Het mobiliteitsbudget; alles wat je weten wil

 

Het mobiliteitsbudget; alles wat je weten wil

Wat is een mobiliteitsbudget en wat heb je er als werknemer aan én als organisatie? Expert Jelle Oosterhoff van Smart WorkPlace legt het uit, samen met Johan Schallenberg van Shuttel.

Allereerst; wat is het mobiliteitsbudget?

Oosterhoff: “Simpel gesteld is het een budget dat aan de medewerker wordt verstrekt om de reiskosten mee te dekken. De medewerker vult zelf de manier in waarop hij of zij reist en kan de vervoersvorm kiezen die het beste bij hem past.”

Waarom zou je overstappen op een mobiliteitsbudget?

Oosterhoff: “De eerste vraag die wij steevast stellen is: Waarom wil je een mobiliteitsbudget? Het hóeft namelijk niet altijd. Het is een supertool om mobiliteit breed in de organisatie aan te bieden en om de verantwoordelijkheid bij de gebruikers neer te leggen. Je gebruikt een mobiliteitsbudget vooral als je gedrag wilt sturen; je wilt bijvoorbeeld dat medewerkers meer de fiets pakken, meer met het OV reizen, of juist meer met de auto.”

Wat zijn de voordelen van een mobiliteitsbudget?

Oosterhoff: “Je kunt bij ons alle mobiliteitsoplossingen afnemen. Voor een financiële afdeling is dat bijvoorbeeld ideaal, want je krijgt maar één factuur. Het mooie van al die oplossingen in huis is dat je niet naar het ene bedrijf hoeft voor je fietsen, daarna naar een organisatie voor mobiliteitskaarten en vervolgens naar een ander bedrijf voor de deelauto’s. En dat moet elkaar maar net vinden; drie platforms, drie apps, drie bedrijven met overhead die hun kosten moeten terugverdienen. Dat is ons grote voordeel. Wij willen maar wat graag het stigma doorbreken dat wij vaak nog gezien worden als sec importeur van auto’s.”

Schallenberg: “We hebben de markt steeds meer te bieden. We maken optimaal gebruik van alle contacten die we hebben. Dat is het fijne als je onderdeel bent van zo’n groot bedrijf; er zijn altijd mensen die iets kunnen. Los van het feit dat we altijd producten hebben die ergens ‘op passen’. Alles is binnen handbereik zonder dat we hier primair op sturen.”

Waar moet je op letten als je overstapt op een mobiliteitsbudget?

Oosterhoff: “Een mobiliteitsbudget hoeft niet per se een Heilige Graal te zijn voor bedrijven. Belangrijk is om te weten wat je intrinsieke behoefte is. Dat kan werknemerstevredenheid zijn; mensen die midden in de stad wonen en geen behoefte hebben aan een auto voor de deur. Het kan ook flexibiliteit zijn of het vergroenen van je mobiliteit. Het mooie van het mobiliteitsbudget is dat het niet alleen maar voor die populatie leaserijders is, maar ook voor de niet-leaserijder.”

Schallenberg: “Een goed voorbeeld is FrieslandCampina. Zij hebben een behoorlijk geavanceerd mobiliteitsbeleid met het mobiliteitsbudget als onderdeel. Zo zijn ze gestart met de leaserijders en inmiddels rijdt een groot deel van de medewerkers met een budget rond. De meesten weten precies wat de doelstellingen van hun werkgever zijn; vooral groener en veiliger reizen. Wij zien dat mensen geld overhouden aan het eind van het jaar door bewuste keuzes te maken. Zo’n financiële prikkel werkt gewoon.”

Kun je nog een succesvol voorbeeld noemen?

Oosterhoff: “Dan zeg ik, sturen op tanken van de snelweg af. Heel simpel, dat scheelt je zomaar 10 cent per liter. Dat maal al die duizenden liters die er doorheen gaan bij een gemiddeld wagenpark. Als de berijder dat verschil in zijn zak krijgt aan het eind van de rit, dan is dat best leuk.” Schallenberg vult aan: “Let wel, we hebben in Nederland 4200 tankstations waarvan er maar 200 langs de snelweg zitten. Iedereen heeft lokaal wel een pomp waar hij langskomt.” Oosterhoff vervolgt: “Het is een som der delen. Als de Shuttel kaart dan ook nog eens een brandstofpas is, tja dan verdwijnt er weer een stukje plastic uit je portemonnee.”

Schallenberg: “Een ander voorbeeld heeft met IFRS te maken, de nieuwe accountingstandaard. Bij grotere ondernemingen worden de auto’s die je leaset geactiveerd op de balans. Er wordt gekeken naar wat die auto’s kosten. Als je wilt dat medewerkers goedkopere auto’s gaan rijden zonder dat je ze beperkt, dan zeg je: Als je nou in een goedkopere auto gaat rijden, dan is wat je overhoudt van je budget, voor jou. Stel, je mag voor 1.000 euro een auto uitzoeken en je doet het voor 800, dan is die 200 euro voor jou. Die 1.000 wilde je als bedrijf toch al uitgeven. Die auto van 800 euro heeft een lagere waarde waardoor je een minder grote aanslag op je balans hebt. Dit zijn van die voorbeelden waarmee je je bedrijfsdoelstellingen in een mobiliteitsbudget kunt vatten en de verantwoordelijkheid hiervoor bij je medewerkers neerlegt.”

Wat is jullie gouden tip voor bedrijven die een mobiliteitsbudget willen invoeren? Waar moet je op letten?

Schallenberg: “Zoals gezegd, doe het vooral gefaseerd en in kleine stapjes. Maar ook: begin gewoon door iedereen een Shuttel kaart te geven. Dan kun je kennismaken met het OV, met de deeleconomie en met de brandstofpas die gewoon gekoppeld is aan je bestaande leaseauto. Het jaar erna, als iedereen is gewend, dan gaan we over op het mobiliteitsbudget. Bedrijven willen vaak te grote stappen zetten, willen in één keer naar het eindpunt, maar dat werkt meestal simpelweg niet. Alleen zo kun je alle betrokkenen binnen een bedrijf meekrijgen.”

Oosterhoff: “Cruciaal is ook de communicatie: hoe breng je het? Dit wordt vaak over het hoofd gezien. Neem de tijd om het bij medewerkers te laten 'landen'. Het is een breuk met wat ze gewend zijn, dus het kost tijd voordat iedereen aan boord is. Maar wanneer je het goed en helder communiceert en aangeeft dat er duidelijke doelstellingen zijn die voor iedereen helder zijn, dan gaat het gewoon werken.”

Jelle Oosterhoff was tot en met oktober werkzaam voor Smart WorkPlace partner Pon Business Mobility. Sinds november is hij werkzaam voor ALD Automotive Nederland.

Delen:

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven