Energieprijzen zorgen voor een terugkeer naar kantoor: 5 tips!

4 min

 

Energieprijzen zorgen voor een terugkeer naar kantoor: 5 tips!

Met de oorlog in Oekraïne en de onzekerheden in de levering van aardgas confronteert veel huishoudens met sterk stijgende energielasten. Men gaat op zoek naar mogelijkheden om op het gebruik van energie te besparen. 

Er bestaat een grote kans dat medewerkers in de komende winter in grote aantallen terug komen naar kantoor, zodat de verwarming thuis overdag niet aan hoeft te staan. De thuiswerkvergoeding weegt immers over het algemeen niet op tegen een energierekening die vier of vijf keer over de kop gaat.

Deze toeloop kan leiden tot een tekort aan werkplekken, zeker voor organisaties die de delingsgraad sterk naar beneden bijstelden of waar veel traditionele werkplekken zijn vervangen door ontmoetings- en aanlandingsplekken. In dit artikel adviseren we hoe je hier als werkgever goed op voorbereid bent. Zie het vooral als kans om medewerkers voorbereid terug te verwelkomen op kantoor.

1.    Planning en overleg

Een belangrijk kader dat in veel organisaties ter tafel is gekomen wanneer we spreken over hybride werken, is de keuzevrijheid voor medewerkers om thuis of op kantoor te werken. Daarbij geldt als belangrijke tegenhanger van deze vrijheid dat dit wel afgestemd moet worden met het team of de organisatie, zodat we niet allemaal op dinsdag en donderdag naar kantoor komen. Aangezien het percentage thuiswerkers de hele tijd vrij hoog is gebleven, was de urgentie om afspraken te maken echter niet aan de orde. Op de traditionele piekdagen was de drukte goed op te vangen en op de rustige dagen was het nog rustiger dan normaal. Als de verwachting uitkomt en veel meer mensen naar kantoor komen, zal deze vlieger niet meer op gaan. Er moeten dan afspraken worden gemaakt op welke dagen men naar kantoor komt en er zal meer spreiding moeten komen gedurende de week. Het is van belang dat de organisatie hierin het voortouw neemt en hier kaders voor opstelt.

2.    Reservering noodzakelijk

Het maken van een planning is de eerste stap, maar het daadwerkelijke gebruik kan in de praktijk anders zijn doordat agenda’s voortdurend wijzigen. Als de toeloop van medewerkers naar kantoor mogelijk te groot wordt, is het aan te bevelen om met een reserveringssysteem te werken. Hiervoor zijn diverse systemen in de markt te verkrijgen, maar het kan in kleinere teams ook relatief eenvoudig in een spreadsheet. Het doel is om te voorkomen dat medewerkers voor niets naar kantoor komen, omdat er geen plek beschikbaar is en het maakt medewerkers ook bewust van het gebruik van de kantooromgeving.

3.    Gebruik van data

Een piekbezetting vraagt niet alleen om meer capaciteit, maar vraagt ook om meer flexibiliteit en wendbaarheid in de dienstverlening. De cateraar heeft tijdens deze piekmomenten meer producten nodig, maar ook een extra pick-up point ten bate van een vlotte doorstroming. De schoonmaak en beveiliging moeten mogelijk worden geïntensiveerd, en ga zo maar door. Om hierop te anticiperen, kan het gebruik van data helpen. Vaak is in een kantoor meer data voorhanden dan bekend is. Het aantal dagelijkse gebouwgebruikers kan bijvoorbeeld herleid worden door de data die wordt gegenereerd door het toegangscontrole systeem te ontsluiten en te monitoren hoe druk het die dag is geweest. Daarmee kunnen trends worden herkend en kan hierop worden geanticipeerd.

4.    Flexibiliteit in gebruik

We kennen in de werkomgeving een tamelijk eenduidig gebruik van ruimten. Een spreekkamer is voor overleg en een bureauwerkplek is voor enkelvoudige bureauwerkzaamheden. We kunnen echter ook kijken vanuit de functionele behoefte. Welke activiteiten verrichten medewerkers, welke ruimtelijke behoefte heeft men hierbij en kunnen we dit combineren. Als metafoor benoemen we een gymnastieklokaal. Deze ene ruimte is (in combinatie met het toestelhok) voor meerdere doeleinden te gebruiken. Door te kijken naar persona’s binnen een organisatie kunnen we logische combinaties maken en zo het gebruik van de beschikbare ruimtes optimaliseren.

5.    Samen verantwoordelijk

De huidige ontwikkelingen vragen een goed overleg tussen werkgever en werknemer om zo gezamenlijk tot de best passende oplossing te komen en medewerkers die vanuit kostenoverweging vaker naar kantoor willen komen, mogelijk te ondersteunen. Van de medewerker vraagt dit echter ook een verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld door niet onnodig werkplekken en vergaderruimten te reserveren en niet meer dan een plek tegelijk bezet te houden. Dus in het geval van overleg dat langer duurt, de werkplek op te ruimen en beschikbaar te maken voor een andere collega.

Binnen afzonderlijke teams waarbij er relatief weinig onderscheid bestaat tussen de noodzaak om thuis of op kantoor te werken, kan worden gekeken welke collega’s de grootste noodzaak hebben om energiekosten te besparen. Dit zal in de praktijk echter lastig zijn. Er heerst nog altijd een taboe op het vragen van hulp en het kan tot scheve gezichten leiden.

Laten we tot slot deze uitdaging als een mooie kans zien. De verbinding en connectie tussen medewerkers die de afgelopen periode werd gemist door het vele thuiswerken, kan nu weer gaan groeien. Met de bovenstaande tips kan dit zo efficiënt mogelijk worden ingericht en kunnen we weer zoveel mogelijk medewerkers verwelkomen in de kantoren.

Geschreven door Sabine Booijnk, Consultant huisvesting & werkplek bij HEYDAY Consultancy

Delen:

Meer nieuws

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Het Hybride Helden Festival is terug

Het Hybride Helden Festival is terug

woensdag 21 mei

BIS|Econocom organiseert het Hybride Helden Festival. Op 10 juni ontmoet je professionals, ontdek je de nieuwste technologieën, ...

Lees meer

Terug naar boven