WELL-quickscan voor gemeente Utrecht (1/2)

6 min

 

WELL-quickscan voor gemeente Utrecht (1/2)

Hoe objectiveer je de kwaliteit van een gezonde werkomgeving en moet je daarbij wel of niet voor WELL-certificering gaan? Daarover ging Smart WorkPlace in gesprek met twee partners, de gemeente Utrecht en RoyalHaskoningDHV.

Het belang van een gezonde werkomgeving wordt steeds beter begrepen. Maar hoe objectiveer je de kwaliteit van een gezonde werkomgeving en moet je daarbij wel of niet voor WELL-certificering gaan? RoyalHaskoningDHV deed voor de gemeente Utrecht een WELL-quickscan. Beide partijen zijn het erover eens dat deze – los van de uiteindelijke keuze om te certificeren – zijn waarde al heeft bewezen. Paul van Rijn (openingsfoto), huisvestingsadviseur bij de gemeente Utrecht: “Je doet je voetjes in het water alvorens je een duik gaat nemen.”

Objctieve meetlat

Voordat Fleur Simons, projectleider bij het interne zelfsturend projectteam De Ruimdenkers bij de gemeente Utrecht, ingaat op de voorgeschiedenis van de quickscan, zoomt ze eerst uit naar het bredere plaatje: “De gemeente Utrecht heeft als ambitie ‘Gezond stedelijk leven voor iedereen’. Daaronder valt onder andere dat iedereen gezond kan leven en werken in de stad. Vervolgens ga je kijken naar wat een gezonde werkomgeving eigenlijk inhoudt en waar de gemeente Utrecht als organisatie voor staat. Daarbij hebben we gekozen voor een WELL-onderzoek, omdat WELL wetenschappelijk onderbouwde inzichten biedt. Met het onderzoek leggen we onszelf langs een objectieve meetlat en krijgen we verbeterpunten in beeld.”

Prioritering in projecten

Een tweede aanleiding voor de quickscan was de prioritering in projecten. Simons: “Met de quickscan krijg je inzichtelijk welke projecten  impact hebben op het gebied van gezondheid en productiviteit. Daar kun je dan als eerste naar kijken. De afdeling Facilitair & Huisvesting kreeg namelijk wel signalen, tips en klachten van eindgebruikers, die aanleiding konden zijn voor verbeteringen in de werkomgeving. Met behulp van WELL konden we inzicht krijgen in wat de eindgebruikers zeiden en er een prioritering in aanbrengen.” Jet Prevosth, consultant health & wellbeing bij RoyalHaskoningDHV, vult aan: “Ideaal zou zijn wanneer het de standaard is om vanuit gezondheidsoogpunt de werkomgeving grondig onder de loep te nemen. Gemeente Utrecht gaat daar op deze manier al diepgravend op in. Waarbij WELL in eerste instantie meer als tool is gebruikt dan als certificeringsmethode.” Paul van Rijn, huisvestingsadviseur bij de gemeente Utrecht: “Veel kantoorgebouwen voldoen aan de wet- en regelgeving wat betreft de werkomgeving. In die wet- en regelgeving is echter de ondergrens gedefinieerd. Ik zou het interessant vinden om te weten wat het opschroeven van die ondergrens bijdraagt aan het welzijn, maar misschien ook wel aan de performance van medewerkers. Bovendien zijn werkzaamheden in de loop der jaren veranderd, maar de wet- en regelgeving nog niet. Die volgt. Vandaar dat zo’n quickscan heel nuttig is: ten eerste objectiveer je zaken en ten tweede krijg je een mooie discussie over wat je meer zou kunnen doen dan de norm en over wat het je oplevert.”

"Ideaal zou zijn wanneer het de standaard is om vanuit gezondheidsoogpunt de werkomgeving grondig onder de loep te nemen." - Jet Prevosth

WELL-quickscan voor gemeente Utrecht (1/2)

Wat houdt de quickscan in?

Simons benadrukt dat de gemeente Utrecht al voor de coronacrisis met dit onderwerp aan de slag wilde. “Het staat al sinds 2019 op de agenda. Vervolgens zijn we in maart 2020 ermee begonnen en is de quickscan uiteindelijk in de zomer van 2020 gehouden.” Prevosth licht de quickscan verder toe: “De quickscan is ontwikkeld door RoyalHaskoningDHV en gebaseerd op WELL. We willen daarmee de klant inzicht bieden in de positie van de organisatie op de WELL-meetlat en daarmee mogelijke verbeteringen inzichtelijk maken. Daarnaast is het in feite een haalbaarheidsstudie. Voor de gemeente Utrecht hebben we ervoor gekozen het inzicht als uitgangspunt van de scan te nemen. We hebben niet álle WELL metingen verricht, maar voornamelijk wat relevant was, naar aanleiding van de ervaren klachten in de werkomgeving. Waarbij we voor het onderwerp akoestiek zelfs verder zijn gegaan dan WELL, met een kantoortuinakoestiek meting. Van Rijn geeft het nut van de quickscan kernachtig weer: “Je doet je voetjes in het water alvorens je een duik gaat nemen.” De quickscan geeft volgens Simons ook inzicht in hoeverre het zinvol is om voor de WELL-certificering te gaan. “Afhankelijk van waar je staat kan het namelijk grote kosten met zich meebrengen.”

Aandachtspunten quickscan

Vervolgens gaat Simons in op de specifieke aandachtspunten voor de gemeente Utrecht bij de quickscan. “Allereerst de akoestiek. Op dat punt hebben we twee aanvullende metingen gedaan. Zowel een ‘gewone’ geluidsmeting als een kantoortuinakoestiekmeting. Bij dat laatste gaat het onder meer om de nagalmtijd van spraak en de invloed daarvan op het afleiden en dus de productiviteit van collega’s. En om de invloed van ‘barricades’. Zo hebben we op kantoor hoge banken en panelen staan om geluid te dempen. Uit de quickscan kwam naar voren dat ze eigenlijk tot het plafond zouden moeten reiken om het gewenste effect te hebben. De quickscan levert daarnaast informatie op over de vloerindeling – waar plaats je bijvoorbeeld de schotten – en de algemene indeling van de kantoortuin. Nu zoeken afdelingen elkaar nog op: HR zit bij HR, F&H bij F&H etc. Uit de quickscan kwam als aanbeveling dat je je kantoortuin ook meer kunt inrichten op activiteiten, zoals geconcentreerd werken of vergaderen.” Prevosth: “Die kantoortuinakoestiekmeting is een mooi voorbeeld van een element dat niet in WELL zit, maar wat we toch gericht hebben aangevuld in de quickscan, omdat de gemeente Utrecht op dat punt met een concreet probleem zat. De gemeente Utrecht wil ook nog graag een extra meting doen op het gebied van luchtkwaliteit. Simons: “Die hebben we echter nog niet uitgevoerd omdat de bezettingsgraad vanwege corona nog niet representatief is.”

De quickscan stond niet op zichzelf, vertelt Van Rijn. “Tegelijkertijd met de quickscan is er een werkstijlonderzoek gedaan. Vanwege corona was er namelijk een sense of urgency ontstaan om grip te krijgen op in hoeverre zaken straks post-corona mogelijk anders gaan in vergelijking met de periode pre-corona. De werkstijlanalyse vormde daar een mooie basis voor. Een van de uitkomsten daarvan is dat de huidige kantooromgeving in de praktijk zeker zijn beperkingen heeft.”

Aanpak en opzet quickscan

Nadat besloten was om een quickscan uit te voeren, ging de gemeente Utrecht eerst in gesprek over de specifieke aandachtspunten en de eventuele additionele vragen. Vervolgens kreeg de gemeente een uitgebreide vragenlijst, gebaseerd op de tien thema’s van WELL (Lucht, Water, Voeding, Licht, Beweging, Thermisch comfort, Akoestiek, Materialen, Mentale gezondheid en Gemeenschap). Simons: “Een deel zijn echte vragen, een deel zijn vragen om documentatie aan te leveren. Voorbeelden daarvan zijn HR-beleidsstukken en bouwtekeningen.” Het ging daarbij niet om een enquête, benadrukt Simons, maar om een informatieverzoek. “Ik zette gericht vragen uit bij collega’s die voor een bepaald onderdeel verantwoordelijk waren.”

Nadat RoyalHaskoningDHV deze uitkomsten had geanalyseerd, volgde een locatiebezoek. Simons: “Dat was belangrijk, ook omdat we het hier hebben over een pand van 66.000 vierkante meter bvo met 21 verdiepingen en 3 kelders, dat in 2014 door de gemeente Utrecht in gebruik is genomen. Bovendien is er in dat gebouw ook een publieke ruimte en moesten we de keuze maken om dat wel of niet mee te nemen. Uiteindelijk hebben we dat wel gedaan.” Dat alles leidde uiteindelijk tot een analyse en de vraag of er nog additionele technische metingen moesten worden gedaan. Nadat ook die waren verricht volgde de eindrapportage en een presentatie.

Dit is deel 1 van een artikel over de WELL-quickscan voor gemeente Utrecht. In deel 2 aandacht voor de uitkomsten, wel of niet WELL-certificeren en de WELL Health-Safety Rating.

Foto: Michael Kooren.

Delen:

Meer nieuws

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand-up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand-up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand-up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De stand-up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

maandag 24 november

Hoe geef je IT-leiders de ruimte om écht te innoveren, en niet meer alleen te focussen op probleemoplossing? Daarvoor ...

Lees meer

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Terug naar boven