1 op de 5 nieuwe werkplekken voldoet niet aan wens werknemer

1 op de 5 nieuwe werkplekken voldoet niet aan wens werknemer

Uit het meest recente onderzoek van Leesman blijkt dat een op de vijf nieuwe werkplekken niet tegemoetkomt aan de behoeften van de medewerkers.

Voor ‘The Workplace Experience Revolution Part 2: Do new workplaces work’ analyseerde Leesman de mening van 84.158 werknemers werkzaam in 346 gebouwen na een verhuizing of renovatie. Hierdoor kon Leesman onderzoeken wat ervoor zorgt dat werkplekveranderprojecten slagen of juist mislukken.

De uitkomsten betwisten de vaak genoemde statistiek van McKinsey die stelt dat “70 procent van de verandermanagementprojecten faalt”. Want wat blijkt, volgens de respondenten biedt 41 procent van de nieuwe werkomgevingen een exceptionele werknemerervaring, heeft 40 procent zijn potentieel nog niet gemaximaliseerd en stelt slechts 19 procent de medewerkers teleur.

Het onderzoek onthult verder dat 67 procent van de respondenten die werkzaam zijn in een nieuwe werkomgeving van mening is dat die omgeving hen in staat stelt om productief te werken. Andersom betekent dit ook dat een op de drie respondenten vindt dat zijn nieuwe werkomgeving hem niet in staat stelt om productief te zijn.

Samenwerken vs concentreren

Over het geheel genomen blijken werkplekveranderprojecten succesvol te zijn op het gebied van samenwerken. ‘Geplande vergaderingen’ scoren 87 procent tevredenheid, ‘informele sociale interactie’ 84 procent en ‘toegankelijkheid van collega’s’ 72 procent.

Nieuwe werkplekken schieten daarentegen tekort in het ondersteunen van individueel geconcentreerd werken. De werknemertevredenheid over ‘privégesprekken’ in de nieuwe werkomgevingen behaalt slechts een score van 59 procent. De tevredenheid over het ‘geluidsniveau’ is, met een score van slechts 33 procent op de Leesman Index voor nieuwe werkomgevingen, het laagst.

Flexibele of vaste werkplekken

De data laten zien dat noch flexibele, noch vaste werkplekken het succes van een veranderproject garanderen. Het draait allemaal om het bieden van de juiste omgeving voor de juiste activiteiten. Werknemers met minder complexe rollen bijvoorbeeld ervaren minder vooruitgang bij werkplekveranderprojecten dan respondenten met meer complexe rollen.

Het Leesman-rapport toont aan dat een groeiend aantal organisaties begrijpt dat verschillende werknemers verschillende activiteiten hebben uit te voeren. Als gevolg hiervan creëren zij gevarieerdere werkplekken. De data laten echter ook zien dat organisaties bij het verwezenlijken van meer variatie het risico lopen dat dit ten koste gaat van werknemers die hun werk hoofzakelijk alleen en geconcentreerd aan een bureau moeten doen.

CEO van Leesman Tim Oldman: “Deze nieuwe data zouden managers aan het hart moeten gaan. Ze tonen aan dat de werkplekindustrie geneigd is om rücksichtslos de laatste trends te volgen, zonder te begrijpen wat hun klanten doen en waarvoor zij hun werkplek gebruiken. Een werkplekveranderproject biedt organisaties de kans om de werknemerservaring op zo’n manier opnieuw vorm te geven dat de prestaties van het individu én van de organisatie optimaal worden ondersteund. Succes is echter afhankelijk van de mate waarin werknemers worden ondersteund in wat ze doen en in de manier waarop ze dit doen.”

Gideon van der Burg, MD Benelux Leesman, voegt toe: “In de Benelux hebben we veel projecten gezien waar een nieuw kantoor de plek werd om te ontmoeten en te verbinden. Uiteraard is dat belangrijk, maar het mag niet ten koste gaan van de activiteiten die meer concentratie vereisen.”

Download het volledige rapport: ‘The Workplace Experience Revolution Part 2: Do new workplaces work’

Op 5 november vinden twee data-debriefs van het onderzoek plaats: in de ochtend in Brussel en in de middag in Amsterdam. Wil je hierbij zijn, neem dan contact op via info@leesmanindex.com

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Lees verder

Terug naar boven