Zoveel mensen, zoveel wensen

4 min

 

Zoveel mensen, zoveel wensen

Bij het vormgeven van hybride werken moet een organisatie een framework maken en het vervolgens niet opleggen, maar met het team bespreken. Dat zegt Marcia Groeneveld, een van de sprekers tijdens het webinar ‘Is uw bedrijf klaar voor de toekomst? Het belang van hybride ICT-voorzieningen’ op 10 maart.

Marcia Groeneveld is Consultant Transformation bij NTT op twee vakgebieden: customer experience en employee experience. Bij de employee experience adviseert ze organisaties hoe te veranderen naar de nieuwe werkplek. “Dat kan zijn useradaptie van nieuwe of bestaande technologie, maar ook bijvoorbeeld het introduceren van nieuwe werkpatronen.”

Worstelen met transitie

Groeneveld merkt dat veel organisaties worstelen met de vraag hoe ze de transitie naar hybride werken op de juiste manier vorm moeten geven. “Dat komt voornamelijk omdat je duidelijk ziet: zoveel mensen, zoveel wensen. Vroeger was het eenvoudig: je ging naar kantoor en deed je werk en dacht niet na over waar je je werk deed. Nu daarentegen kun je als medewerker kiezen waar je je werk doet en beschik je over de technologie die dat kan faciliteren.”

De eerste stap voor een organisatie die de transitie naar hybride werken wil maken is volgens Groeneveld dat gekeken wordt welke groepen mensen in aanmerking komen voor een hybride werkomgeving. Vervolgens komt er een belangrijke stap, die veel organisaties vaak nog overslaan: “Vraag aan die medewerkers wat ze willen! Uit ons onderzoek  ‘2021 Global Workplace Report – Connecting your hybrid workforce’ komt namelijk naar voren dat organisaties denken ‘iedereen komt wel weer terug naar kantoor, want dat willen ze graag’, terwijl als je het aan de mensen zelf vraagt vaak blijkt dat ze dat niet per se willen, bijvoorbeeld omdat ze merken dat hun werk-privé balans veel beter is geworden. Als je die vraag hebt gesteld kun je op basis van de uitkomsten persona’s aanpassen en de werkomgeving op inrichten.” 

Virtuele omgeving

Daarbij is een basisvoorwaarde voor een organisatie, aldus Groeneveld, om ervoor te zorgen dat een virtuele omgeving klopt. “Je moet dus zorgen dat iedereen overal kan werken en dat er daarvoor geen beperkingen zijn. Nu komen we vaak tegen dat de ervaring thuis anders is dan op kantoor omdat zaken als laptop en camera’s anders zijn ingericht.” Ze maakt wel een kanttekening: “De werkgever heeft een verantwoording voor een veilige virtuele werkomgeving en laptop en camera’s, maar niet voor de internetverbinding van een medewerker thuis. Dat is namelijk een persoonlijke keuze. Een medewerker die thuis geen goede internetverbinding heeft, heeft bovendien het alternatief om naar kantoor te komen waar die goede internetverbinding er wel is. Uiteindelijk draait het er namelijk om dat de medewerker optimaal zijn werk kan doen. Overigens zijn er ook voldoende werkzaamheden die je hoe dan ook thuis kunt doen: voor het schrijven van een stuk is de kwaliteit van de internetverbinding namelijk veel minder relevant.”

Duidelijke afspraken

Een belangrijke uitdaging voor organisaties is om op een effectieve manier een hybride meeting of vergadering te laten plaatsvinden. Groeneveld heeft wel een aantal tips: “Je moet vooraf duidelijke afspraken maken. Wij noemen dat de hybride werketiquette. Die afspraken zijn bijvoorbeeld: je gaat als deelnemers die fysiek aanwezig zijn niet met elkaar praten. En: je betrekt iedereen – fysiek en virtueel – erbij. En dat haakt in op mijn tweede tip: zorg dat iedereen een plek aan tafel krijgt. Met dat laatste bedoel ik dat je iedereen de mogelijkheid geeft om te praten en te doen en dat dat op een gelijkwaardige manier gebeurt. En daar komt technologie om de hoek kijken: er zijn tegenwoordig namelijk mooie camera’s die kunnen inzoomen en uitzoomen en op grote schermen gezichten laten zien zodat je wel het gevoel hebt dat je met de mensen aan tafel zit. Tegelijkertijd moet ik ook eerlijk zijn: het zal ondanks alle technologie nooit zo zijn dat je compleet nabootst dat je recht tegenover iemand zit. En het zal altijd zo zijn dat je als virtuele deelnemer bepaalde subtiele non-verbale communicatie van degenen die live aanwezig zijn niet oppikt.”

Werkdagen

Een andere uitdaging bij het vormgeven van het hybride werken is het komen tot effectieve en efficiënte werkdagen. Groeneveld: “Mijn eerste advies daarbij aan een organisatie is: doe het niet alleen! Ga niet als organisatie op een bepaalde laag bepalen wat er moet gebeuren. Vaak zie ik dat FM en HR het uitdenken. Vervolgens presenteren ze het aan de organisatie en blijkt het niet te werken. Dat is niet vreemd, want zoals ik eerder al zei: zoveel mensen zoveel wensen. Natuurlijk kun je niet iedereen faciliteren, maar je moet ze wel betrekken bij het gesprek over wat je op kantoor wilt doen en wat thuis. De uitkomsten kunnen verschillen per persoon, maar ook per team. Ik adviseer daarom organisaties om eerst een framework te maken met alle zaken waar je rekening mee moet houden als je tot zo’n werkverdeling komt en om het vervolgens met het team te bespreken.”

Inmiddels heeft NTT zelf ook al de nodige praktijkervaring opgedaan. Groeneveld: “In mijn team is  afgesproken: het maandagochtendoverleg over de planning van de werkzaamheden doen we niet meer op kantoor. Meetings daarentegen die denkwerk, creativiteit en interactie vragen doen we juist wel op kantoor. Ik weet echter dat er ook teams zijn die ook dat maandagochtendoverleg nog steeds op kantoor doen. Ik vind dat het een keuze moet zijn van het team en dat de organisatie dat moet faciliteren, ondersteund door de juiste technologie.”

Delen:

Meer nieuws

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering Programma

ISS investeert in kwaliteit met het Site Manager Certificering ...

donderdag 24 juli

Om ervoor te zorgen dat iedere site manager, ongeacht de locatie, beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en het vertrouwen ...

Lees meer

SWP Talks #68: Inclusiviteit

SWP Talks #68: Inclusiviteit

woensdag 23 juli

In deze aflevering van SWP Talks kijken experts naar welke factoren bijdragen aan een inclusieve werkplek: van leiderschap ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

WorkPlace Inside: Gerda Stelpstra 

woensdag 23 juli

Het opgroeien in verschillende landen en culturen vormde Gerda Stelpstra's blik op de werkplek en omgeving. Hoe die invloeden ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

''Herbruikbare koffiebekers zijn uiteindelijk goedkoper dan wegwerpbekers''

dinsdag 22 juli

Het dagelijkse kopje koffie heeft veel gevolgen. Jaarlijks gooien we namelijk 3 tot 5 miljard koffiebekers weg. En die worden ...

Lees meer

Grip op slimme gebouwtechnologie

Grip op slimme gebouwtechnologie

dinsdag 22 juli

De digitalisering van kantoren is in volle gang. Veel organisaties zijn inmiddels deels of geheel voorzien van slimme toepassingen. ...

Lees meer

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

Gezonde en productieve medewerkers door biophilic design

maandag 21 juli

Nederlanders brengen zo’n 90% van de tijd binnen door. In steriele omgevingen met TL-verlichting, kantoren zonder ...

Lees meer

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

Collectief van partners leidt Brink de toekomst in

woensdag 16 juli

Na de onlangs aangekondigde verkoop van Brink Software treedt de holdingdirectie, bestaande uit Adriaan Visser, Erik Deiman ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

WorkPlace Inside: Bert Bagijn

woensdag 16 juli

Simpliciteit en rust, dat staat voor Bert Bagijn centraal als het gaat om een gezonde relatie met werk, relaties en zijn ...

Lees meer

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Webinar: Circulaire oplossingen in de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen in de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

Terug naar boven