Creativiteit op kantoor dankzij de eindgebruikers

Creativiteit op kantoor dankzij de eindgebruikers

Wat is de rol van de werkomgeving bij het creëren van creativiteit en innovatie bij de werknemers? Het Center for People and Buildings heeft dat onderzocht.

Creativiteit en innovatie is samen met het uitwisselen van informatie en het afstemmen van werkprocessen onderdeel van kennisdeling. Kennisdeling kan ervoor zorgen dat informatie en kennis beter verankerd worden binnen organisaties. Doordat meer eindgebruikers op de hoogte zijn van elkaars werk, kan dit op zijn beurt weer leiden tot het ontwikkelen van nieuwe ideeën.

Instrument

Is het mogelijk dat een kantoor voor kennisdeling is te maken, in de hoop dat de hiervoor genoemde effecten vanzelf zouden optreden? Universiteiten en hogescholen hebben dit onderwerp standaard op hun wensenlijstje. Maar bij steeds meer bedrijven en kantoren is er een opkomst van deze vraag. 

Het CfPB ontwikkelde daarom voor het Werkomgevingsdiagnose-instrument een module kennisdeling. In de afgelopen jaren hebben heel wat organisaties (circa 50 casestudies) gekozen om het verband tussen creativiteit en werkomgeving uit te zoeken. Het CfPB heeft daarom onderzoek gedaan bij eindgebruikers met onder andere de vraag of de werkomgeving kennisdeling ondersteunt.

Creativiteit

De respondenten zeggen dat het uitwisselen van informatie in de werkomgeving wel goed gaat. Bijna de helft van de respondenten vindt dat werkomgeving hieraan ondersteuning biedt. Voor kennisdeling is men al kritischer. Creativiteit en het gezamenlijk ontwikkelen van ideeën wordt slechts volgens 3 op de 10 eindgebruikers door de werkomgeving ondersteund. Een even groot aandeel van de eindgebruikers vindt echter dat de werkomgeving creativiteit niet ondersteunt. 

Winst te behalen

Er lijkt dus nog wel wat winst te behalen om de werkomgeving beter te laten aansluiten op deze steeds vaker geuite doelstelling. “Daarvoor moeten we meer weten hoe de werkomgeving van invloed is op creatieve ideeën. Er is wel wat wetenschappelijk literatuur beschikbaar, maar de uitkomsten daarvan verschillen. Het kan best zijn dat veel mensen geen onderscheid maken tussen omgevingen en dat ze creativiteit vooral een persoonlijke eigenschap vinden”, aldus het CfPB.

Mensen het verschil

Als we de werkomgevingen afzonderlijk bekijken, dan zijn er duidelijke verschillen. In een aantal onderzoekscases vindt meer dan de helft van de eindgebruikers dat creativiteit door de werkomgeving wordt ondersteund. Dat zijn onderzoeks- en onderwijsomgevingen, waar studenten en medewerkers samen komen of kantoren van marketingafdelingen (waar de mensen zelf al meer dan gemiddeld creatief zijn en  zorgen voor nieuwe ideeën en een frisse kijk op zaken?).

Mensen

Het CfPB heeft dankzij het onderzoek de volgende punten vastgesteld:
- Voor creativiteit moet je allereerst bij de mensen zijn;
- Mensen op de werkplek bij elkaar brengen voor het uitwisselen van informatie is een goed begin.
- Aandacht voor het ontwerpen voor kennisdeling en creativiteit is voor verbetering vatbaar.  

Bron: CfPB

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven