Ideeën opdoen tijdens werkbezoek aan Londen

Ideeën opdoen tijdens werkbezoek aan Londen

Medewerkers van YNNO brachten onlangs een tweedaags bedrijfsbezoek aan Londen in het kader van kennisdeling. Bezochte bedrijven waren London & Partners, Aecom, LEGO en Aon.

London & Partners

London & Partners is dé organisatie voor business growth & destination agency voor Londen. Dit doen zij door middel van het promoten van Londen internationaal als een wereldstad. Allen Simpson is Managing Director, Strategy & Operations bij London & Partners. Omdat London & Partners zich voornamelijk richt op het economisch ontwikkelen van Londen als stad, hebben zij een heel ander effect ervaren tijdens de coronapandemie. Men werkte meer thuis en dus werd er minder geld uitgegeven in de stad. Vanuit dit oogpunt is het voor London & Partners nog belangrijker om hun medewerkers weer (deels) terug naar kantoor te krijgen. Dit is momenteel één van hun grootste uitdagingen. Met Allen en zijn collega’s werd gediscussieerd over de manier waarop hybride werken geïmplementeerd kan worden. De conclusie was dat er niet één juiste manier is waarop hybride werken geïmplementeerd kan worden. Maatwerk en afstemming op de organisatie is het belangrijkste uitgangspunt.

AECOM

AECOM is een Amerikaans multinationaal ingenieursbureau met 47.000 medewerkers. YNNO ging er op bezoek om inzicht te krijgen in hetgeen bij hen speelt op het gebied van werkplekstrategie en rond ontwikkelingen in de markt van hybride werken in Londen vanuit zowel strategie als werkplek als design. YNNO kreeg een kijkje in hun kantoor (zie openingsfoto). Ook was er een round table om kennis met elkaar te delen. 

Aan de orde kwam met name de impact van Covid op de veranderende manier van werken, waardoor organisaties voor enorme uitdagingen zijn komen te staan. De toename van stress onder medewerkers, de functie van het kantoor en het trekken van medewerkers naar het kantoor zijn hierbij belangrijke onderwerpen. Tijdens de coronapandemie zijn in Engeland bovendien dermate veel medewerkers gewisseld van werkgever dat er wordt gesproken over ‘the great resignation’. Aantrekkelijk werkgeverschap is dan ook een belangrijk onderdeel van de zoektocht naar talent voor veel organisaties. Een werkomgeving en flexibiliteit dragen hieraan bij. Een van de stellingen was dat de 9-tot-5-mentaliteit voorgoed is verdwenen. Volgens een onderzoek van AECOM overweegt zelfs 56% van de medewerkers te wisselen van werkgever als flexibiliteit in werktijden geen optie is. 

LEGO

LEGO heeft een heel eigen manier van werken ontwikkeld: de LEGO way of working. Daarmee hebben ze activity based working losgelaten. Tijdens een presentatie en rondleiding door hun ‘hub’ leerde YNNO meer over waarom dit besluit is genomen en hoe de LEGO ways of working eruit zien. De LEGO-panden kennen bovendien een unieke branding: je hebt het gevoel dat je door een levensgroot LEGO-bouwwerk loopt.Ideeën opdoen tijdens werkbezoek aan Londen

Het LEGO-werkplekconcept is vormgegeven vanuit de principes make work fun for everybody en work well together. Werkplekken voor hybride werken, voor creatieve werkzaamheden, voor agile werken (teams) en voor ontspanning. Opvallend is dat er 300 ICT-werkplekken beschikbaar zijn, waarvoor een reserveringssysteem gehanteerd wordt. LEGO heeft 800 mensen in dienst; een flinke stijging ten opzichte van de periode vóór corona. Hybride werken is ook bij LEGO ingeburgerd. Tijdens het bezoek zag YNNO veel medewerkers in allerlei Teams-sessies. Uitgangspunt is: drie dagen werken op kantoor, twee dagen thuis.

Aon

Aon is gevestigd in het iconische Leadenhall Building op de vierde tot en met de dertiende etage en kijkt uit op de historische straten van Londen. De YNNO-medewerkers kregen een rondleiding door het gebouw, stonden stil bij de ideeën en vragen rondom het gebruik van het kantoor vandaag de dag en probeerden daarna een aantal probleem-thema’s in subgroepen te tackelen. 

Ondanks de hoge vierkantemeterprijs stond de gemiddelde verdiepingen van Aon compleet vol met werkplekken. Een pure kantoortuin waar wij als Nederlanders geen kaas van lusten, aldus YNNO. De YNNO-medewerkers zagen ook een inspirerende ruimte om op een dynamische manier hybride te vergaderen. Dit is zeker een opstelling (zowel qua schermen als meubilair) die YNNO mee naar Nederland heeft genomen.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven