Negen employee experience design missers

4 min

 

Negen employee experience design missers

Employee experience design wordt gezien als een nieuwe vaardigheid voor HR, noodzakelijk voor een betere medewerkersbeleving. Heleen Mes waarschuwt in een blog voor de negen meest gemaakte design-missers.

Stel je bedenkt als HR een nieuwe oplossing voor de organisatie: een beter communicatiekanaal, een nieuwe manier van onboarden, HR-kpi’s in een app of een aardige actie voor medewerkers. Je krijgt een akkoord van de directie en gaat aan de slag. Jij bent tenslotte de expert als het gaat om HR-zaken. Je verdiept je in wat branchegenoten doen en gebruikt de gevonden best practices en tweakt ze naar jouw organisatie.

Je moet helaas wat langer wachten op ICT omdat je hulpvraag niet voldoende was begroot. Uiteindelijk introduceert HR de nieuwe oplossing met wat fancy communicatie. Het aanvankelijke enthousiasme in de organisatie verstompt echter snel, het gebruik neemt af, er is gemopper en HR moet er echt achteraan zitten om managers en medewerkers te bewegen gebruik te maken van de nieuwe oplossing. HR roept nog iets over ‘gebrek aan eigenaarschap’ en is teleurgesteld in het resultaat. Herkenbaar?

Waar gaat het vaak mis in organisaties? Waarom slaan nieuwe oplossingen niet aan? We noemen de meest gemaakt missers:

1. Te snel van probleem naar de oplossing

Zonder het probleem achter het probleem goed te hebben onderzocht, schieten we door naar de oplossing. De oplossing blijkt echter niet aan te sluiten bij de werkelijke behoefte. Bij aanvang een stap terug doen en eerst samen met de doelgroep het werkelijke probleem grondig verkennen had dit voorkomen.

2. Denken en ontwerpen vóór de doelgroep in plaats van mét

HR-professionals denken dat zij zorgen voor de innovatie door hun kennis in te zetten. Terwijl echt gewaardeerde innovatie uit de medewerkers zelf komt. De rol van HR is om die ideeën actief te verzamelen en te toetsen aan de organisatiekaders: purpose, missie en kernwaarden. De oplossing wordt sámen met de doelgroep ontworpen voor de beste aansluiting bij de behoefte.

3. Kopiëren van andere organisaties

Elke organisatie moet zorgen dat zij uniek is, net zo uniek als je producten en diensten. Inspiratie opdoen is goed, kopiëren niet. Het gaat immers om ideeën die aansluiten bij “wat werkt híér het best” in plaats van “wat werkt in het algemeen het best”.

4. We gaan uit van onszelf

We gaan uit van ons eigen leven, ervaring, denken en verwachtingen. Maar een ander kan heel anders denken. Als je niet uitkijkt verzin je oplossingen die bij jou passen, niet bij diegenen voor wie de oplossing bedoeld is.

Of de impact en frequentie wordt niet goed ingeschat. De geïnvesteerde moeite was het niet waard. Of andersom: een probleem wordt niet als prioriteit erkend. Daarom zul je echt eerst in de schoenen van je doelgroep moeten gaan staan.

5. One size fits none

Ieder mens is anders. Waar de een iets aan heeft, heeft de ander dat niet. Als je echt aan wilt sluiten bij de behoefte moet je dat onderkennen. Werken met verschillende persona’s – een aantal fictieve personen die specifieke doelgroepen vertegenwoordigen en tot leven brengen – helpt dan echt.

6. Het moet vooral leuk zijn

We slaan een beetje door in de gedachte dat het leuk moet zijn. Er ontstaat irritatie in de organisatie: “Doe maar gewoon, hoor!” Of het tegenovergestelde: we vergeten dat zaken sneller worden opgepakt als het ook léúk is om te doen. Natuurlijk helpt dat: fun makes it run. Maar een waardevolle oplossing kan ook enorm van waarde zijn als het je veel tijd bespaart, mooie inzichten geeft of je persoonlijke ontwikkeling een boost geeft.

7. De oplossing wordt te laat getest

De oplossing is al helemaal uitgedacht en zo goed als af als er feedback wordt gevraagd aan de gebruiker. Dat is te laat! “Ga vooral aan de slag met een shitty first draft”, zegt Luuk Sombezki, Employee Experience Lead van ABN Amro. “Dan durven mensen sneller feedback te geven, omdat je ziel en zaligheid en al je tijd er nog niet in is gaan zitten. Dan kun je sneller bijsturen. De beste oplossing ontwikkel je gaandeweg.”

8. Onderbuikgevoel of hiërarchie telt meer

We worden bij de oplossing beïnvloed door de mening van de directie, de grootste schreeuwers, of een al dan niet terecht onderbuikgevoel. Wat echt zou moeten tellen is de goed gemeten mening van de doelgroep. Én de effecten op belangrijke business en HR-kpi’s.

9. Design voor medewerkers is van HR

HR gaat alleen aan de slag, zonder andere stakeholders erbij te betrekken. En mist dan de aansluiting, support en inzichten van anderen als ICT, Facility management, Communicatie en managers. De oplossing wordt zo geen onderdeel van een glad lopend totaalproces voor de medewerkers.

Meer tips vind je in het e-book Employee experience design in 12 stappen, dat Heleen Mes samen met Lucas Swennen schreef.

Bron: www.pwnet.nl

Delen:

Meer nieuws

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Terug naar boven