Negen employee experience design missers

4 min

 

Negen employee experience design missers

Employee experience design wordt gezien als een nieuwe vaardigheid voor HR, noodzakelijk voor een betere medewerkersbeleving. Heleen Mes waarschuwt in een blog voor de negen meest gemaakte design-missers.

Stel je bedenkt als HR een nieuwe oplossing voor de organisatie: een beter communicatiekanaal, een nieuwe manier van onboarden, HR-kpi’s in een app of een aardige actie voor medewerkers. Je krijgt een akkoord van de directie en gaat aan de slag. Jij bent tenslotte de expert als het gaat om HR-zaken. Je verdiept je in wat branchegenoten doen en gebruikt de gevonden best practices en tweakt ze naar jouw organisatie.

Je moet helaas wat langer wachten op ICT omdat je hulpvraag niet voldoende was begroot. Uiteindelijk introduceert HR de nieuwe oplossing met wat fancy communicatie. Het aanvankelijke enthousiasme in de organisatie verstompt echter snel, het gebruik neemt af, er is gemopper en HR moet er echt achteraan zitten om managers en medewerkers te bewegen gebruik te maken van de nieuwe oplossing. HR roept nog iets over ‘gebrek aan eigenaarschap’ en is teleurgesteld in het resultaat. Herkenbaar?

Waar gaat het vaak mis in organisaties? Waarom slaan nieuwe oplossingen niet aan? We noemen de meest gemaakt missers:

1. Te snel van probleem naar de oplossing

Zonder het probleem achter het probleem goed te hebben onderzocht, schieten we door naar de oplossing. De oplossing blijkt echter niet aan te sluiten bij de werkelijke behoefte. Bij aanvang een stap terug doen en eerst samen met de doelgroep het werkelijke probleem grondig verkennen had dit voorkomen.

2. Denken en ontwerpen vóór de doelgroep in plaats van mét

HR-professionals denken dat zij zorgen voor de innovatie door hun kennis in te zetten. Terwijl echt gewaardeerde innovatie uit de medewerkers zelf komt. De rol van HR is om die ideeën actief te verzamelen en te toetsen aan de organisatiekaders: purpose, missie en kernwaarden. De oplossing wordt sámen met de doelgroep ontworpen voor de beste aansluiting bij de behoefte.

3. Kopiëren van andere organisaties

Elke organisatie moet zorgen dat zij uniek is, net zo uniek als je producten en diensten. Inspiratie opdoen is goed, kopiëren niet. Het gaat immers om ideeën die aansluiten bij “wat werkt híér het best” in plaats van “wat werkt in het algemeen het best”.

4. We gaan uit van onszelf

We gaan uit van ons eigen leven, ervaring, denken en verwachtingen. Maar een ander kan heel anders denken. Als je niet uitkijkt verzin je oplossingen die bij jou passen, niet bij diegenen voor wie de oplossing bedoeld is.

Of de impact en frequentie wordt niet goed ingeschat. De geïnvesteerde moeite was het niet waard. Of andersom: een probleem wordt niet als prioriteit erkend. Daarom zul je echt eerst in de schoenen van je doelgroep moeten gaan staan.

5. One size fits none

Ieder mens is anders. Waar de een iets aan heeft, heeft de ander dat niet. Als je echt aan wilt sluiten bij de behoefte moet je dat onderkennen. Werken met verschillende persona’s – een aantal fictieve personen die specifieke doelgroepen vertegenwoordigen en tot leven brengen – helpt dan echt.

6. Het moet vooral leuk zijn

We slaan een beetje door in de gedachte dat het leuk moet zijn. Er ontstaat irritatie in de organisatie: “Doe maar gewoon, hoor!” Of het tegenovergestelde: we vergeten dat zaken sneller worden opgepakt als het ook léúk is om te doen. Natuurlijk helpt dat: fun makes it run. Maar een waardevolle oplossing kan ook enorm van waarde zijn als het je veel tijd bespaart, mooie inzichten geeft of je persoonlijke ontwikkeling een boost geeft.

7. De oplossing wordt te laat getest

De oplossing is al helemaal uitgedacht en zo goed als af als er feedback wordt gevraagd aan de gebruiker. Dat is te laat! “Ga vooral aan de slag met een shitty first draft”, zegt Luuk Sombezki, Employee Experience Lead van ABN Amro. “Dan durven mensen sneller feedback te geven, omdat je ziel en zaligheid en al je tijd er nog niet in is gaan zitten. Dan kun je sneller bijsturen. De beste oplossing ontwikkel je gaandeweg.”

8. Onderbuikgevoel of hiërarchie telt meer

We worden bij de oplossing beïnvloed door de mening van de directie, de grootste schreeuwers, of een al dan niet terecht onderbuikgevoel. Wat echt zou moeten tellen is de goed gemeten mening van de doelgroep. Én de effecten op belangrijke business en HR-kpi’s.

9. Design voor medewerkers is van HR

HR gaat alleen aan de slag, zonder andere stakeholders erbij te betrekken. En mist dan de aansluiting, support en inzichten van anderen als ICT, Facility management, Communicatie en managers. De oplossing wordt zo geen onderdeel van een glad lopend totaalproces voor de medewerkers.

Meer tips vind je in het e-book Employee experience design in 12 stappen, dat Heleen Mes samen met Lucas Swennen schreef.

Bron: www.pwnet.nl

Delen:

Meer nieuws

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

dinsdag 19 augustus

Op dinsdag 30 september 2025 komt de volgende editie van Campus Day naar Amsterdam. Het jaarlijkse evenement brengt professionals ...

Lees meer

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

dinsdag 19 augustus

In de derde jaarlijkse Work from Anywhere Barometer heeft International Workplace Group (IWG) Tokyo uitgeroepen tot de beste ...

Lees meer

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap in werkplekconcepten!

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap ...

maandag 18 augustus

Activity Based Working heeft veel organisaties verder gebracht. Tijdens de cursusdag van WorkWire op donderdag 4 september ...

Lees meer

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

woensdag 13 augustus

In de praktijk blijven Meerjaren Onderhoudsplanningen (MJOP) steken in een statische lijst. In een webinar ontdek je hoe ...

Lees meer

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

Interface publiceert Impactrapport: duurzaamheid zonder compromis

woensdag 13 augustus

Interface, wereldwijd actief in vloeroplossingen, heeft zijn Impactrapport 2024 gepresenteerd. Het rapport laat zien hoe ...

Lees meer

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

24 september: start cursus Workplace Management bij VGZ

dinsdag 12 augustus

Bij VGZ in Arnhem start op 24 september a.s. de Basiscursus Workplace Management. Hoofddocent Jan Gerard Hoendervanger laat ...

Lees meer

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

Hoe pak je wellbeing als designprincipe aan?

dinsdag 12 augustus

Hoe realiseer je werkgeluk op de werkvloer? Een event op 18 september aanstaande brengt je verhelderende inzichten rondom ...

Lees meer

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

maandag 11 augustus

De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is aangepast en uitgesteld, na een besluit van het ...

Lees meer

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

Hoe inclusief is jouw organisatie écht?

woensdag 6 augustus

“Psychologische veiligheid is geen zachte wens, het is een harde voorwaarde voor inclusie.” Die boodschap brengt ...

Lees meer

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

Hoe een campus mogelijkheden biedt voor netcongestie

dinsdag 5 augustus

De campus is in transitie! Dat vraagt een integrale aansturing vanuit een totaalperspectief. Maar hoe realiseer je een nieuwe ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

Bijzaak nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 1 augustus

Bijzaak zet zich in voor een veilige, inspirerende en comfortabele werkomgeving. Om deze doelstelling nog beter tot leven ...

Lees meer

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

donderdag 31 juli

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In ...

Lees meer

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

FMXXL versterkt het MT met Eric de Wit.

woensdag 30 juli

Per 1 september komt Eric de Wit het team van FMXXL versterken als commercieel directeur. Een nieuwe rol binnen dit snelgroeiende ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Sven Toelen

WorkPlace Inside: Sven Toelen

woensdag 30 juli

Voor Sven Toelen zit ontspanning juist in actie. Wat fysieke inspanning doet voor zijn balans vertelt hij in deze WorkPlace ...

Lees meer

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

Achter de schermen van de NAVO-top 2025

dinsdag 29 juli

De NAVO-top was een logistieke monsterklus. Alvero vertelt hoe zij voor dit soort evenementen gebruik boven bezit blijven ...

Lees meer

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

DPD Nederland nieuwe partner Smart WorkPlace

maandag 28 juli

DPD is de grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks staan er wereldwijd zo'n 57.000 medewerkers ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn onvoldoende voorbereid 

Generatieverschillen op de werkvloer groeien en werkgevers zijn ...

donderdag 24 juli

Werkgevers onderschatten het effect van generatieverschillen op de werkvloer. Dat stelt HEYDAY Hospitality naar aanleiding ...

Lees meer

Terug naar boven