Breekt Mobility as a Service door als mobiliteitsconcept?

 

Breekt Mobility as a Service door als mobiliteitsconcept?

Gaat Nederland Mobility as a Service als mobiliteitsconcept omarmen en welke uitdagingen liggen er op weg naar grootschalige toepassing? Deze en andere vragen komen aan de orde tijdens het vierde MaaS Congres op 3 maart.

Doel van het congres in Amsterdam, is oplossingen zoeken, partijen bij elkaar brengen en organisaties voorbereiden. U krijgt antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe ver is de ontwikkeling van datastandaarden?
  • Hoe houden we oog voor de privacy van de reiziger?
  • Wanneer levert een MaaS-ecosysteem alle spelers het maximale op?
  • Wat maakt dat mensen daadwerkelijk met MaaS gaan reizen?
  • Hoe kunnen partijen met soms tegenovergestelde belangen vruchtbaar samenwerken?
  • Wat staat de groei van het aanbod deelvoertuigen in de weg?

Programma

  • Ontwikkeling van een standaardtaal voor MaaS: the lessons learned; EDOARDO FELICI – Projectmanager MaaS I&W; TUE 11:50 - 12:20  Zaal 1: Om te zorgen dat tal van partijen en diensten ontsloten kunnen worden in een MaaS-platform, is een standaard technische taal nodig. Anders is het plannen, boeken, betalen en gebruiken van verschillende vervoersmiddelen niet mogelijk. De basis van deze Application Programming Interface (API) ligt er nu: TOMP, dat staat voor from Transport Operator to MaaS Provider. Voor de totstandkoming, afgelopen najaar is de eerste versie gepresenteerd, werkte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met marktpartijen, maar ook met internationale samenwerkingsverbanden, zoals de MaaS Alliance. Momenteel wordt de technische taal doorontwikkeld en wordt nagedacht over de implementatie ervan in onder meer de verschillende MaaS-pilots, maar ook buiten Nederland. Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Welke ontwikkelingen liggen er in het verschiet?
  • Hoe maken we MaaS toegankelijk en inclusief?; ROBIN KLEINE – Adviseur Mobycon; TUE 11:50 - 12:20  Zaal 2: Het risico bestaat dat het aanbod voor commercieel minder interessante doelgroepen achterblijft. Daar komt bij dat MaaS van mensen vraagt om over digitale middelen te beschikken en die te kunnen en willen gebruiken – en dat lukt niet iedereen. In deze interactieve sessie van Robin Kleine (Mobycon) en Jacky Lodewijks (Forseti) gaan deelnemers hiermee aan de slag en maken ze kennis met deze barrières. We verkennen wat de uitdagingen zijn om het vervoersaanbod voor minder mobiele doelgroepen in een MaaS aanbod te krijgen. De sessie sluit af met concrete conclusies en de vraag hoe nu verder te gaan met dit vraagstuk.
  • Invloed van ruimtelijke factoren op het succesvol uitrollen van deelautoconcepten; RODERICK TINGEN – Adviseur AT Osborne; TUE 11:50 - 12:20  Zaal 3: Welke ruimtelijke factoren zijn van invloed op het succes van deelautoconcepten? Die vraag heeft Tingen onderzocht tijdens zijn master Urban Geography aan de Universteit Utrecht. Zo wordt loopafstand minder belangrijk wanneer het gevoel van beschikbaarheid vergroot. Bewoners geven de voorkeur aan deelauto’s in clusters in plaats van zoals nu vaak per stuk. Tenslotte speelt voor vrouwelijke gebruikers én gebruikers in buitenstedelijke wijken het gevoel van veiligheid een grote rol in hun overweging al dan niet gebruik te maken van een deelauto. Deze resultaten helpen bij de uitdaging van het succesvol uitrollen van deelautoconcepten in wijken en straten.
  • Pilot Leidsche Rijn: hoe bereik je verschillende doelgroepen?; THIJS MUIZELAAR – Business Development Manager Innovactory; TUE 12:20 - 12:50  Zaal 2: Innovactory heeft de aanbesteding gewonnen voor de MaaS-pilot in Leidsche Rijn, Vleuten en de Meern. Hun app TRIPPS is gericht op gemak voor reizigers en automobilisten in het bijzonder en helpt in het kennen en gebruiken van alternatieven naast de eigen auto en fiets. In de Utrechtse wijken wonen verschillende groepen mensen. Succes hangt mede af van hoe deze groepen worden aangesproken. Innovactory bouwt voort op eigen ervaringen en werkt samen met een gedrags- en communicatiebureau. Wat is hun ervaring? Wat is hun aanpak?
  • Hoe je de uitrol van deelauto’s in de wijk stimuleert? Met zonefloating; KARINA TIEKSTRA – Algemeen directeur MyWheels; TUE 12:20 - 12:50  Zaal 4: Tot dusver werkten autodeelaanbieders volgens twee principes: ‘klassiek autodelen’ met vaste parkeerplekken en ‘freefloating’ waarbij de deelauto’s door de hele stad zwerven. MyWheels brengt deze twee concepten in Amsterdam samen in het nieuwe ‘zonefloating’. In iedere zone staat een auto en het is de bedoeling dat mensen de auto na gebruik weer in die zone terugzetten. Gebruikers zijn enthousiast en verschillende stadsbesturen willen het concept ook in hun stad.
  • Plenair Debat; TUE 13:50 - 14:20  Zaal 1
  • Mensen tot MaaS verleiden is grote stap; MATTHIJS DICKE – Adviseur gedrag en mobiliteit Goudappel;TUE 14:20 - 14:50  Zaal 3
  • Reiziger krijgt zeggenschap over eigen data; PAUL THEYSKENS – Initiator Brussel Hub mydata.org;TUE 14:20 - 15:20  Zaal 1
  • De gouden schakel: hoe verbinden we overheidsdoelen met gebruikerswensen?; RICK SCHOTMAN – Gedragsingenieur Keypoint Consultancy;TUE 14:50 - 15:20  Zaal 3: Het als overheid willen behalen van maatschappelijke doelen zorgt niet automatisch voor acceptatie van MaaS-initiatieven. Aansluiten bij de eisen en behoeftes van eindgebruikers is daarvoor minstens zo belangrijk. In de praktijk sluiten maatschappelijke doelen niet altijd aan bij de behoeftes van eindgebruikers. Behalve de praktische waarde (hoe kom ik van A naar B?), spelen voor eindgebruikers ook andere waarden een rol bij het gebruik van MaaS-initiatieven. Denk bijvoorbeeld aan aspecten als beleving, sociale interactie en status. Voor een goede acceptatie van MaaS-initiatieven is het dus van belang om de overheidsdoelen aan te laten sluiten bij de eisen en behoeftes van eindgebruikers. Hoe kan een overheid dit doen? Schotman deed hier onderzoek naar en deelt zijn inzichten.
  • Eerste ervaringen van de Citydeal E-deelmobiliteit; KEES VAN DER REIJDEN – Senior adviseur RWS en Secretaris City Deal Elektrische Deelmobiliteit; TUE 14:50 - 15:20  Zaal 5: Wie een nieuwe woning betrekt, krijgt het aanbod om elektrische deelvoertuigen te gaan gebruiken. Dat is in het kort de kern van de de Citydeal elektrische deelmobiliteit, waarin projectontwikkelaars, gemeenten, provincies, IenW en BZK en aanbieders van deelmobiliteit nauw samenwerken. Pilots vinden plaats in de G4, Amstelveen, Amersfoort en Apeldoorn. Op de pilotplekken gelden lagere parkeernorm, krijgen de bewoners de beschikking over elektrische deelmobiliteit en is er geen ruimte voor een eigen auto in de parkeergarage. Verschillende van de betrokken partijen delen de eerste resultaten en de te leren lessen. Hierover is vervolgens ruimte om met elkaar over te discussiëren.
  • Eerste ervaring Pilot Blockchain en MaaS; RUUD MOLLEMA – Projectmanager data en techniek IenW; TUE 16:20 - 16:50  Zaal 1: Blockchain is inmiddels voor velen een bekend begrip. Maar wat kunnen we ermee in relatie tot Mobility as a Service? Dat is de kernvraag van de Blockchain Challenge van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Partijen krijgen komende periode de mogelijkheid om hun Blockchain-innovaties met grote hoeveelheden testdata uit het MaaS-ecosysteem uit te proberen. De insteek is om de komende maanden te leren van elkaar en te anticiperen op de nieuwste ontwikkelingen. Tijdens deze sessie worden de eerste resultaten gedeeld.
  • Socrates 2.0 meerwaarde voor MaaS; PATRICK HOFMAN – Traffic engineer MAPtm; TUE 16:20 - 16:50  Zaal 5: Op het gebied van verkeersmanagement zijn diverse nieuwe samenwerkingsmodellen opgezet, waarin zowel de wegbeheerders, serviceproviders en natuurlijk de eindgebruiker een centrale rol spelen. Naast deze, voor de hand liggende, rollen, is er sinds enkele jaren een nieuwe rol in het ecosysteem gekomen: de rol van de intermediair. Deze rol is in SOCRATES2.0 verder uitgewerkt. Op dit moment loopt er één pilot in Antwerpen en starten een aantal andere pilots in het begin van 2020, waarin een ecosysteem met een intermediair wordt getest. De ervaringen zijn tot nu toe positief, vooral vanwege het vertrouwen in en de onafhankelijkheid van een intermediair. Voor MaaS wordt de meerwaarde vooral gezien in het kader van de verzameling en coördinatie van verschillende transportdata op één onafhankelijk platform. Van zo’n platform wordt verwacht dat dit de komst van MaaS-apps zal stimuleren.
  • Netwerkborrel; TUE 17:10 - 18:00: Praat na over hetgeen wat u deze middag heeft geleerd en netwerk met de andere deelnemers onder het genot van een hapje en een drankje.

Delen:

 

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven