Zoveel mensen, zoveel wensen

4 min

 

Zoveel mensen, zoveel wensen

Bij het vormgeven van hybride werken moet een organisatie een framework maken en het vervolgens niet opleggen, maar met het team bespreken. Dat zegt Marcia Groeneveld, een van de sprekers tijdens het webinar ‘Is uw bedrijf klaar voor de toekomst? Het belang van hybride ICT-voorzieningen’ op 10 maart.

Marcia Groeneveld is Consultant Transformation bij NTT op twee vakgebieden: customer experience en employee experience. Bij de employee experience adviseert ze organisaties hoe te veranderen naar de nieuwe werkplek. “Dat kan zijn useradaptie van nieuwe of bestaande technologie, maar ook bijvoorbeeld het introduceren van nieuwe werkpatronen.”

Worstelen met transitie

Groeneveld merkt dat veel organisaties worstelen met de vraag hoe ze de transitie naar hybride werken op de juiste manier vorm moeten geven. “Dat komt voornamelijk omdat je duidelijk ziet: zoveel mensen, zoveel wensen. Vroeger was het eenvoudig: je ging naar kantoor en deed je werk en dacht niet na over waar je je werk deed. Nu daarentegen kun je als medewerker kiezen waar je je werk doet en beschik je over de technologie die dat kan faciliteren.”

De eerste stap voor een organisatie die de transitie naar hybride werken wil maken is volgens Groeneveld dat gekeken wordt welke groepen mensen in aanmerking komen voor een hybride werkomgeving. Vervolgens komt er een belangrijke stap, die veel organisaties vaak nog overslaan: “Vraag aan die medewerkers wat ze willen! Uit ons onderzoek  ‘2021 Global Workplace Report – Connecting your hybrid workforce’ komt namelijk naar voren dat organisaties denken ‘iedereen komt wel weer terug naar kantoor, want dat willen ze graag’, terwijl als je het aan de mensen zelf vraagt vaak blijkt dat ze dat niet per se willen, bijvoorbeeld omdat ze merken dat hun werk-privé balans veel beter is geworden. Als je die vraag hebt gesteld kun je op basis van de uitkomsten persona’s aanpassen en de werkomgeving op inrichten.” 

Virtuele omgeving

Daarbij is een basisvoorwaarde voor een organisatie, aldus Groeneveld, om ervoor te zorgen dat een virtuele omgeving klopt. “Je moet dus zorgen dat iedereen overal kan werken en dat er daarvoor geen beperkingen zijn. Nu komen we vaak tegen dat de ervaring thuis anders is dan op kantoor omdat zaken als laptop en camera’s anders zijn ingericht.” Ze maakt wel een kanttekening: “De werkgever heeft een verantwoording voor een veilige virtuele werkomgeving en laptop en camera’s, maar niet voor de internetverbinding van een medewerker thuis. Dat is namelijk een persoonlijke keuze. Een medewerker die thuis geen goede internetverbinding heeft, heeft bovendien het alternatief om naar kantoor te komen waar die goede internetverbinding er wel is. Uiteindelijk draait het er namelijk om dat de medewerker optimaal zijn werk kan doen. Overigens zijn er ook voldoende werkzaamheden die je hoe dan ook thuis kunt doen: voor het schrijven van een stuk is de kwaliteit van de internetverbinding namelijk veel minder relevant.”

Duidelijke afspraken

Een belangrijke uitdaging voor organisaties is om op een effectieve manier een hybride meeting of vergadering te laten plaatsvinden. Groeneveld heeft wel een aantal tips: “Je moet vooraf duidelijke afspraken maken. Wij noemen dat de hybride werketiquette. Die afspraken zijn bijvoorbeeld: je gaat als deelnemers die fysiek aanwezig zijn niet met elkaar praten. En: je betrekt iedereen – fysiek en virtueel – erbij. En dat haakt in op mijn tweede tip: zorg dat iedereen een plek aan tafel krijgt. Met dat laatste bedoel ik dat je iedereen de mogelijkheid geeft om te praten en te doen en dat dat op een gelijkwaardige manier gebeurt. En daar komt technologie om de hoek kijken: er zijn tegenwoordig namelijk mooie camera’s die kunnen inzoomen en uitzoomen en op grote schermen gezichten laten zien zodat je wel het gevoel hebt dat je met de mensen aan tafel zit. Tegelijkertijd moet ik ook eerlijk zijn: het zal ondanks alle technologie nooit zo zijn dat je compleet nabootst dat je recht tegenover iemand zit. En het zal altijd zo zijn dat je als virtuele deelnemer bepaalde subtiele non-verbale communicatie van degenen die live aanwezig zijn niet oppikt.”

Werkdagen

Een andere uitdaging bij het vormgeven van het hybride werken is het komen tot effectieve en efficiënte werkdagen. Groeneveld: “Mijn eerste advies daarbij aan een organisatie is: doe het niet alleen! Ga niet als organisatie op een bepaalde laag bepalen wat er moet gebeuren. Vaak zie ik dat FM en HR het uitdenken. Vervolgens presenteren ze het aan de organisatie en blijkt het niet te werken. Dat is niet vreemd, want zoals ik eerder al zei: zoveel mensen zoveel wensen. Natuurlijk kun je niet iedereen faciliteren, maar je moet ze wel betrekken bij het gesprek over wat je op kantoor wilt doen en wat thuis. De uitkomsten kunnen verschillen per persoon, maar ook per team. Ik adviseer daarom organisaties om eerst een framework te maken met alle zaken waar je rekening mee moet houden als je tot zo’n werkverdeling komt en om het vervolgens met het team te bespreken.”

Inmiddels heeft NTT zelf ook al de nodige praktijkervaring opgedaan. Groeneveld: “In mijn team is  afgesproken: het maandagochtendoverleg over de planning van de werkzaamheden doen we niet meer op kantoor. Meetings daarentegen die denkwerk, creativiteit en interactie vragen doen we juist wel op kantoor. Ik weet echter dat er ook teams zijn die ook dat maandagochtendoverleg nog steeds op kantoor doen. Ik vind dat het een keuze moet zijn van het team en dat de organisatie dat moet faciliteren, ondersteund door de juiste technologie.”

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven