet.

Ik denk niet dat het verlagen van de werkweek naar 80 uur een positief effect heeft op de gezondheid, effectiviteit of het werkgeluk van de medewerkers van JP Morgan. Of dat deze norm helpt om met voldoening terug te kijken op je dag: op het resultaat dat je hebt behaald en de energie die je hebt om morgen weer aan de slag te gaan. Zodat je goed werk levert en jezelf verder kunt ontwikkelen.

Delen:

Meer nieuws

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Terug naar boven