Een Smart Building, hoe doe ik dat?

 

Een Smart Building, hoe doe ik dat?

Smart WorkPlace partner draaijer+partners benadert een smart building bij voorkeur vanuit de eindgebruiker. Solution developer Do Blankestijn geeft in onderstaande blog vijf tips hoe je dit kunt aanpakken.

We kunnen er niet meer omheen. Gebouwdata en informatie uit andere systemen, primaire en facilitaire processen spelen een steeds grotere rol in de korte en lange termijn sturing en besluitvorming binnen de vastgoed, huisvesting en facilitaire management sector. Of de motivatie nu voortkomt uit (kosten)besparing, gezondheid, welzijn van medewerkers of een combinatie daarvan: de mogelijkheden zijn eindeloos.

We zien regelmatig dat een ‘smart building’technisch wordt ingestoken. Daarbij wordt ‘data ontsluiten’ tot een doel op zich verheven. Hoewel er geen goed of fout is, benadert draaijer+partners een smart building bij voorkeur vanuit de eindgebruiker. Wat zijn de ambities, wat wil je bereiken met een slim gebouw en wat is de vraag achter de vraag?

We delen graag een aantal tips die kunnen helpen als je met dit onderwerp aan de slag gaat.

1. Denk goed na over je ambities en doelen

Dit is misschien wel de belangrijke tip als je een start wil maken met smart buildings: denk goed na over de strategische doelstellingen en ambities (financieel-economisch, sociaal, en ecologisch) die je wilt behalen en in welke vorm data hierbij kunnen ondersteunen. Bepaal voor jezelf wat je wilt bereiken en op welke onderwerpen (of KPI’s) je wilt kunnen sturen. Een veel voorkomende valkuil is dat de focus te snel gelegd wordt op technische vragen zoals: welke oplossingen zijn er in de markt, welke sensoren heb ik nodig, hoe moet ik omgaan met data opslag en privacy? Dat zijn uiteraard hele relevante onderwerpen, maar realiseer je vooral dat dit ondersteunende zaken zijn voor het bereiken van de ambities en doelen.

2. Creëer draagvlak

Zorg voor draagvlak en neem veel, verschillende, stakeholders vanuit alle lagen van de organisatie mee in het proces. Workshops kunnen hier goed bij helpen. Op deze manier kun je gezamenlijk KPI’s en doelstellingen concreet maken. Daarnaast kunnen workshops goede input leveren voor het opstellen van de value en business cases.

3. Opstellen van value & business cases

Je kunt doelstellingen en ambities vertalen naar concrete waarde door gebruik te maken van value en business cases. Hoe gaan we waarde creëren voor en toevoegen aan de organisatie en hoe ziet de bijbehorende business case er uit? Regelmatig zien we dat de nadruk ligt op de financiële situatie (ofwel business case). Ons advies: probeer breder te kijken en neem ook andere verwachte voordelen mee zoals gezondheid, duurzaamheid en welzijn.

4. Onderzoek de bestaande technieken

Vaak blijkt al veel mogelijk met bestaande technieken. Door direct naar een totaaloplossing te grijpen, blijven voor de hand liggende kansen wellicht onbenut. Focus niet altijd direct op nieuwe systemen en technieken, maar inventariseer of bestaande databronnen en systemen eventueel kunnen bijdragen aan de databehoefte. Vaak kan een facilitair informatie systeem of gebouwbeheersysteem aansluiten bij reeds geplande vervangingen, bijvoorbeeld verlichting. Door gebruik te maken van wat al beschikbaar is, kun je investeringen spreiden.

5. Denk na over een stapsgewijze ontwikkeling

Het antwoord op de vraagstelling ligt niet altijd in één allesomvattende oplossing, maar kan ook gevonden worden in het opzetten van een flexibel en schaalbaar ecosysteem met verschillende (deel)oplossingen. Er zijn veel leveranciers met ieder hun eigen specialisme. Het kan een passende strategie zijn om gebruik te maken van de kracht van de combinatie. Waarbij de organisatie zelf in regie blijft van het centrale onderdeel waar data samenkomen (technische oplossing), opgeslagen en geanalyseerd worden. Dit voorkomt een te grote afhankelijkheid met leveranciers en borgt de flexibiliteit en schaalbaarheid op langere termijn.

En nu verder?

We hebben data, we weten wat we ermee willen, en nu? Sturen op data en realiseren van de vooraf gestelde doelen en ambities gaat niet vanzelf. Van vastgoedportefeuille tot huisvesting tot facilitaire processen; sturen op data kan alleen als je deze ook weet te interpreteren. Staar je dus niet blind op alleen de cijfers, maar blijf jezelf steeds de vraag stellen of het logisch is wat je ziet. Tot slot, gebruik de nieuwe inzichten om je ambities en doelstellingen weer aan te scherpen en blijf door ontwikkelen.

Delen:

Meer nieuws

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Het Hybride Helden Festival is terug

Het Hybride Helden Festival is terug

woensdag 21 mei

BIS|Econocom organiseert het Hybride Helden Festival. Op 10 juni ontmoet je professionals, ontdek je de nieuwste technologieën, ...

Lees meer

Terug naar boven