De uitdagingen voor organisaties bij het werken tijdens de coronacrisis

 

De uitdagingen voor organisaties bij het werken tijdens de coronacrisis

Het werken tijdens de coronacrisis stelt organisaties voor uiteenlopende uitdagingen. Smart WorkPlace vroeg enkele experts om hun mening. In deze aflevering aandacht voor Eelco Voogd van WPA Analytics.

Wat zijn de voornaamste uitdagingen voor organisaties bij het werken tijdens het coronavirus?

“Ik zie verschillende uitdagingen. Daarbij zal in elke organisatie de mate van onderstaande uitdagingen anders zijn:

  • Het in staat stellen van de organisatie om op afstand te werken. Dit betekent simpelweg een aantal zaken goed te faciliteren.
  • Kan iedereen goed omgaan met videoconferencing en zijn er al hardware en software tools voor iedereen om dit te doen?  (Teams/Zoom,  laptop, headsets, etc) 
  • Welke afspraken zijn er over vergaderen op afstand. Even lang? Andere etiquette, andere manier van vastleggen? 
  • Weet iedereen het effect van videovergaderen, de verminderde non-verbale overdracht van communicatie, het minder geconcentreerd en aandachtig zijn, de nieuwe afleidingen in de thuissituatie? 
  • Het aansturen van de organisatie en van teams om resultaten te behalen. Sommige teams zijn gewend om op output te werken, andere teams nog helemaal niet en waren vaak in overleg om te kijken wat er die dag moet gebeuren. Het reorganiseren van de aansturing en leren wat werkt zal een uitdaging zijn die komende weken en maanden veel vergt van leiderschap en management van teams. 
  • Verbinding. Het is leuk om te video bellen en je collega’s even te spreken maar wat gebeurt er onder water. Het niet fysiek aanwezig zijn gaat zijn tol eisen en het houden van verbinding is moeilijker. ‘Management (liever coaching tegenwoordig) bij walking around’ is tijdrovender omdat mensen een videocall meer inbreuk vinden op hun tijd dan even kort bij de koffieautomaat. 
  • Gezondheid en geluk. De nieuwe situatie is van grote impact op zowel lichaam als geest. Opeens zitten medewerkers voornamelijk thuis. Ze werken dus ben je ook verantwoordelijk? Bewegen ze voldoende, kunnen ze redelijk stressvrij werken door de thuissituatie eventueel met anderen zoals kinderen? En hoe gaat het met ze? Wat speelt er nog meer?”

Wat zijn de voornaamste oplossingen die je daarvoor kunt aandragen vanuit jouw discipline en je expertise? en wat kan de rol van de organisatie waarvoor je werkt daarbij zijn?

“Naast de standaardzaken die facilitair al doet (informeren over hoe een thuiswerkplek te realiseren, wat belangrijk is etc.) is het belangrijk om in verbinding te blijven staan. De reguliere overleggen gaan naast wat sociale interacties vooral over werk. En daar missen wat gestructureerde inzichten over hoe het nu gaat. Hoe gaat het met een onderzoeker die thuiszit? Of een accountmanager? Wat zijn hun behoeften om nog zo goed mogelijk effectief te blijven in deze maanden? Maar ook wat is de impact op de maanden erna. Wat kan je als facilitair al doen om misschien in de maanden erna zaken te faciliteren die men nodig acht? Vindt men dat ze minder meters nodig hebben? Willen meer mensen thuiswerken? Zullen er meer overleggen plaatsvinden in de maanden erna?” 

Hoe kunnen de verschillende disciplines daarbij samenwerken? wat kan de rol van een workplace manager daarbij zijn?

“Ik denk dat de workplace manager inzicht moet geven in wat de behoeften zijn en wat de bottlenecks zijn. Al jaren wil facilitair een belangrijkere rol in het gremium van ondersteunende diensten. Daarvoor moet het ook een afdeling/discipline zijn die kennis vergaart en niet alleen reactief is. Dus wat ziet men gebeuren, wat leert men nu en hoe moeten HR, IT en Legal hierin gebrieft worden waar het beter kan of hoe voortaan nog adequater te reageren?” 

Hoe pakt de organisatie waarvoor je werkt het aan? Zijn daar lessons learned uit te halen?

“Het belangrijkste is om toch als organisatie echt in staat te zijn om plaats- en tijdonafhankelijk te werken. Dit doen wij als WPA Analytics al 10-15 jaar. Hierdoor is er niet zoveel veranderd. Het fysieke contact is wat minder maar alle belangrijke applicaties en organisatie processen zijn in de cloud vastgelegd en iedereen heeft goede gereedschappen om op afstand te werken. Daarnaast werkt onze organisatie met het VTO model met rocks en goals en weet iedereen waar hij of zij aan moet werken. Dus geen directief leiderschap ontwikkelen maar dienend zodat iedereen zelfstandig door kan gaan.” 

Hoe zorg je dat medewerkers betrokken blijven bij je organisatie bij het thuiswerken tijdens het coronavirus?

“Wij werken met een Daily stand up van 10 minuten waardoor we elkaar elke dag even zonder agenda spreken. Daarnaast gebruiken we Google for Business/chat waardoor de hele dag zaken besproken worden en mensen instantly kunnen videochatten met elkaar. Dit werkt goed om de moraal hoog te houden en de verbinding dichtbij. Voor hele grote teams kan dit moeilijker of tijdrovender zijn. Maar maak vooral tijd voor meetings zonder agenda zodat mensen even hun hart kunnen luchten.” 

Zie je om je heen inspirerende oplossingen bij andere organisaties?

“Sommige organisaties proberen te communiceren/activeren met ‘gezondheid/ontspanning’-nudges: online bewegingsprogramma’s etc. Verder heb ik nog niet zo heel veel gezien wat opzien baart. Maar er zijn wel wat ‘challenges’ gestart om mensen beetje motivational/gamification achtig te blijven aansporen.” 

Delen:

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven