Klanten softwareleveranciers worden steeds kritischer

 

Klanten softwareleveranciers worden steeds kritischer

De gebruikers van software voor informatiemanagement in vastgoed en facility management worden steeds kritischer. Tot nog toe weten de softwareleveranciers hun klanten met service tevreden te houden.

Softwareleveranciers moeten rekening houden met een groeiende groep van gebruikers die scherper letten op de prijs/kwaliteitverhouding. Die conclusie kan worden getrokken uit de respons van 149 gebruikers op een onderzoek van Bouwstenen voor Sociaal naar de ervaringen en beoordeling van bestaande softwaresystemen. Veel van de respondenten geven aan behoefte te hebben aan modernisering, maar stuiten op leveranciers die niet of nauwelijks bereid zijn tot echte systeeminnovatie. Ook dit jaar is bijvoorbeeld weer gebleken dat er een te grote variatie is aan beschikbare software. Leveranciers spreken geen standaarden af die het voor gebruikers makkelijker maken systemen te koppelen.

Zorgen over de effecten hiervan hoeven de systeemhuizen zich nog niet direct te maken. Slechts 1% van de organisaties zegt dat men in de toekomst van software wil veranderen. Toch zegt 9% op zoek te zijn naar een nieuw systeem en nog eens 11% antwoordt ‘misschien’. De reden waarom zijn de gebruikelijke: vermindering complexiteit, rationalisatie aantal systemen, minder complex, goedkoper, gebruiksvriendelijker en nieuwe ontwikkeling. Een simpele userinterface blijft dus een belangrijke reden om van systeem te veranderen.

Er broeit iets

Van de 149 beoordelingen van de prijs scoren 39 systemen een zes of lager. Ook dit betekent dat er een zeer grote kans is dat het systeem ter discussie staat. 62 Beoordelingen scoren op prijs een acht of hoger. Gebruiksgemak, service, flexibiliteit en eenvoudige koppeling met andere systemen worden daarbij vaker genoemd dan andere positieve punten.

Al langere tijd zet de softwarebranche in op een goede service als tegenhanger voor eventuele ontevredenheid over prijs of de userinterface. Ook dit jaar blijkt dat te werken. Slechts 10 beoordelingen scoren lager dan zes voor service. Echter, 27 beoordelingen scoren zes of lager op flexibiliteit en opvallend veel daarvan geven redenen waarom.

Er lijkt dus iets te broeien, vooral onder de gebruikers die langer dan vijf jaar een systeem gebruiken. 105 Beoordelingen zijn of sterk kritisch of juist sterk positief. De mening is in die gevallen gevormd op basis van een gedegen doorgronding van het systeem. 1 op de 4 van deze 105 beoordelingen zegt rond te kijken naar een alternatief. De periode van levering van een goede ad hoc service als tegenhanger van mogelijke ontevredenheid lijkt daarmee voorbij.

Markt in beweging

Na jaren waarin gebruikers door beperkte financiële middelen gedwongen werden met het bestaande systeem verder te werken, lijkt er kortom weer beweging in de softwaremarkt te komen. Opvallend is dat met name MJOP-systemen langer dan vijf jaar in gebruik zijn en beter beoordeeld worden. Bredere vastgoedmanagementsystemen zijn nadrukkelijk aanwezig in de groep ‘korter dan twee jaar in gebruik’ en worden kritischer beoordeeld.

Uitwisseling  

Vastgoed- en facilitymanagement en de bruikbaarheid van informatiesystemen is onderwerp van gesprek tijdens de Najaarsbijeenkomst van Bouwstenen voor Sociaal op 30 november 2017 in Veenendaal. Bouwstenen brengt die dag ook een publicatie uit over dit onderwerp. Doel hiervan is de systemen beter te laten aansluiten bij de behoefte in de praktijk. 

Foto: Flickr.com  

Delen:

Meer nieuws

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

Duurzaam ontwerpen: een integrale aanpak

donderdag 13 februari

Duurzaamheid betekent voor iedereen iets anders, maar één ding is zeker: steeds meer organisaties willen een ...

Lees meer

<span data-olk-copy-source='MessageBody'>HR en AI komen samen</span> om burnout te voorspellen

HR en AI komen samen om burnout te voorspellen

donderdag 13 februari

Een burn-out kost een werkgever gemiddeld €100.000 per langdurig uitgevallen medewerker. Toch ontbreekt bij veel bedrijven ...

Lees meer

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

Ontdek de Xpert Tour op de WPX 2025

woensdag 12 februari

In dit artikel lichten we een van de werkvormen uit tijdens de WorkPlace Xperience 2025: de Xpert Tour, een inspirerende ...

Lees meer

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

Essentie van integrale businesscases (deel 1)

dinsdag 11 februari

In SWP Magazine 12 (November 2023) publiceerden Theo van der Voordt en Jan Gerard Hoendervanger een theoretisch model voor ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

De registratie voor de WorkPlace Xperience 2025 is geopend!

vrijdag 7 februari

Op 15 & 16 april 2025 zetten we in de Van Nelle fabriek opnieuw stappen naar een gezonde en gelukkige werkomgeving tijdens ...

Lees meer

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

E-zine 'Sociale Duurzaamheid'

donderdag 6 februari

In dit digitale magazine duiken we in de wereld van duurzaamheid en leggen de verbinding met de mens en de werkplek. Een ...

Lees meer

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

donderdag 6 februari

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. ...

Lees meer

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

Een hoge lat leggen voor duurzaamheid

woensdag 5 februari

Een hoge focus op duurzaamheid en innovatie, terwijl schoonmaakpersoneel met zorg werd overgenomen. Daarin was schoonmaakorganisatie ...

Lees meer

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

Voldoet jouw vastgoed aan de geldende wet- en regelgeving?

woensdag 5 februari

Hoe waarborg je de veiligheid van de medewerkers en bezoekers in je gebouw? Een vraag waar veel bedrijven mee worstelen, ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

Hernieuwd werkplek- en leerconcept voor Corderius College

dinsdag 4 februari

Een optimale werk- en leeromgeving met keuzes uit diverse plekken om samen te werken of te overleggen. Dát is het ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

Zens breidt ecosysteem uit om slimmere werkplekken te creëren

donderdag 30 januari

Zens, marktleider in draadloze oplaadoplossingen, kondigt nieuwe samenwerkingen aan met Joan en Spacewell, twee bedrijven ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

Smart WorkPlace start 2025 met een nieuwe look

donderdag 30 januari

Een nieuw jaar, een nieuwe look! Ontvang het nieuws over de circulaire en gezonde werkplek zoals je gewend bent, maar vanaf ...

Lees meer

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

Maak een hybride werkrooster dat werkt voor je team

woensdag 29 januari

Het traditionele kantoorwerkmodel heeft plaatsgemaakt voor een meer flexibele aanpak. Terwijl organisaties soms worstelen ...

Lees meer

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

i3-Technologies en CTOUCH lanceren i3CONNECT in 2025

woensdag 29 januari

Dit nieuwe merk, ontstaan uit de fusie van de twee toonaangevende innovators op het gebied van interactieve technologie, ...

Lees meer

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

ISS Facility Services zet de stap naar de hoogste PSO-trede

dinsdag 28 januari

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, heeft opnieuw de hoogste trede op de ...

Lees meer

De onderschatte waarde van vergaderingen

De onderschatte waarde van vergaderingen

dinsdag 28 januari

Vergaderingen zijn veel meer dan momenten van overleg: ze vormen een spiegel van de cultuur binnen jouw organisatie. In ...

Lees meer

Terug naar boven