FMBIM betaalt zichzelf in 1,6 jaar terug

 

FMBIM betaalt zichzelf in 1,6 jaar terug

Faalkosten in de exploitatiefase van een gebouw hinderen veel facilitair managers. Het gemis van correcte en up-to-date informatie en een gebrek aan relevante gebouwdata maken de kosten per werkplek zeker 10 procent te hoog. 

Op basis van de NFC Index betekent dit € 49 per werkplek per jaar. Zo’n € 2,50 per m2 vvo per jaar. Een FMBIM kan die faalkosten verminderen en leiden tot een gebruiksgerichter ontwerp en bouwproject en hoger gebruiksrendement. Als een gebouweigenaar besluit een nieuw pand uit de grond te stampen, zet hij alles op alles om zijn gebouw zo duurzaam mogelijk te maken. Wat betreft de gebouwde omgeving moet er bij de oplevering dan ook sprake zijn van een toekomstbestendig pareltje: energieneutraliteit door opwekking van duurzame energie, de nieuwste installaties voor een optimaal binnenklimaat en de nieuwste technische snufjes om het gebouw slim te maken.

De langste fase komt in beeld als het vastgoed er staat: beheer en onderhoud, maar vooral het gebruik. Die laatste is tevens de fase waarin de grootste winst of het meeste verlies kan worden geleden. “Het verzamelen en vervolgens toepassen van data kan het kantelpunt zijn voor succesvol gebruik”, vertelt Fred Kloet,  directeur van Smart WorkPlace. “Naast een forse tijdsbesparing tot wel 30% bereik je door FM BIM vermindering van revisiekosten en energiebesparing.”

Faalkosten tijdens exploitatiefase

Toch weten niet veel partijen van deze voordelen af of steken ze de kop in het zand. “BIM wordt vooral toegepast bij het ontwerp en de realisatie van een gebouw en nog nauwelijks voor de exploitatie, terwijl het daar juist het meest waardevol is.” Door een gebrek aan informatie of laksheid in het verzamelen en overdragen hiervan kunnen faalkosten in deze fase oplopen tot 20%. Zo blijkt uit buitenlands onderzoek. “Stel dat een werkplek je € 8.000 per jaar kost, dan kun je rekenen op € 800 faalkosten per werkplek. Dat is weggegooid geld, dat je bijvoorbeeld in de gezondheid van medewerkers had kunnen investeren.”

Natuurlijk is het opzetten van een FMBIM niet zonder investeringskosten. Voor een kantoor van 38.000 vierkante meter betaal je ongeveer € 84.000. Als 1 FTE zich een kwart van de tijd bezighoudt met data-inventarisatie en structurering, betekent dit een kostenpost van ongeveer € 26.000. “In ruil voor deze investering krijg je een jaarlijkse besparing van circa € 2,50 per m2 vvo per jaar. Het scheelt de Gebruiker/FM dus uiteindelijk bakken met geld.

FM BIM betaalt zichzelf snel terug

 Fred Kloet

Optimaal presteren

De terugverdientijd is 1,6 jaar. Daarnaast zijn er nog de zogenoemde ‘zachte’ voordelen. “Het gebouw presteert beter en er zijn minder problemen met de installaties en verhoog je de levensduur. Daarnaast is het eenvoudiger om het gebouw te renoveren of te herontwikkelen, omdat je alle data paraat hebt. En een up tot date gebouwdossier verhoogt de vastgoedwaarde met 2%, aldus taxateurs.”

Om met een FMBIM aan de slag te gaan moet de bouw- en vastgoedsector een andere vraag stellen. “Wees niet zo zuinig, maar denk na over wat een investering in BIM je brengt. Overtuig je opdrachtgever voor contractering ook van de voordelen van een FMBIM in de exploitatiefase en wat je er over de levensduur van je gebouw mee bespaart. Stel voorafgaand aan het PvE samen een BIM Protocol en ILS op. En eis een BIM Regisseur OG.” Hierbij vormt de software voor het BIM geen drempel. “Het maakt niet uit welke software je gebruikt. Kies er één die past bij het protocol en ILS en ga aan het werk. Door de tijd en het geld dat je bespaart in de beheerfase kun je als opdrachtgever en ontwerpteam compleet andere keuzes maken in het ontwerp en de tools die je inzet.”  

Bekijk ook de .pdf ‘BIM for Facility Managers, die ingaat op lessons learned en enkele voorbeelden geeft van projecten die gerealiseerd zijn met een FMBIM. 

Ook de Expertgroep Technologie van de beroepsvereniging Facility Management Nederland is gestart met een FMBIM project. Op 4 oktober 2019 organiseert zij een FMBIM workshop tijdens de BIM Loket Kennisdag. Voor meer informatie kijk op https://www.fmn.nl/verdiepen bij Expertgroep Technologie of www.bimloket.nl. De Expertgroep draait ook namens FMN mee in de DigiDealGO.

Foto: AFAS

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven