Van ‘human resources’ tot ‘human experience’

5 min

 

Van ‘human resources’ tot ‘human experience’

Op 29 maart spreekt employee experience expert Heleen Mes tijdens de WorkPlace Xperience over de employee experience. In onderstaande blog onderscheidt ze daarbij vier niveaus van kwaliteit van werkgeverschap.

De kwaliteit van werkgeverschap is grofweg in te delen in vier niveaus. Van het laagste niveau waarin de werkgever zijn medewerkers ziet als ‘human resources’ tot het hoogste niveau waarin de werkgever een ‘human experience’ biedt. Herken je je eigen organisatie?

Niveau 1: ‘Human resources’

Organisaties die op het laagste niveau van werkgeverschap zitten, geven hun medewerkers het gevoel dat ze vervangbaar en een kostenpost zijn. Natuurlijk staat op hun wervingspagina op de website dat hier de medewerker centraal staat – wat moet je anders zeggen? Maar eenmaal binnen voelen medewerkers daar niet veel van. De directie ziet het anders: ‘Hier wordt gewerkt, hoor’. Medewerkers zijn vooral fte’s. Ze werken op hun eigen eiland en als er iets misgaat, geven ze soms collega’s van een andere afdeling de schuld.
De afdeling HR is druk met ‘beleid maken’ en het spelen van politieagentje voor iedereen die zich niet aan de uitgebreide personeelsregels houdt. Facility Management heeft zich op leaseauto’s gestort en zorgt van tijd tot tijd voor een vers grijs tapijtje. Thuiswerken levert in ieder geval weer een besparing in vierkante meters op! ICT zorgt ervoor dat de tech-tools worden uitgegeven op basis van hiërarchie. Managers worden afgerekend op kostenbesparing en winst behalen.
Eén keer in de twee jaar houdt de organisatie een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Goddank wordt er dan nog een 7-tje gescoord. Poeh, het had erger gekund! Het management scoort hierin traditioneel laag, maar het prettige eigen team maakt veel goed. Op reviewssites scoort de organisatie maximaal een 3 op een 5-puntsschaal. Maar dat komt vooral door ‘zeikers die ontslagen zijn’, volgens de directie. Komt dit niveau nog voor, denk je nu? Jazeker, bij zo’n 30% van de werkgevers volgens onderzoek (Bersin, 2021).

Niveau 2: ‘Happy family’           

De sfeer is vriendelijk bij deze werkgevers. Het voelt wel een beetje als familie bij deze clubs. Leidinggevenden doen hun best om een coachend leider te zijn, al gaat het niet iedere leidinggevende goed af. Afdelingen helpen elkaar uit de brand en doen hun best voor de klant. HR werpt zich op als helper voor medewerkers en leidinggevenden. De workshop Werkgeluk heeft HR  net achter de rug, dus dat belooft nog wat! Facility Management heeft al gezorgd voor een tafeltennistafel en een dartbord voor gezellige ‘breaks’. IT heeft de focus op samenwerking- en communicatietools. Managers koersen vooral op de financiële performance, klantsucces en vooruit, ook wel wat op de uitkomsten van de medewerkerssurvey.
Dat medewerkersonderzoek gaat steeds meer over werkgeluk, met zowaar een score rond de 7,5. Lekker! Hier komen wel verbeterplannen uit voort, maar het schiet nog niet op. De scores op reviewsites, het ziekteverzuim en verloop onder medewerkers zijn zeker ‘aardig goed’. Ze zijn er steeds meer, deze vriendelijke families waar ook klanten blij van worden. We schatten 50% van de werkgevers!

Niveau 3: ‘Business vanuit purpose en waarden’

Natuurlijk zijn deze organisaties efficiënt en doelmatig gebleven. En een prettige sfeer heerst er zeker. Wat hen onderscheidt, is dat ze een heldere en aansprekende purpose hebben. Zij wéten waarom ze bestaan en hoe zij de wereld een beetje mooier maken. Daar komen medewerkers graag hun bed voor uit. Medewerkers heten hier waarschijnlijk samenwerkers, co-creators of gewoon mensen. Hier gaat het niet over ‘binden en boeien van medewerkers’, maar over ’inspireren en verbinden’. De kernwaarden hangen niet alleen aan de muur, nee, die worden echt gelééfd. De klant centraal wordt hier echt in praktijk gebracht. Medewerkers hebben alle middelen om klantproblemen zelf op te lossen. Methodes als agile werken en design thinking zijn hier gewoon.
HR is er om de productiviteit en het (persoonlijk) leiderschap te ondersteunen. Facility Management heeft de purpose en waarden een plek gegeven in de fysieke werkomgeving. IT biedt een fantastisch supportsysteem voor medewerkers. Managers worden niet meer afgerekend, maar focussen op hun financiële targets, gelukkige klanten en medewerkers.
Dat heeft allemaal geleid tot een score rond de 8 tot 8,5 die uit de jaarlijkse medewerkerssurvey komt en die wordt nauwlettend gevolgd door pulse-surveys. Ook reviewssites zijn enthousiast over deze werkgevers: 3,5 tot 4 uit 5 maar liefst. Deze organisaties staan vermeld in lijstjes als ‘Best Workplace’ of ‘Beste Werkgever’. We hebben het hier over zo’n 15% van alle organisaties.

Niveau 4: ‘Human Experience’

De crème de la crème onder de werkgevers, de awardwinnaars. Medewerkers ervaren hier dat zij gezien worden als waardevolle individuen die maximaal willen bijdragen aan toekomstig duurzaam succes van de organisatie. Hier wordt hun creativiteit en innovatiekracht goed benut. Work hard, play hard! Belangrijke waarden zijn diversiteit en inclusie, fouten mogen maken en daarvan leren en maximale persoonlijke groei. Hier hebben methoden als deep democracy en holacratie hun weg gevonden.
HR faciliteert innovatie vanuit medewerkers en ondersteunt het ruimte geven aan experimenten. Natuurlijk heet HR hier geen HR meer maar ‘People & Culture’. IT ondersteunt ook personalisatie, persoonlijke groei en community-activiteiten. Managers zorgen voor een succesvolle balans tussen financiën, klanten, medewerkers en innovatie. Groei van de organisatie is geen keihard doel, maatschappelijk impact wel. En juist daarom gaan de zaken goed! Een human experience biedt deze werkgever niet alleen aan de eigen medewerkers, maar aan iedereen die een bijdrage levert aan de organisatie, ook partijen in de keten.
Deze organisaties scoren rond de 9 in surveys voor medewerkers en een 4+ op reviewsites. Hun verloop en verzuim is maar de helft van dat van branchegenoten. Deze organisaties zijn de winnaars op de arbeidsmarkt. Helaas zijn ze nog veel te schaars.

Wil je Heleen Mes en tal van andere boeiende sprekers zien en horen spreken op 29 en 30 maart op de WorkPlace Xperience? Boek dan hier je ticket.

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven