Opportunistisch vooruitlopen op besluitvorming

Opportunistisch vooruitlopen op besluitvorming

Digitaal toetsen kent veel gelijkenis bij universiteiten, hbo’s en ROC’s. Dat stelt Kees Rezelman, initiatiefnemer van de Webinar-Round Table Digitaal toetsen op de campus, aan het eind van de discussie met vijf topexperts.

De experts pleiten voor maatwerk en voor lef om te experimenteren met onder meer toetsvormen en tussentijds toetsen. Ook is er aandacht voor de logistieke uitdagingen die daarmee samenhangen.

Digitaal toetsen

Voordat de vijf topexperts uit het onderwijsveld zich onder het toeziend oog van tientallen volgers van het webinar buigen over de stellingen, licht Kees Rezelman, partner en adviseur bij PTG advies en initiatiefnemer van de Webinar-Round Table Digitaal toetsen op de campus, de aanleiding kort toe.

Hij vertelt dat toetsen en digitaal toetsen specifiek op de campus door de ontwikkelingen van de laatste tijd en door corona in een stroomversnelling zijn geraakt. Zelf was Rezelman met een groot team de afgelopen jaren betrokken bij de ontwikkeling van een grote toetsfaciliteit met 1000 toetsplaatsen in het Comeniusgebouw op de campus van de Radboud Universiteit. Hij zag dat alle universiteiten in die periode zoekende waren en dat er behoefte was aan kennisdeling over dit onderwerp en de kansen en bedreigingen die ermee samenhangen. De oplossing van Radboud Universiteit is volgens Rezelman daarbij niet dé oplossing, maar een van de velen

Flexibiliteit waarborgen

Rezelman geeft aan hoe instellingen zich het beste kunnen opstellen om de flexibiliteit te waarborgen. “Soms moet je maar opportunistisch vooruitlopen op officiële besluitvorming, want de resultaten daarvan zijn er niet meteen. Zeker niet als je vanwege veiligheid en logistiek kiest – zoals de Radboud Universiteit – voor een dedicated omgeving. In die zin kunnen grote onderwijsinstellingen wel wat leren van kleinere particuliere onderwijsinstellingen die onderwijs en toetsen goed in elkaar weten te schuiven. Het vraagstuk is ook echt een veelkoppig monster, waarnaar met verschillende brillen en vanuit verschillende disciplines integraal moet worden gekeken.”

Rezelman vult aan: “Daarnaast moeten ondersteunende diensten onderling de co-creatie maken – ICT-ers, onderwijskundigen en onderwijslogistici – omdat ze een integrale dienst moeten leveren aan het onderwijs. Ten derde kunnen ondersteunende diensten van een instelling de afstemming zoeken met ondersteunende diensten van andere instellingen om van elkaar te leren. En als laatste kan dit ook sectorbreed, bijvoorbeeld via SURF.”

Veel crossverbanden

Rezelman pleit voor meer overleg op dit punt tussen de verschillende onderwijsinstellingen. “Natuurlijk zijn er verschillen tussen ROC’s, hbo’s en universiteiten, maar dit gesprek laat zien dat er ook veel generieke elementen zijn. Daarom kunnen we veel van elkaar leren.” Rezelman sluit de door hem geïnitieerde Webinar-Round Table af: “Ik ben blij dat dit gesprek heeft plaatsgevonden met niet alleen universiteiten, maar ook met hbo’s en ROC’s aan tafel. De discussie heeft namelijk opnieuw bewezen dat er veel crossverbanden zijn. Daarbij kunnen we in toenemende mate van elkaar leren.”

Benieuwd naar het hele round table verslag? Lees deze hier.

Meer ontwikkelingen op de campus zien? Kom dan naar het Campus Day 2023 event.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven