Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

3 min

 

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Dat een goed hospitality concept belangrijk is, spreekt voor zich. Maar hoe zet je een goed hospitality concept op? In dit artikel vertellen Anna Casemier en Marielle Hintzen van CONTRAST er alles over.

Hospitality gaat over eten & drinken, ontvangst, beveiliging, schoonmaak, kortom alles wat vanuit de menselijke kant bijdraagt aan een optimale ervaring. Omdat geen mens gelijk is, vraagt dit om differentiatie. Want welk menstype matcht met welke services? En hoe werkt je dit uit in de dagelijkse praktijk?

Anna Casemier, managing partner bij CONTRAST: "Mijn ervaring is dat inzicht in het menstype van jouw gebouwgebruiker of gast enorm helpt om een optimaal hospitality concept te ontwikkelen. Bij CONTRAST gebruiken we zogenoemde unieke soft service profielen om grip te krijgen op de drijfveren van de gebouwgebruikers of gasten. Deze profielen zijn gebaseerd op het wetenschappelijke leefstijlmodel BSR. In dit model zijn leefstijlen op basis van psychografische en sociologische segmentatie vertaald naar vier menstypen. Bewust zijn demografische factoren zoals opleiding, inkomen en gezinssamenstelling buiten beschouwing gelaten. Het blijkt dat deze factoren weinig zeggen over de behoefte aan dienstverlening." 

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Kernwaarden in leefstijlmodel BSR

Vrijheid, Harmonie, Controle of Zekerheid

Marielle Hintzen, hospitality consultant bij CONTRAST, licht de profielen toe. "De profielen refereren aan vier menstypen. Het type Vrijheid heeft behoefte aan verrassende, rebelse dienstverlening, met nadruk op het individu. Het type Harmonie waardeert juist de verbinding tussen gebouwgebruikers en vindt inclusiviteit een belangrijk thema. Het type Controle houdt niet van verrassingen en wordt blij van vaste gezichten en degelijke bewijsvoering. En dan tot slot het type Zekerheid: die staat niet vooraan bij veranderingen en opteert voor tradities en routine. Als je eenmaal weet op welke profiel jij je gaat richten, kun je heel gericht de meest optimale services inzetten."

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Marielle Hintzen, WorkPlace Xperience ‘24

#hoedan

In de praktijk is de eerste stap het bepalen van de kaders, zoals de omgeving waarin het gebouw staat, de eisen waaraan het gebouw moet voldoen en de propositie en waarden van de organisatie. Het bepalen van het soft service profiel is de tweede stap: welk profiel komt het meest dicht bij de gebouwgebruikers of gasten? Op basis van dit profiel wordt de visie op hospitality ontwikkeld en vervolgens het design uitgewerkt. Een volgende stap is het ontwikkelen van persona’s die passen binnen het gekozen profiel. De persona’s helpen om het soft service profiel te concretiseren. Per profiel is bijvoorbeeld bekend welk bedrijfshoreca-concept de voorkeur heeft, hoe vaak er gebruik van wordt gemaakt en wat de gemiddelde besteding is. Maar ook hoe wordt gereageerd op innovaties en verduurzaming.

Actuele data 

Anna Casemier: "Wij maken gebruik van de data in het BSR portal. Deze data laat zien welke soft service profielen dominant zijn in het postcodegebied waar de gebouwgebruikers of medewerkers van een organisatie wonen en welk consumentengedrag daarbij hoort. Zo bepalen we welk profiel bij een gebouw of een organisatie hoort. Natuurlijk komt het voor dat twee profielen dominant zijn. Dan passen we daar de soft services op aan, want je wilt dat iedereen zich thuis voelt in het gebouw en het concept inclusief is. Goed om te weten: als het gaat om een gebouw waarvan de gebruikers nog niet bekend zijn - bijvoorbeeld bij nieuwbouw of renovatie - dan bepalen we het softe service profiel op basis van het beoogde huurdersprofiel en de propositie van het gebouw."  

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Anna Casemier op main stage tijdens WorkPlace Xperience ’24    

Best practices

Bij Landmark Arnhem staat het profiel Harmonie centraal, met focus op welbevinden, werkplezier en elkaar ontmoeten. Het profiel vertaalt zich in een ruime Piazza bij binnenkomst, het kloppend hart van het gebouw. De algemene ruimten zijn een verlengstuk van de eigen werkplek met als doel elkaar te ontmoeten. In dat kader worden community management en een service app ingezet voor verbinding, sociale activiteiten en kennisdeling.

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Piazza en Restaurant Landmark Arnhem

Capital C is de creatieve hub van Amsterdam, gevestigd in de oude Diamantbeurs. Het pand ademt van top tot teen creativiteit en humor, passend bij het avontuurlijke profiel Vrijheid van de gebruikers. Niet één ruimte is hetzelfde. Bij de eigenzinnigheid hoort vanzelfsprekend een eigen horecaexploitatie: Capital Kitchen. Maarten Spruyt, kunstenaar en stijlicoon, kreeg de vrije hand voor het interieur en creëerde het baanbrekende ontwerp voor deze unieke plek voor ontmoeten, vergaderen en evenementen

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Capital C

Bij het Rijkskantoor Fellenoord Eindhoven is het profiel Zekerheid dominant, met een tikkeltje Controle. Op basis van dit profiel is duidelijk geworden dat er onder gemiddeld gebruik wordt gemaakt van de bedrijfshoreca en dat het lunchassortiment herkenbaar en vriendelijk geprijsd moet zijn. De gebouwgebruikers combineren vaak hun betaalde consumptie met wat zij van huis meebrengen. Het zitgebied is overzichtelijk en heeft voldoende privacy. Ook dit sluit aan op het soft service profiel

Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?Make the match: welk hospitality concept past bij jouw gebruiker of gast?

Rijkskantoor Fellenoord Eindhoven. Foto: Evabloem

Tot slot

CONTRAST is trots op de goede voorbeelden waarbij het hospitality concept is uitgewerkt aan de hand van serviceprofielen. Marielle Hintzen: ‘Door dicht bij de gebruiker of gast te blijven, creëer je omgeving die past bij wat mensen raakt en in beweging zet. Dat is precies wat we willen.’

Delen:

Meer nieuws

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Terug naar boven