Gelukkige medewerker blijven tijdens coronacrisis

 

Gelukkige medewerker blijven tijdens coronacrisis

Hoe blijf je tijdens de coronacrisis een ‘gelukkige’ medewerker? Daarover schreef Renske van der Heide, Happy Workplace Evangelist bij Smart WorkPlace partner TOPdesk, onderstaand blog.

De voornaamste uitdaging bij het werken tijdens het coronavirus is om fysiek én mentaal gezond te blijven. We moeten allemaal een beetje extra ons best doen om nu ‘gelukkige’ medewerkers te kunnen zijn.

Je ziet dat de eerste twee weken medewerkers vooral bezig waren met het inrichten van een prettige werkplek. Studenten die graag wilden blijven werken brachten bureaustoelen, monitoren en andere kantoormiddelen rondt. En iedereen werd met online instructies geholpen bij het instellen van de werkplek. Het is prettig om een soort scheiding te houden tussen werk- en relaxomgeving als dat mogelijk is. Daarnaast is het ook verstandig om zoveel mogelijk een vast ritme aan te houden en een routine op te bouwen. Je werk-privé balans is waarschijnlijk helemaal ontregelt en vraagt om een nieuwe structuur. Je kunt bijvoorbeeld de ‘werkdag’ beginnen en eindigen met een wandeling, om toch het gevoel van verplaatsen te simuleren.

Vergeet ook niet gezond te blijven eten en voldoende te drinken. Wij hebben een lunch challenge in het leven geroepen omdat we merkten dat veel mensen ‘even snel’ achter de laptop lunchten of het zelfs helemaal vergaten. En onze catering heeft recepten voor lekkere lunchgerechten rondgestuurd. Tot slot is ook voldoende bewegen een belangrijk aandachtpunt. Ik probeer zelf met behulp van mijn stappenteller erop te letten dat ik iedere dag 10.000 stappen zet. Ik wandel bijvoorbeeld even tussen twee afspraken in of tijdens een telefoongesprek. Zo’n walk & talk meeting geeft letterlijk en figuurlijk een andere dynamiek aan een gesprek! 

Naast deze fysieke uitdagingen zijn er minstens zoveel mentale uitdagingen. Je moet er rekening mee houden dat bij iedereen het basis stressniveau door de onzekere en onbekende situatie net iets hoger ligt dan normaal. Daarnaast zijn online afspraken ook net wat vermoeiender omdat je je beter moet focussen en naar een beeldscherm kijkt. Helemaal niet gek dus, dat je je net wat sneller moe of futloos voelt dan anders. Het is dan ook belangrijk om tussendoor voldoende rustmomenten in te lassen om je energieniveau op pijl te houden. Even tien minuten mediteren kan ook erg goed helpen. Ik weet dat een collega een hangmat heeft opgehangen in haar kamer om het makkelijker te maken om tussendoor even een paar minuten te ontspannen. Ik gebruik de wandelingen om even mijn hoofd leeg te maken. Ook ben ik begonnen met het bijhouden van een dagboek. Het helpt me om gedachten van me af te schrijven en dan kan ik later nog eens teruglezen hoe ik deze situatie ervaren heb. Erover praten met een collega, een vriend of familielid kan ook verlichtend werken. Zorg er in elk geval voor dat je teamleider op de hoogte is van jouw persoonlijke situatie zodat hij/zij met je mee kan denken. En andersom is het voor teamleiders nu zaak om net wat vaker te vragen aan je teamleden hoe het met ze gaat. 

Het meest uitdagend is op dit moment het (gebrek aan) sociaal contact. We missen onze vrienden, familie en collega’s. We missen het ‘samen leuke dingen doen’. Pizza eten of naar de kroeg kan opeens niet meer. Gelukkig zijn er veel leuke creatieve alternatieven mogelijk: een online pubquiz of andere game, tegelijk dezelfde film kijken, samen wandelen met gepaste afstand en natuurlijk online borrelen. Ook op je werk moet je gezelligheid bewuster opzoeken en lol maken moet je gaan plannen. Online vergaderingen zijn immers vaak efficiënter en zakelijker. Plan daarom ook met collega’s informele koffiemomentjes of borrels in. Een collega heeft zelfs een tool ontwikkeld die je iedere dag aan een willekeurige collega koppelt om toevallige ontmoetingen bij het koffieapparaat te stimuleren. En iedere twee weken komen al onze medewerkers van alle kantoren virtueel bij elkaar om informatie uit te wisselen en samen successen te vieren. In het volgende blog zal ik wat meer ingaan over communicatie en met elkaar in contact blijven op het werk. 

Voor ouders (van jonge kinderen) kan de huidige situatie extra belastend kan zijn. Mijn ervaring is dat organisaties en collega’s het over het algemeen veel begrip hebben voor ouders. Het maakt het voor collega’s inzichtelijker als je in je agenda aangeeft wanneer je beperkt of niet beschikbaar bent. En je kunt eventueel je out-of-office reply aanzetten wanneer je je kinderen aan het helpen bent met schoolwerk en het beantwoorden van mail wat langer kan duren. Maar het allerbelangrijkste is misschien nog wel dat ouders zelf leren accepteren dat ze op dit moment nou eenmaal minder productief kunnen zijn. Je hebt nou eenmaal wat minder tijd en bent sneller afgeleid. Kortom, leg de lat voor jezelf wat lager en communiceer dat duidelijk met anderen.

Ook mensen die helemaal alleen zijn hebben het soms extra lastig en zij kunnen zich erg eenzaam voelen. Voor hun is het extra belangrijk om sociaal contact te blijven opzoeken. Kleine momenten kunnen al helpen: een praatje over de schutting met de buurman of even naar de bakker op de hoek. Ken je iemand die nu alleen thuis zit? Bel of app dan een keertje extra om te vragen hoe het gaat en te laten weten dat je aan hem/haar denkt.

Voor onze klanten draait alles zo veel mogelijk gewoon door. Aangezien we een SaaS-oplossing bieden, kunnen klanten nog steeds gebruik maken van onze software. Wijzigingen met een wat hoger risico of mogelijk grotere impact laten we nu liever achterwegen, om eventuele extra werkzaamheden bij onze klanten te voorkomen. Ook alle support en consultancy diensten draaien vanuit huis zo veel mogelijk door. Training en instructie wordt nu online aangeboden. Onze collega’s in Amerika en Canada waren al veel meer gewend aan online sales en consultancy, dus zij hebben binnen no-time onze Nederlandse medewerkers kunnen voorzien van de nodige tips & tricks. Voor veiligheidsregio’s en onze klanten in de zorgsector bieden we nu aanvullende diensten om hun zoveel mogelijk te kunnen helpen en ontlasten. Het voelt goed om een kleine, bescheiden bijdrage te kunnen leveren in de gezamenlijke strijd tegen het coronavirus. 

In deze bijzondere periode hebben we gezamenlijk de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat we fysiek en mentaal gezond blijven. De stafafdelingen spelen hierin een cruciale rol en hebben het thuiswerken mogelijk gemaakt. Zij zorgen ervoor dat alles zo goed mogelijk door blijft draaien, zoals je ook in hun blog kunt lezen. Nog meer dan voorheen vormen alle stafafdelingen één geheel en zetten zij zich samen in om hun collega’s zo goed mogelijk te ondersteunen.  

Delen:

Meer nieuws

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

dinsdag 19 augustus

Op dinsdag 30 september 2025 komt de volgende editie van Campus Day naar Amsterdam, met het actuele thema 'De campus in ...

Lees meer

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

dinsdag 19 augustus

In de derde jaarlijkse Work from Anywhere Barometer heeft International Workplace Group (IWG) Tokyo uitgeroepen tot de beste ...

Lees meer

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap in werkplekconcepten!

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap ...

maandag 18 augustus

Activity Based Working heeft veel organisaties verder gebracht. Tijdens de cursusdag van WorkWire op donderdag 4 september ...

Lees meer

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

woensdag 13 augustus

In de praktijk blijven Meerjaren Onderhoudsplanningen (MJOP) steken in een statische lijst. In een webinar ontdek je hoe ...

Lees meer

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

woensdag 13 augustus

Interface, wereldwijd actief in vloeroplossingen, heeft zijn Impactrapport 2024 gepresenteerd. Het rapport laat zien hoe ...

Lees meer

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

dinsdag 12 augustus

Bij VGZ in Arnhem start op 24 september a.s. de Basiscursus Workplace Management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger laat ...

Lees meer

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

dinsdag 12 augustus

Hoe realiseer je werkgeluk op de werkvloer? Een event op 18 september aanstaande brengt je verhelderende inzichten rondom ...

Lees meer

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

maandag 11 augustus

De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is aangepast en uitgesteld, na een besluit van het ...

Lees meer

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

woensdag 6 augustus

“Psychologische veiligheid is geen zachte wens, het is een harde voorwaarde voor inclusie.” Die boodschap brengt ...

Lees meer

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

dinsdag 5 augustus

De campus is in transitie! Dat vraagt een integrale aansturing vanuit een totaalperspectief. Maar hoe realiseer je een nieuwe ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

Terug naar boven