Grote organisaties moeten zakelijke mobiliteitsuitstoot gaan bijhouden

2 min

 

Grote organisaties moeten zakelijke mobiliteitsuitstoot gaan bijhouden

De workplace manager bij grote organisaties krijgt er mogelijk op korte termijn een taak bij: hij moet de emissies van woon-werkverkeer en zakelijke reizen van de werknemers gaan bijhouden. Dat meldt het FD.

De nieuwe taak komt voort uit de ambitie van het kabinet om het klimaatdoel van 2030 – 60 procent minder broeikasgassen – te halen. Zakelijke mobiliteit kan daar een forse bijdrage aanleveren. Uit cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving uit 2019 (pre-corona) bleek namelijk dat de mobiliteitssector 35 miljoen ton CO2 uitstootte, bijna 20 procent van de totale uitstoot. Reizen van en naar het werk (woon-werkverkeer) en reizen die een werknemer voor de baas moet maken (zakelijke reizen), zijn verantwoordelijk voor bijna de helft van alle mobiliteitsuitstoot in Nederland. 

Drie stappen

Het kabinet voorziet drie stappen bij het terugdringen van de uitstoot van zakelijke mobiliteit:

-        Tot 2026 moeten bedrijven alleen de uitstoot meten.

-        Vanaf 2026 wil het kabinet een norm voor CO2-uitstoot opleggen voor zakelijke reizen om zo meer reizen per trein, bus, fiets en elektrische auto te stimuleren.

-        In de laatste fase moet er een norm komen voor woon-werkverkeer, die gecontroleerd moet worden door regionale omgevingsdiensten.

De regeling is bedoeld voor bedrijven met meer dan 100 werknemers. Dat zijn er naar schatting in Nederland circa 7000. Eigenlijk had de regeling per 1 januari 2022 in moeten gaan, maar omdat de kabinetsformatie zo lang heeft geduurd, heeft de nieuwe regering er nog niet mee kunnen instemmen. 

Hugo Houppermans is directeur van Anders Reizen, een coalitie van ruim 70 grote organisaties met een vertegenwoordiging van 500.000 medewerkers. De gemeenschappelijke ambitie van Anders Reizen is de CO2-uitstoot van zakelijk reizen te halveren in 2030 (ten opzichte van 2016). Houppermans laat in het FD weten dat het volgens hem haalbaar is voor werkgevers om in kaart te brengen hoe een werknemer voor zijn werk reist en hoeveel uitstoot dat veroorzaakt, door gegevens over de manier van reizen mee te nemen wanneer iemand zijn reiskosten declareert. Het gemakkelijkste is om werknemers te laten aangeven met welk vervoersmiddel ze komen, maar omwille van de privacy kan een werkgever ook met gemiddelden van het Centraal Bureau voor de Statistiek rekenen, aldus Houppermans.

Delen:

Meer nieuws

WorkPlace Inside: Stephan Simons

WorkPlace Inside: Stephan Simons

woensdag 9 juli

"Ontspanning, inspiratie en grip houden, ook buiten het ondernemen." Daarmee beschrijft Stephan Simons zijn mentaliteit ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Niet blindstaren op energie

Niet blindstaren op energie

vrijdag 4 juli

Deelnemers aan het rondetafelgesprek 'de kracht van een integrale aanpak' willen zich niet blindstaren op alleen het onderwerp ...

Lees meer

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

donderdag 3 juli

Op de TU Delft Campus transformeerde Haskoning de monumentale Mijnbouwfaculteit naar een modern Paris Proof kantoor. Voor ...

Lees meer

Gaat AI ons redden?

Gaat AI ons redden?

donderdag 3 juli

In de BNW Index 2024 werd geconstateerd dat ontwikkelingen rondom de werkomgeving elkaar zó snel opvolgen, dat we ...

Lees meer

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

woensdag 2 juli

Wat kan de Himalaya ons leren over een goede werkomgeving? Esther Roelofs vertelt over haar connectie met hiken en de werkplek ...

Lees meer

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

dinsdag 1 juli

Per 1 juli is Natalie Hofman aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business ...

Lees meer

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

dinsdag 1 juli

Op een zonovergoten ochtend in mei vindt de Compliance Round Table plaats in een heel bijzondere locatie: ‘De Kapel’ ...

Lees meer

Vero: nieuwe gratis AI-agent

Vero: nieuwe gratis AI-agent

maandag 30 juni

Alvero ondersteunt workplace professionals met Agentic AI Introductie Vero: een gratis AI-agent die helpt met vragen, ideeën ...

Lees meer

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

maandag 30 juni

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, ...

Lees meer

E-zine 'Smart Buildings'

E-zine 'Smart Buildings'

donderdag 26 juni

De adoptie, transformatie en mogelijkheden van technologie op de werkplek zijn ongekend en ontwikkelen harder dan ooit. ...

Lees meer

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

donderdag 26 juni

Op woensdag 2 juli 2025 vertelt Amabel Chiarito over het innovatieve werkplekconcept van Haskoning in het nieuwe, duurzame ...

Lees meer

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

donderdag 26 juni

SmartLabs en International Workplace Group gaan een wereldwijde samenwerking aan van tien jaar. Daarmee spelen ze in op ...

Lees meer

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

woensdag 25 juni

Hollandse Nieuwe creëerde voor MVRDV in Tripolis Park een werkomgeving waar betekenisvolle connecties en spontane ontmoetingen ...

Lees meer

De kracht van een integrale aanpak

De kracht van een integrale aanpak

dinsdag 24 juni

De droom van iedere gebouweigenaar: een toekomstbestendige vastgoedportefeuille waarmee je energie bespaart, een gezonde ...

Lees meer

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de NAVO-top

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de ...

dinsdag 24 juni

Terwijl Den Haag zich voorbereidt op zware verkeershinder tijdens de NAVO-top, houdt IWG professionals productief met gratis ...

Lees meer

Platform voor AI-gedreven optimalisatie van gebouwen

Platform voor AI-gedreven optimalisatie van gebouwen

vrijdag 20 juni

Een platform biedt gebouwbeheerders en installateurs een hulpmiddel om het energieverbruik en de prestaties van één ...

Lees meer

Gemeentehuis Land van Cuijk: duurzame renovatie en nieuwbouw

Gemeentehuis Land van Cuijk: duurzame renovatie en nieuwbouw

donderdag 19 juni

Op 1 januari 2022 fuseerden de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis, Mill en Sint Hubert en Grave tot de nieuwe gemeente ...

Lees meer

Een neurodivers kantoor, bestaat dat wel?

Een neurodivers kantoor, bestaat dat wel?

donderdag 19 juni

Bestaat een neurodivers kantoor? Met deze vraag herlanceert Tarkett de praktische gids 'Principes voor Human-Conscious Design', ...

Lees meer

Terug naar boven