Breekt Mobility as a Service door als mobiliteitsconcept?

 

Breekt Mobility as a Service door als mobiliteitsconcept?

Gaat Nederland Mobility as a Service als mobiliteitsconcept omarmen en welke uitdagingen liggen er op weg naar grootschalige toepassing? Deze en andere vragen komen aan de orde tijdens het vierde MaaS Congres op 3 maart.

Doel van het congres in Amsterdam, is oplossingen zoeken, partijen bij elkaar brengen en organisaties voorbereiden. U krijgt antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe ver is de ontwikkeling van datastandaarden?
  • Hoe houden we oog voor de privacy van de reiziger?
  • Wanneer levert een MaaS-ecosysteem alle spelers het maximale op?
  • Wat maakt dat mensen daadwerkelijk met MaaS gaan reizen?
  • Hoe kunnen partijen met soms tegenovergestelde belangen vruchtbaar samenwerken?
  • Wat staat de groei van het aanbod deelvoertuigen in de weg?

Programma

  • Ontwikkeling van een standaardtaal voor MaaS: the lessons learned; EDOARDO FELICI – Projectmanager MaaS I&W; TUE 11:50 - 12:20  Zaal 1: Om te zorgen dat tal van partijen en diensten ontsloten kunnen worden in een MaaS-platform, is een standaard technische taal nodig. Anders is het plannen, boeken, betalen en gebruiken van verschillende vervoersmiddelen niet mogelijk. De basis van deze Application Programming Interface (API) ligt er nu: TOMP, dat staat voor from Transport Operator to MaaS Provider. Voor de totstandkoming, afgelopen najaar is de eerste versie gepresenteerd, werkte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met marktpartijen, maar ook met internationale samenwerkingsverbanden, zoals de MaaS Alliance. Momenteel wordt de technische taal doorontwikkeld en wordt nagedacht over de implementatie ervan in onder meer de verschillende MaaS-pilots, maar ook buiten Nederland. Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Welke ontwikkelingen liggen er in het verschiet?
  • Hoe maken we MaaS toegankelijk en inclusief?; ROBIN KLEINE – Adviseur Mobycon; TUE 11:50 - 12:20  Zaal 2: Het risico bestaat dat het aanbod voor commercieel minder interessante doelgroepen achterblijft. Daar komt bij dat MaaS van mensen vraagt om over digitale middelen te beschikken en die te kunnen en willen gebruiken – en dat lukt niet iedereen. In deze interactieve sessie van Robin Kleine (Mobycon) en Jacky Lodewijks (Forseti) gaan deelnemers hiermee aan de slag en maken ze kennis met deze barrières. We verkennen wat de uitdagingen zijn om het vervoersaanbod voor minder mobiele doelgroepen in een MaaS aanbod te krijgen. De sessie sluit af met concrete conclusies en de vraag hoe nu verder te gaan met dit vraagstuk.
  • Invloed van ruimtelijke factoren op het succesvol uitrollen van deelautoconcepten; RODERICK TINGEN – Adviseur AT Osborne; TUE 11:50 - 12:20  Zaal 3: Welke ruimtelijke factoren zijn van invloed op het succes van deelautoconcepten? Die vraag heeft Tingen onderzocht tijdens zijn master Urban Geography aan de Universteit Utrecht. Zo wordt loopafstand minder belangrijk wanneer het gevoel van beschikbaarheid vergroot. Bewoners geven de voorkeur aan deelauto’s in clusters in plaats van zoals nu vaak per stuk. Tenslotte speelt voor vrouwelijke gebruikers én gebruikers in buitenstedelijke wijken het gevoel van veiligheid een grote rol in hun overweging al dan niet gebruik te maken van een deelauto. Deze resultaten helpen bij de uitdaging van het succesvol uitrollen van deelautoconcepten in wijken en straten.
  • Pilot Leidsche Rijn: hoe bereik je verschillende doelgroepen?; THIJS MUIZELAAR – Business Development Manager Innovactory; TUE 12:20 - 12:50  Zaal 2: Innovactory heeft de aanbesteding gewonnen voor de MaaS-pilot in Leidsche Rijn, Vleuten en de Meern. Hun app TRIPPS is gericht op gemak voor reizigers en automobilisten in het bijzonder en helpt in het kennen en gebruiken van alternatieven naast de eigen auto en fiets. In de Utrechtse wijken wonen verschillende groepen mensen. Succes hangt mede af van hoe deze groepen worden aangesproken. Innovactory bouwt voort op eigen ervaringen en werkt samen met een gedrags- en communicatiebureau. Wat is hun ervaring? Wat is hun aanpak?
  • Hoe je de uitrol van deelauto’s in de wijk stimuleert? Met zonefloating; KARINA TIEKSTRA – Algemeen directeur MyWheels; TUE 12:20 - 12:50  Zaal 4: Tot dusver werkten autodeelaanbieders volgens twee principes: ‘klassiek autodelen’ met vaste parkeerplekken en ‘freefloating’ waarbij de deelauto’s door de hele stad zwerven. MyWheels brengt deze twee concepten in Amsterdam samen in het nieuwe ‘zonefloating’. In iedere zone staat een auto en het is de bedoeling dat mensen de auto na gebruik weer in die zone terugzetten. Gebruikers zijn enthousiast en verschillende stadsbesturen willen het concept ook in hun stad.
  • Plenair Debat; TUE 13:50 - 14:20  Zaal 1
  • Mensen tot MaaS verleiden is grote stap; MATTHIJS DICKE – Adviseur gedrag en mobiliteit Goudappel;TUE 14:20 - 14:50  Zaal 3
  • Reiziger krijgt zeggenschap over eigen data; PAUL THEYSKENS – Initiator Brussel Hub mydata.org;TUE 14:20 - 15:20  Zaal 1
  • De gouden schakel: hoe verbinden we overheidsdoelen met gebruikerswensen?; RICK SCHOTMAN – Gedragsingenieur Keypoint Consultancy;TUE 14:50 - 15:20  Zaal 3: Het als overheid willen behalen van maatschappelijke doelen zorgt niet automatisch voor acceptatie van MaaS-initiatieven. Aansluiten bij de eisen en behoeftes van eindgebruikers is daarvoor minstens zo belangrijk. In de praktijk sluiten maatschappelijke doelen niet altijd aan bij de behoeftes van eindgebruikers. Behalve de praktische waarde (hoe kom ik van A naar B?), spelen voor eindgebruikers ook andere waarden een rol bij het gebruik van MaaS-initiatieven. Denk bijvoorbeeld aan aspecten als beleving, sociale interactie en status. Voor een goede acceptatie van MaaS-initiatieven is het dus van belang om de overheidsdoelen aan te laten sluiten bij de eisen en behoeftes van eindgebruikers. Hoe kan een overheid dit doen? Schotman deed hier onderzoek naar en deelt zijn inzichten.
  • Eerste ervaringen van de Citydeal E-deelmobiliteit; KEES VAN DER REIJDEN – Senior adviseur RWS en Secretaris City Deal Elektrische Deelmobiliteit; TUE 14:50 - 15:20  Zaal 5: Wie een nieuwe woning betrekt, krijgt het aanbod om elektrische deelvoertuigen te gaan gebruiken. Dat is in het kort de kern van de de Citydeal elektrische deelmobiliteit, waarin projectontwikkelaars, gemeenten, provincies, IenW en BZK en aanbieders van deelmobiliteit nauw samenwerken. Pilots vinden plaats in de G4, Amstelveen, Amersfoort en Apeldoorn. Op de pilotplekken gelden lagere parkeernorm, krijgen de bewoners de beschikking over elektrische deelmobiliteit en is er geen ruimte voor een eigen auto in de parkeergarage. Verschillende van de betrokken partijen delen de eerste resultaten en de te leren lessen. Hierover is vervolgens ruimte om met elkaar over te discussiëren.
  • Eerste ervaring Pilot Blockchain en MaaS; RUUD MOLLEMA – Projectmanager data en techniek IenW; TUE 16:20 - 16:50  Zaal 1: Blockchain is inmiddels voor velen een bekend begrip. Maar wat kunnen we ermee in relatie tot Mobility as a Service? Dat is de kernvraag van de Blockchain Challenge van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Partijen krijgen komende periode de mogelijkheid om hun Blockchain-innovaties met grote hoeveelheden testdata uit het MaaS-ecosysteem uit te proberen. De insteek is om de komende maanden te leren van elkaar en te anticiperen op de nieuwste ontwikkelingen. Tijdens deze sessie worden de eerste resultaten gedeeld.
  • Socrates 2.0 meerwaarde voor MaaS; PATRICK HOFMAN – Traffic engineer MAPtm; TUE 16:20 - 16:50  Zaal 5: Op het gebied van verkeersmanagement zijn diverse nieuwe samenwerkingsmodellen opgezet, waarin zowel de wegbeheerders, serviceproviders en natuurlijk de eindgebruiker een centrale rol spelen. Naast deze, voor de hand liggende, rollen, is er sinds enkele jaren een nieuwe rol in het ecosysteem gekomen: de rol van de intermediair. Deze rol is in SOCRATES2.0 verder uitgewerkt. Op dit moment loopt er één pilot in Antwerpen en starten een aantal andere pilots in het begin van 2020, waarin een ecosysteem met een intermediair wordt getest. De ervaringen zijn tot nu toe positief, vooral vanwege het vertrouwen in en de onafhankelijkheid van een intermediair. Voor MaaS wordt de meerwaarde vooral gezien in het kader van de verzameling en coördinatie van verschillende transportdata op één onafhankelijk platform. Van zo’n platform wordt verwacht dat dit de komst van MaaS-apps zal stimuleren.
  • Netwerkborrel; TUE 17:10 - 18:00: Praat na over hetgeen wat u deze middag heeft geleerd en netwerk met de andere deelnemers onder het genot van een hapje en een drankje.

Delen:

 

Meer nieuws

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Terug naar boven