Negen employee experience design missers

4 min

 

Negen employee experience design missers

Employee experience design wordt gezien als een nieuwe vaardigheid voor HR, noodzakelijk voor een betere medewerkersbeleving. Heleen Mes waarschuwt in een blog voor de negen meest gemaakte design-missers.

Stel je bedenkt als HR een nieuwe oplossing voor de organisatie: een beter communicatiekanaal, een nieuwe manier van onboarden, HR-kpi’s in een app of een aardige actie voor medewerkers. Je krijgt een akkoord van de directie en gaat aan de slag. Jij bent tenslotte de expert als het gaat om HR-zaken. Je verdiept je in wat branchegenoten doen en gebruikt de gevonden best practices en tweakt ze naar jouw organisatie.

Je moet helaas wat langer wachten op ICT omdat je hulpvraag niet voldoende was begroot. Uiteindelijk introduceert HR de nieuwe oplossing met wat fancy communicatie. Het aanvankelijke enthousiasme in de organisatie verstompt echter snel, het gebruik neemt af, er is gemopper en HR moet er echt achteraan zitten om managers en medewerkers te bewegen gebruik te maken van de nieuwe oplossing. HR roept nog iets over ‘gebrek aan eigenaarschap’ en is teleurgesteld in het resultaat. Herkenbaar?

Waar gaat het vaak mis in organisaties? Waarom slaan nieuwe oplossingen niet aan? We noemen de meest gemaakt missers:

1. Te snel van probleem naar de oplossing

Zonder het probleem achter het probleem goed te hebben onderzocht, schieten we door naar de oplossing. De oplossing blijkt echter niet aan te sluiten bij de werkelijke behoefte. Bij aanvang een stap terug doen en eerst samen met de doelgroep het werkelijke probleem grondig verkennen had dit voorkomen.

2. Denken en ontwerpen vóór de doelgroep in plaats van mét

HR-professionals denken dat zij zorgen voor de innovatie door hun kennis in te zetten. Terwijl echt gewaardeerde innovatie uit de medewerkers zelf komt. De rol van HR is om die ideeën actief te verzamelen en te toetsen aan de organisatiekaders: purpose, missie en kernwaarden. De oplossing wordt sámen met de doelgroep ontworpen voor de beste aansluiting bij de behoefte.

3. Kopiëren van andere organisaties

Elke organisatie moet zorgen dat zij uniek is, net zo uniek als je producten en diensten. Inspiratie opdoen is goed, kopiëren niet. Het gaat immers om ideeën die aansluiten bij “wat werkt híér het best” in plaats van “wat werkt in het algemeen het best”.

4. We gaan uit van onszelf

We gaan uit van ons eigen leven, ervaring, denken en verwachtingen. Maar een ander kan heel anders denken. Als je niet uitkijkt verzin je oplossingen die bij jou passen, niet bij diegenen voor wie de oplossing bedoeld is.

Of de impact en frequentie wordt niet goed ingeschat. De geïnvesteerde moeite was het niet waard. Of andersom: een probleem wordt niet als prioriteit erkend. Daarom zul je echt eerst in de schoenen van je doelgroep moeten gaan staan.

5. One size fits none

Ieder mens is anders. Waar de een iets aan heeft, heeft de ander dat niet. Als je echt aan wilt sluiten bij de behoefte moet je dat onderkennen. Werken met verschillende persona’s – een aantal fictieve personen die specifieke doelgroepen vertegenwoordigen en tot leven brengen – helpt dan echt.

6. Het moet vooral leuk zijn

We slaan een beetje door in de gedachte dat het leuk moet zijn. Er ontstaat irritatie in de organisatie: “Doe maar gewoon, hoor!” Of het tegenovergestelde: we vergeten dat zaken sneller worden opgepakt als het ook léúk is om te doen. Natuurlijk helpt dat: fun makes it run. Maar een waardevolle oplossing kan ook enorm van waarde zijn als het je veel tijd bespaart, mooie inzichten geeft of je persoonlijke ontwikkeling een boost geeft.

7. De oplossing wordt te laat getest

De oplossing is al helemaal uitgedacht en zo goed als af als er feedback wordt gevraagd aan de gebruiker. Dat is te laat! “Ga vooral aan de slag met een shitty first draft”, zegt Luuk Sombezki, Employee Experience Lead van ABN Amro. “Dan durven mensen sneller feedback te geven, omdat je ziel en zaligheid en al je tijd er nog niet in is gaan zitten. Dan kun je sneller bijsturen. De beste oplossing ontwikkel je gaandeweg.”

8. Onderbuikgevoel of hiërarchie telt meer

We worden bij de oplossing beïnvloed door de mening van de directie, de grootste schreeuwers, of een al dan niet terecht onderbuikgevoel. Wat echt zou moeten tellen is de goed gemeten mening van de doelgroep. Én de effecten op belangrijke business en HR-kpi’s.

9. Design voor medewerkers is van HR

HR gaat alleen aan de slag, zonder andere stakeholders erbij te betrekken. En mist dan de aansluiting, support en inzichten van anderen als ICT, Facility management, Communicatie en managers. De oplossing wordt zo geen onderdeel van een glad lopend totaalproces voor de medewerkers.

Meer tips vind je in het e-book Employee experience design in 12 stappen, dat Heleen Mes samen met Lucas Swennen schreef.

Bron: www.pwnet.nl

Delen:

Meer nieuws

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Terug naar boven