Breekt Mobility as a Service door als mobiliteitsconcept?

 

Breekt Mobility as a Service door als mobiliteitsconcept?

Gaat Nederland Mobility as a Service als mobiliteitsconcept omarmen en welke uitdagingen liggen er op weg naar grootschalige toepassing? Deze en andere vragen komen aan de orde tijdens het vierde MaaS Congres op 3 maart.

Doel van het congres in Amsterdam, is oplossingen zoeken, partijen bij elkaar brengen en organisaties voorbereiden. U krijgt antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe ver is de ontwikkeling van datastandaarden?
  • Hoe houden we oog voor de privacy van de reiziger?
  • Wanneer levert een MaaS-ecosysteem alle spelers het maximale op?
  • Wat maakt dat mensen daadwerkelijk met MaaS gaan reizen?
  • Hoe kunnen partijen met soms tegenovergestelde belangen vruchtbaar samenwerken?
  • Wat staat de groei van het aanbod deelvoertuigen in de weg?

Programma

  • Ontwikkeling van een standaardtaal voor MaaS: the lessons learned; EDOARDO FELICI – Projectmanager MaaS I&W; TUE 11:50 - 12:20  Zaal 1: Om te zorgen dat tal van partijen en diensten ontsloten kunnen worden in een MaaS-platform, is een standaard technische taal nodig. Anders is het plannen, boeken, betalen en gebruiken van verschillende vervoersmiddelen niet mogelijk. De basis van deze Application Programming Interface (API) ligt er nu: TOMP, dat staat voor from Transport Operator to MaaS Provider. Voor de totstandkoming, afgelopen najaar is de eerste versie gepresenteerd, werkte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met marktpartijen, maar ook met internationale samenwerkingsverbanden, zoals de MaaS Alliance. Momenteel wordt de technische taal doorontwikkeld en wordt nagedacht over de implementatie ervan in onder meer de verschillende MaaS-pilots, maar ook buiten Nederland. Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Welke ontwikkelingen liggen er in het verschiet?
  • Hoe maken we MaaS toegankelijk en inclusief?; ROBIN KLEINE – Adviseur Mobycon; TUE 11:50 - 12:20  Zaal 2: Het risico bestaat dat het aanbod voor commercieel minder interessante doelgroepen achterblijft. Daar komt bij dat MaaS van mensen vraagt om over digitale middelen te beschikken en die te kunnen en willen gebruiken – en dat lukt niet iedereen. In deze interactieve sessie van Robin Kleine (Mobycon) en Jacky Lodewijks (Forseti) gaan deelnemers hiermee aan de slag en maken ze kennis met deze barrières. We verkennen wat de uitdagingen zijn om het vervoersaanbod voor minder mobiele doelgroepen in een MaaS aanbod te krijgen. De sessie sluit af met concrete conclusies en de vraag hoe nu verder te gaan met dit vraagstuk.
  • Invloed van ruimtelijke factoren op het succesvol uitrollen van deelautoconcepten; RODERICK TINGEN – Adviseur AT Osborne; TUE 11:50 - 12:20  Zaal 3: Welke ruimtelijke factoren zijn van invloed op het succes van deelautoconcepten? Die vraag heeft Tingen onderzocht tijdens zijn master Urban Geography aan de Universteit Utrecht. Zo wordt loopafstand minder belangrijk wanneer het gevoel van beschikbaarheid vergroot. Bewoners geven de voorkeur aan deelauto’s in clusters in plaats van zoals nu vaak per stuk. Tenslotte speelt voor vrouwelijke gebruikers én gebruikers in buitenstedelijke wijken het gevoel van veiligheid een grote rol in hun overweging al dan niet gebruik te maken van een deelauto. Deze resultaten helpen bij de uitdaging van het succesvol uitrollen van deelautoconcepten in wijken en straten.
  • Pilot Leidsche Rijn: hoe bereik je verschillende doelgroepen?; THIJS MUIZELAAR – Business Development Manager Innovactory; TUE 12:20 - 12:50  Zaal 2: Innovactory heeft de aanbesteding gewonnen voor de MaaS-pilot in Leidsche Rijn, Vleuten en de Meern. Hun app TRIPPS is gericht op gemak voor reizigers en automobilisten in het bijzonder en helpt in het kennen en gebruiken van alternatieven naast de eigen auto en fiets. In de Utrechtse wijken wonen verschillende groepen mensen. Succes hangt mede af van hoe deze groepen worden aangesproken. Innovactory bouwt voort op eigen ervaringen en werkt samen met een gedrags- en communicatiebureau. Wat is hun ervaring? Wat is hun aanpak?
  • Hoe je de uitrol van deelauto’s in de wijk stimuleert? Met zonefloating; KARINA TIEKSTRA – Algemeen directeur MyWheels; TUE 12:20 - 12:50  Zaal 4: Tot dusver werkten autodeelaanbieders volgens twee principes: ‘klassiek autodelen’ met vaste parkeerplekken en ‘freefloating’ waarbij de deelauto’s door de hele stad zwerven. MyWheels brengt deze twee concepten in Amsterdam samen in het nieuwe ‘zonefloating’. In iedere zone staat een auto en het is de bedoeling dat mensen de auto na gebruik weer in die zone terugzetten. Gebruikers zijn enthousiast en verschillende stadsbesturen willen het concept ook in hun stad.
  • Plenair Debat; TUE 13:50 - 14:20  Zaal 1
  • Mensen tot MaaS verleiden is grote stap; MATTHIJS DICKE – Adviseur gedrag en mobiliteit Goudappel;TUE 14:20 - 14:50  Zaal 3
  • Reiziger krijgt zeggenschap over eigen data; PAUL THEYSKENS – Initiator Brussel Hub mydata.org;TUE 14:20 - 15:20  Zaal 1
  • De gouden schakel: hoe verbinden we overheidsdoelen met gebruikerswensen?; RICK SCHOTMAN – Gedragsingenieur Keypoint Consultancy;TUE 14:50 - 15:20  Zaal 3: Het als overheid willen behalen van maatschappelijke doelen zorgt niet automatisch voor acceptatie van MaaS-initiatieven. Aansluiten bij de eisen en behoeftes van eindgebruikers is daarvoor minstens zo belangrijk. In de praktijk sluiten maatschappelijke doelen niet altijd aan bij de behoeftes van eindgebruikers. Behalve de praktische waarde (hoe kom ik van A naar B?), spelen voor eindgebruikers ook andere waarden een rol bij het gebruik van MaaS-initiatieven. Denk bijvoorbeeld aan aspecten als beleving, sociale interactie en status. Voor een goede acceptatie van MaaS-initiatieven is het dus van belang om de overheidsdoelen aan te laten sluiten bij de eisen en behoeftes van eindgebruikers. Hoe kan een overheid dit doen? Schotman deed hier onderzoek naar en deelt zijn inzichten.
  • Eerste ervaringen van de Citydeal E-deelmobiliteit; KEES VAN DER REIJDEN – Senior adviseur RWS en Secretaris City Deal Elektrische Deelmobiliteit; TUE 14:50 - 15:20  Zaal 5: Wie een nieuwe woning betrekt, krijgt het aanbod om elektrische deelvoertuigen te gaan gebruiken. Dat is in het kort de kern van de de Citydeal elektrische deelmobiliteit, waarin projectontwikkelaars, gemeenten, provincies, IenW en BZK en aanbieders van deelmobiliteit nauw samenwerken. Pilots vinden plaats in de G4, Amstelveen, Amersfoort en Apeldoorn. Op de pilotplekken gelden lagere parkeernorm, krijgen de bewoners de beschikking over elektrische deelmobiliteit en is er geen ruimte voor een eigen auto in de parkeergarage. Verschillende van de betrokken partijen delen de eerste resultaten en de te leren lessen. Hierover is vervolgens ruimte om met elkaar over te discussiëren.
  • Eerste ervaring Pilot Blockchain en MaaS; RUUD MOLLEMA – Projectmanager data en techniek IenW; TUE 16:20 - 16:50  Zaal 1: Blockchain is inmiddels voor velen een bekend begrip. Maar wat kunnen we ermee in relatie tot Mobility as a Service? Dat is de kernvraag van de Blockchain Challenge van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Partijen krijgen komende periode de mogelijkheid om hun Blockchain-innovaties met grote hoeveelheden testdata uit het MaaS-ecosysteem uit te proberen. De insteek is om de komende maanden te leren van elkaar en te anticiperen op de nieuwste ontwikkelingen. Tijdens deze sessie worden de eerste resultaten gedeeld.
  • Socrates 2.0 meerwaarde voor MaaS; PATRICK HOFMAN – Traffic engineer MAPtm; TUE 16:20 - 16:50  Zaal 5: Op het gebied van verkeersmanagement zijn diverse nieuwe samenwerkingsmodellen opgezet, waarin zowel de wegbeheerders, serviceproviders en natuurlijk de eindgebruiker een centrale rol spelen. Naast deze, voor de hand liggende, rollen, is er sinds enkele jaren een nieuwe rol in het ecosysteem gekomen: de rol van de intermediair. Deze rol is in SOCRATES2.0 verder uitgewerkt. Op dit moment loopt er één pilot in Antwerpen en starten een aantal andere pilots in het begin van 2020, waarin een ecosysteem met een intermediair wordt getest. De ervaringen zijn tot nu toe positief, vooral vanwege het vertrouwen in en de onafhankelijkheid van een intermediair. Voor MaaS wordt de meerwaarde vooral gezien in het kader van de verzameling en coördinatie van verschillende transportdata op één onafhankelijk platform. Van zo’n platform wordt verwacht dat dit de komst van MaaS-apps zal stimuleren.
  • Netwerkborrel; TUE 17:10 - 18:00: Praat na over hetgeen wat u deze middag heeft geleerd en netwerk met de andere deelnemers onder het genot van een hapje en een drankje.

Delen:

 

Meer nieuws

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries wint CBRE Sustainability Award

De Dries wint CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Terug naar boven