‘Corona-aanpak en datagedreven HR-beleid hebben veel gemeen’

6 min

 

‘Corona-aanpak en datagedreven HR-beleid hebben veel gemeen’

Zelfs als kabinet en RIVM goede data zouden hebben, dan nog zouden de corona-modellen last houden van onzekerheden. Bij datagedreven HR is dat niet anders, aldus Irma Doze, data- en analytics-expert.

Je kan de krant niet openslaan of je leest iets over het beheersen van het coronavirus en al bijna net zo vaak is er weer een nieuw model ontwikkeld, dat uitbraken kan voorspellen of de gevolgen van covid-19 voor de economie. Ook de besluitvorming van het kabinet over de maatregelen is gebaseerd op modellen. Maar telkens blijken de aannames voor deze modellen niet te matchen met de werkelijkheid en moet de aanpak weer worden bijgesteld. 

Te hoge inschattingen 

Het kabinet gaat vaak uit van te hoge inschattingen. Bijvoorbeeld de groei van de beschikbare testcapaciteit, het aantal mensen dat zich wil laten testen; de beschikbare controlecapaciteit bij de GGD's, de bereidheid van mensen om de afstandsregels in acht te nemen. Wat leert ons dat over de waarde van modellen en het toepassen van datagedreven besluitvorming? Wat zegt dat over HR-analytics?

Veel, zo niet alles! Allereerst leert ons dit dat elk model gebaseerd is op aannames en onzekerheden en we daarom nooit een perfecte voorspelling kunnen maken. En dat het lastig is om te voorspellen als er geen data beschikbaar is. Want alhoewel we allemaal de in de verzekerings- en beleggingswereld bekende disclaimer ‘In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst’ kennen, heb je voor voorspellingen veelal wel data uit het verleden nodig. Hoe beter deze input, des te betrouwbaarder de voorspelling. En als er iets ontbreekt in de deze coronacrisis, zeker in het begin, is het wel (goede) historische data.

Perfecte historie

Maar ook als we (goede) data hebben moeten we bij het voorspellen rekening houden met onzekerheid. Alleen bij een perfecte historie kunnen we eenduidig voorspellen. Zodra er enige onregelmatigheid zit in de data uit het verleden vertelt de statistiek ons, terecht, dat we rekening moeten houden met een mate van (on)nauwkeurigheid en (on)betrouwbaarheid.

Sommigen maken de fout om voorspellen te verwarren met determineren. Alsof de voorspelling een feit is waar we zelf of ‘onvoorziene dingen’ geen invloed meer op hebben. Achteraf gezien is het tenslotte allemaal helder en duidelijk. Dan had het gisteren toch ook voorspeld moeten kunnen worden? Maar onvoorziene zaken die niet in het model zitten en juist activiteiten, die we starten naar aanleiding van die voorspelling, kunnen diezelfde voorspellingen niet of anders laten uitkomen. Je ontkomt er dan ook niet aan om modellen af en toe of regelmatig bij te stellen.

Van ‘worst case’ naar ‘best case’

Aan de andere kant geldt dat goed onderbouwde modellen ons wel een kijkje geven in wat er mogelijk op ons afkomt. En die onzekerheid kun je zien als scenario’s: van ‘worst case’ naar ‘best case’. Zo krijg je inzicht in de mogelijke toekomstscenario’s en kun je besluiten welke stappen in het betreffende scenario zinvol zijn.

Dus zo lang je rekening houdt met de zaken die inherent zijn aan voorspellen, kunnen goede modellen je veel voordeel en een zekere houvast bieden wanneer je aan de slag gaat met het beantwoorden van vragen, zoals: ‘hoeveel mensen met digitale skills hebben we na corona nodig?’, ‘hoe hoog wordt het ziekteverzuim als iedereen blijft thuiswerken?’ en ‘wat is het effect op onze cultuur en sfeer van corona?’. Met deze voorspellingen kun je vervolgens een beleid inrichten ten aanzien van thuiswerken of bijvoorbeeld je opleidingsbudget bepalen.

Hoe maak je dan een goed voorspellingsmodel?

Een goed model begint allereerst met een goed idee over hoe de werkelijkheid in elkaar zit: een theorie. Stel, je wilt voorspellen hoeveel mensen er in je organisatie over een jaar verzuimen door thuiswerken. Dan ga je eerst je vraag structureren ‘op papier’. Naar verwachting heeft verzuim (ziek zijn) iets te maken met ziek ‘worden’ (aantal) en ziek ‘blijven’ (duur). Idealiter heb je deze exacte gegevens in huis en kun je met de resultaten van nu (en het recente verleden) een voorspellend model bouwen. Maar veelal is dit iets te optimistisch gedacht.

Gelukkig zijn er ook andere manieren om je verder te helpen. Benchmarken is zo’n methode. Daarmee bedoel ik het zoeken naar ‘voorbeelden’ die vergelijkbaar zijn met je eigen situatie. Zo zie je in deze coronatijd dat landen veel naar elkaar kijken om te zien of de ontwikkeling in het andere land ‘herkenbaar’ is en bruikbaar is voor de eigen voorspellingen. Dit kun je natuurlijk ook doen voor je eigen organisatie met organisaties om je heen, met name uit je eigen branche.

Lastig voorspelbaar 

Daarnaast helpt het vaak om, in plaats van meteen een totaal model te maken voor je gehele organisatie, je model op te splitsen. Je organisatie kent mogelijk heel verschillende soorten werk, zoals in de zorg bijvoorbeeld de medewerkers aan het bed versus de medewerkers op kantoor. De combinatie van die groepen is lastig voorspelbaar maar per groep is voorspellen waarschijnlijk een stuk makkelijker. 

Zo zijn de meeste modellen over de verspreiding van corona gebaseerd op het idee dat er vier groepen mensen zijn: mensen die mogelijk besmet kunnen raken, mensen die besmet zijn maar nog geen symptomen vertonen, mensen die besmet en erg besmettelijk zijn én mensen die immuun zijn voor het virus. Door eerst voor iedere, homogene, groep een voorspelling te maken wordt een totaalmodel eenvoudiger en beter, gewoon door deze voorspellingen vervolgens bij elkaar op te tellen.

Beeldscherm-uren

Vervolgens ga je op zoek naar zaken die een relatie zouden kunnen hebben met ofwel het ziek worden oftewel de duur van het verzuim. Stel dat er een verband is met het aantal beeldscherm-uren, dan kun je wellicht beter eerst die uren voorspellen en daar het aantal nieuwe zieken per dag of per week uit afleiden. Op deze manier stel je de ‘ingrediënten’ van je model vast. 

Zo zijn er rondom corona diverse variabelen vastgesteld die mogelijk invloed hebben op de verspreiding, zoals de afstand tussen mensen, de ventilatie in een ruimte, het aantal feestjes, enzovoort. Een belangrijke tip daarbij is om vooral je oogkleppen en oordoppen af te zetten wanneer je op zoek gaat daar mogelijke data die je kunnen helpen. Zo weten we inmiddels dat ons riool een goede voorspeller is van een corona-uitbraak. En dat is toch niet iets, waar je het eerste aan zou denken!

Raden naar de impact

En tot slot, en zeker niet te vergeten, dienen we erbij stil te staan dat ons beleid zelf, onze interventies invloed hebben op de voorspelling en dus onderdeel moeten worden van het model. En naar de precieze impact dáárvan is het vaak raden, want we weten nog niet hoe succesvol onze acties zullen zijn. 

Voorspellen is dus niet eenvoudig, dat wil niemand beweren. Maar voorspellingen en scenario’s kunnen absoluut wel helpen om consensus te realiseren onder het management, waarmee ze een duidelijke strategie naar de toekomst kunnen creëren.

Irma Doze is data- en analytics-expert bij AnalitiQs en co-auteur van het boek “Data-Driven HR: Creating Value with HR Metrics & HR Analytics”.

Bron: CHRO.

Delen:

Meer nieuws

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

donderdag 11 december

Toegankelijk onderwijs voor iedereen, het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk is dat helaas niet altijd zo. Nu technologie ...

Lees meer

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand Up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De Stand Up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Terug naar boven