Het mobiliteitsbudget; alles wat je weten wil

 

Het mobiliteitsbudget; alles wat je weten wil

Wat is een mobiliteitsbudget en wat heb je er als werknemer aan én als organisatie? Expert Jelle Oosterhoff van Smart WorkPlace legt het uit, samen met Johan Schallenberg van Shuttel.

Allereerst; wat is het mobiliteitsbudget?

Oosterhoff: “Simpel gesteld is het een budget dat aan de medewerker wordt verstrekt om de reiskosten mee te dekken. De medewerker vult zelf de manier in waarop hij of zij reist en kan de vervoersvorm kiezen die het beste bij hem past.”

Waarom zou je overstappen op een mobiliteitsbudget?

Oosterhoff: “De eerste vraag die wij steevast stellen is: Waarom wil je een mobiliteitsbudget? Het hóeft namelijk niet altijd. Het is een supertool om mobiliteit breed in de organisatie aan te bieden en om de verantwoordelijkheid bij de gebruikers neer te leggen. Je gebruikt een mobiliteitsbudget vooral als je gedrag wilt sturen; je wilt bijvoorbeeld dat medewerkers meer de fiets pakken, meer met het OV reizen, of juist meer met de auto.”

Wat zijn de voordelen van een mobiliteitsbudget?

Oosterhoff: “Je kunt bij ons alle mobiliteitsoplossingen afnemen. Voor een financiële afdeling is dat bijvoorbeeld ideaal, want je krijgt maar één factuur. Het mooie van al die oplossingen in huis is dat je niet naar het ene bedrijf hoeft voor je fietsen, daarna naar een organisatie voor mobiliteitskaarten en vervolgens naar een ander bedrijf voor de deelauto’s. En dat moet elkaar maar net vinden; drie platforms, drie apps, drie bedrijven met overhead die hun kosten moeten terugverdienen. Dat is ons grote voordeel. Wij willen maar wat graag het stigma doorbreken dat wij vaak nog gezien worden als sec importeur van auto’s.”

Schallenberg: “We hebben de markt steeds meer te bieden. We maken optimaal gebruik van alle contacten die we hebben. Dat is het fijne als je onderdeel bent van zo’n groot bedrijf; er zijn altijd mensen die iets kunnen. Los van het feit dat we altijd producten hebben die ergens ‘op passen’. Alles is binnen handbereik zonder dat we hier primair op sturen.”

Waar moet je op letten als je overstapt op een mobiliteitsbudget?

Oosterhoff: “Een mobiliteitsbudget hoeft niet per se een Heilige Graal te zijn voor bedrijven. Belangrijk is om te weten wat je intrinsieke behoefte is. Dat kan werknemerstevredenheid zijn; mensen die midden in de stad wonen en geen behoefte hebben aan een auto voor de deur. Het kan ook flexibiliteit zijn of het vergroenen van je mobiliteit. Het mooie van het mobiliteitsbudget is dat het niet alleen maar voor die populatie leaserijders is, maar ook voor de niet-leaserijder.”

Schallenberg: “Een goed voorbeeld is FrieslandCampina. Zij hebben een behoorlijk geavanceerd mobiliteitsbeleid met het mobiliteitsbudget als onderdeel. Zo zijn ze gestart met de leaserijders en inmiddels rijdt een groot deel van de medewerkers met een budget rond. De meesten weten precies wat de doelstellingen van hun werkgever zijn; vooral groener en veiliger reizen. Wij zien dat mensen geld overhouden aan het eind van het jaar door bewuste keuzes te maken. Zo’n financiële prikkel werkt gewoon.”

Kun je nog een succesvol voorbeeld noemen?

Oosterhoff: “Dan zeg ik, sturen op tanken van de snelweg af. Heel simpel, dat scheelt je zomaar 10 cent per liter. Dat maal al die duizenden liters die er doorheen gaan bij een gemiddeld wagenpark. Als de berijder dat verschil in zijn zak krijgt aan het eind van de rit, dan is dat best leuk.” Schallenberg vult aan: “Let wel, we hebben in Nederland 4200 tankstations waarvan er maar 200 langs de snelweg zitten. Iedereen heeft lokaal wel een pomp waar hij langskomt.” Oosterhoff vervolgt: “Het is een som der delen. Als de Shuttel kaart dan ook nog eens een brandstofpas is, tja dan verdwijnt er weer een stukje plastic uit je portemonnee.”

Schallenberg: “Een ander voorbeeld heeft met IFRS te maken, de nieuwe accountingstandaard. Bij grotere ondernemingen worden de auto’s die je leaset geactiveerd op de balans. Er wordt gekeken naar wat die auto’s kosten. Als je wilt dat medewerkers goedkopere auto’s gaan rijden zonder dat je ze beperkt, dan zeg je: Als je nou in een goedkopere auto gaat rijden, dan is wat je overhoudt van je budget, voor jou. Stel, je mag voor 1.000 euro een auto uitzoeken en je doet het voor 800, dan is die 200 euro voor jou. Die 1.000 wilde je als bedrijf toch al uitgeven. Die auto van 800 euro heeft een lagere waarde waardoor je een minder grote aanslag op je balans hebt. Dit zijn van die voorbeelden waarmee je je bedrijfsdoelstellingen in een mobiliteitsbudget kunt vatten en de verantwoordelijkheid hiervoor bij je medewerkers neerlegt.”

Wat is jullie gouden tip voor bedrijven die een mobiliteitsbudget willen invoeren? Waar moet je op letten?

Schallenberg: “Zoals gezegd, doe het vooral gefaseerd en in kleine stapjes. Maar ook: begin gewoon door iedereen een Shuttel kaart te geven. Dan kun je kennismaken met het OV, met de deeleconomie en met de brandstofpas die gewoon gekoppeld is aan je bestaande leaseauto. Het jaar erna, als iedereen is gewend, dan gaan we over op het mobiliteitsbudget. Bedrijven willen vaak te grote stappen zetten, willen in één keer naar het eindpunt, maar dat werkt meestal simpelweg niet. Alleen zo kun je alle betrokkenen binnen een bedrijf meekrijgen.”

Oosterhoff: “Cruciaal is ook de communicatie: hoe breng je het? Dit wordt vaak over het hoofd gezien. Neem de tijd om het bij medewerkers te laten 'landen'. Het is een breuk met wat ze gewend zijn, dus het kost tijd voordat iedereen aan boord is. Maar wanneer je het goed en helder communiceert en aangeeft dat er duidelijke doelstellingen zijn die voor iedereen helder zijn, dan gaat het gewoon werken.”

Jelle Oosterhoff was tot en met oktober werkzaam voor Smart WorkPlace partner Pon Business Mobility. Sinds november is hij werkzaam voor ALD Automotive Nederland.

Delen:

Meer nieuws

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Terug naar boven