Flexibiliteit en balans grootste uitdagingen voor workplace manager

4 min

 

Flexibiliteit en balans grootste uitdagingen voor workplace manager

Flexibel zijn en de balans vinden tussen het persoonlijk belang en het teambelang. Dat zijn voor Nick Lettink, docent Basisopleiding Workplace Management, momenteel de voornaamste uitdagingen voor de workplace manager.

Nick Lettink is adviseur bij YNNO, waarbij hij zich vooral als programmamanager richt op integrale trajecten met zowel de facilitaire kant als de organisatiebegeleiding en de ICT. Hij deed daarbij ervaring op zowel bij grote corporate organisaties als de (semi) overheid. Centrale vragen daarbij waren ‘hoe bereid je je organisatie voor op een verandering in de manier van werken en waar moet je daarbij aan denken?’ en ‘welke analyse doe je bij een verandering aan de voorkant?’. Vervolgens vertaalt hij deze resultaten in handvaten en hielp bij de uiteindelijke realisatie.

Als hij kijkt naar de uitdagingen voor de workplace manager de komende periode noemt Lettink ‘flexibiliteit’ als voornaamste element: “Omdat we nog niet weten waar het op uitdraait en we steeds bezig zijn met leren en ontwikkelen, is het voor een workplace manager van belang om overal ‘flexibiliteit’ in zijn achterhoofd te houden. Je weet namelijk niet hoe de toekomst van het werk eruit komt te zien. Bij een programma waar hij nu actief is probeert hij een gedeelte van de nieuwe manier van werken te ondersteunen, om daarna te leren, te ontwikkelen en daarop aan te passen. Bij veel organisaties zie je dat het nu belangrijk is om de basis op orde te hebben om ‘hybride te werken’: van faciliteiten tot afspraken en randvoorwaarden. workplace manager moet daarbij vanaf het moment dat er duidelijkheid is over het moment van terugkeer naar kantoor in gesprek gaan met medewerkers over wat wel en niet werkt. En daarna zo nodig afschalen of opplussen.” Hij legt uit wat hij verstaat onder ‘de basis op orde’ en ‘maximale flexibiliteit’: “Iedereen moet digitaal goed met elkaar kunnen samenwerken. De hybride vergadersets moeten op orde zijn. Er moet voldoende aanbod zijn om als team ook fysiek met elkaar te kunnen samenkomen. En medewerkers moeten thuis goed zijn gefaciliteerd.” En dat is nog niet alles: “Je moet ook goede afspraken hebben over wie wanneer op kantoor werkt en hoe je het organiseert wanneer een medewerker in verschillende projectteams werkt.” Een uitdaging daarbij is wanneer in een meeting zowel medewerkers op kantoor als medewerkers thuis als medewerkers op een locatie elders aanwezig zijn: “In dat geval zal het van belangrijk zijn dat als er een grotere groep medewerkers op kantoor is, zij de etiquette en inclusiviteit bewaken. Dat moet uiteindelijk leiden tot gelijkwaardigheid van de deelnemers, een flinke HR-uitdaging.”

Lettink ziet dat vaak bij zulke uitdagingen er wel veel aandacht is voor de voorbereiding – ‘wat gaan we doen en wat zijn de regels’ – maar dat eenmaal in de werkomgeving medewerkers vervolgens vaak worden losgelaten: “Terwijl het juist dan pas begint: de borging, het maken van afspraken en deze zo nodig bijstellen.”

Bij de Basisopleiding van de WorkPlace Academy organiseert Lettink twee modules. Bij beide modules is hij bovendien dagvoorzitter. Daarnaast bewaakt hij samen met hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger de rode lijn. “We kijken daarbij naar wat in de eerste modules is besproken en hoe we daar in de volgende modules op kunnen voortborduren. Zodat Hoendervanger uiteindelijk naar een mooie afsluiting kan toewerken en we samen tot een mooi resultaat komen. Daarbij kijken we vanuit de inhoud hoe we die kunnen vertalen in methodes die de workplace manager in de praktijk kan toepassen.”

Bij de derde module, ‘Werklocaties en mobiliteit’ van Cees van der Spek, waarbij het draait om het vastgoed, gaat Lettink in op de doorvertaling naar persona’s, de typen gebruikers in een omgeving. Bij de vierde module, ‘Werkplek en services’ van Hester van Sprang en Arrien Termaat, verzorgt Lettink de doorvertaling van de theorie van de marktontwikkeling samen met de persona’s naar een customer journey. “De persona’s die we bespreken bestaan uit een deel functionaliteit – wat voor werk doe je en wat heb je daarvoor nodig – en een deel de emotionele waarde – wat vind je belangrijk. Vaak zien we daarbij een tegenstrijdigheid. Zo zijn medewerkers die veel vergaderen – bijvoorbeeld managers en beleidsadviseurs – vaak erg autonoom en kunnen daarom prima digitaal vergaderen. Tegelijkertijd benadrukken we echter nu het kantoor als ontmoetingsplek. Omgekeerd heb je mensen die eenvoudig administratief werk doen. Dat zou prima thuis kunnen. Toch zie je dat die groep vanuit de eerdergenoemde emotionele waarde juist veel structuur zoekt en de cultuur van het bedrijf en de verbinding belangrijk vindt.” Het brengt Lettink op een tweede uitdaging – naast flexibiliteit – voor de workplace manager: “Het vinden van de juiste balans tussen persoonlijke voorkeuren en schema’s van medewerkers en het teambelang. En dat vertalen in afspraken. Dat is in mijn ogen een nog grotere uitdaging dan de werkomgeving zelf. Die kunnen we namelijk wel faciliteren.”

Dit najaar staan er twee edities van de Basisopleiding workplace management op het programma. Hoofddocent van de opleiding is Jan Gerard Hoendervanger. Opgeven voor de Basisopleiding workplace management kan hier. De Basisopleiding workplace management wordt indien het is toegestaan op inspirerende locaties gegeven.

Delen:

Meer nieuws

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

donderdag 11 december

Toegankelijk onderwijs voor iedereen, het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk is dat helaas niet altijd zo. Nu technologie ...

Lees meer

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand Up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De Stand Up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Terug naar boven