‘Ga dichtbij je werk wonen’

 

‘Ga dichtbij je werk wonen’

Wat is de impact van de verhuizing van een bedrijf op de reistijd voor uw medewerkers? Over dit onderwerp schreef Erik Tijsma van Smart WorkPlace partner Solved onderstaand blog.

Je hoort het vaak: “ik ga een baan dichtbij huis zoeken”. De praktijk is echter anders en vandaar ook de titel van deze blog. Er valt soms niet veel te kiezen of die droombaan ligt nu eenmaal wat verder weg. Maar waar liggen de grenzen en wat is de impact als uw bedrijf verhuist? In deze blog geven we u wat tips omtrent dit onderwerp.

De statistieken

Volgens het CBS is de gemiddelde woon-werk reisafstand met de auto 22,2 km (een afstand die al ruim 10 jaar op een gelijk niveau ligt), maar een groot deel van de Nederlandse medewerkers heeft een woon-werkafstand van meer dan 35 km. In onderstaand kaartje is duidelijk te zien dat wonen buiten de randstad een langere reisafstand tot gevolg heeft.

Blog Solved: ‘Ga dichtbij je werk wonen’

Volgens onderzoek van HR-dienstverlener SD Worx besteden Nederlandse werknemers gemiddeld 1 uur en 39 minuten per dag aan woon-werkverkeer, het langst in heel Europa. Echter is één op de vijf werknemers 90 minuten of meer onderweg voor een enkele reis van of naar het werk en overweegt 28% hiervan actief op zoek te gaan naar een andere werkgever.

Een andere conclusie uit het onderzoek is dat gemiddeld 28% van de Nederlandse medewerkers 1 dag per week thuiswerken en 15% meerdere dagen per week gebruik maken van het ‘thuiskantoor’.

Reistijdenanalyse

Uit de onderzoeken blijkt dat de reistijd belangrijker is dan de reisafstand. De reisafstand wordt immers vaak gecompenseerd door de werkgever, denk hierbij aan een kilometervergoeding. Een lange reistijd betekent gewoonweg minder privétijd en levert dus ook het meest onvrede op. In uw zoektocht naar een nieuwe vestigingslocatie is het dus cruciaal vooraf inzicht te krijgen in de impact die een verhuizing heeft voor uw medewerkers.

Hiervoor kunt u een reistijdenanalyse laten uitvoeren. Bij autogebruik wordt gekeken naar reistijd en -afstand, bij openbaar vervoer wordt de reistijd van deur tot deur gemeten. Bij de analyse is het van belang te weten wat het huidige vervoersmiddel is en hoeveel dagen per week de medewerker daadwerkelijk op kantoor is.

Op basis van de resultaten van de reistijden analyse kunt u – in ieder geval op het vlak van bereikbaarheid – een weloverwogen keuze maken.

Milieuvoordelen

Naast de verandering voor uw medewerkers kunt u bij een verhuizing ook de CO2 uitstoot van uw organisatie structureel reduceren door de reisafstand te verminderen en/of de bereikbaarheid met trein te verbeteren. Milieu Centraal heeft onderzoek gedaan naar CO2 uitstoot per vervoersmiddel waarbij de gemiddelde auto een uitstoot heeft van 220 gram per kilometer(1). Reizen met de trein is daarentegen volledig CO2 neutraal; NS en de andere spoorvervoerders rijden volledig op windstroom.

Twee rekenvoorbeelden:

  1. U verhuist uw bedrijf naar een locatie waarmee de gemiddelde reisafstand wordt verlaagd met 17% (van 40 naar 30 km enkele reis). Uitgaande van 120 medewerkers die per auto reizen zou een CO2 reductie behaald kunnen worden van 116 ton per jaar.
  2. Als u nu ook naar een stationslocatie verhuist waardoor het merendeel van uw medewerkers kiest voor het OV kan de CO2-reductie oplopen tot maar liefst 407 ton per jaar.

Uiteraard zijn deze getallen indicatief, maar geven wel een idee bij de impact. Ter illustratie: de CO2-uitstoot van een gemiddeld huishouden in Nederland bedraagt per jaar circa 7 ton(2).

Blog Solved: ‘Ga dichtbij je werk wonen’

Satellietkantoren

Een afweging die veel organisaties maken is één centraal kantoor versus landelijke kleinere kantoren, zogenaamde satellietkantoren. Een voordeel voor dit laatste huisvestingsconcept is dat medewerkers minder reisbewegingen hoeven te maken om elkaar te ontmoeten en samen te werken. Satellietkantoren kunnen ‘eigen’ kantoren zijn of bijvoorbeeld worden ondergebracht bij aanbieders van co-working ruimten zoals Regus, Spaces of WeWork. Binnenkort zullen we in een blog verder ingaan op de voor- en nadelen van deze flexibele werkplekoplossingen.

Hoe verder?

Het is dus om meerdere redenen van belang om inzicht te krijgen in de reistijden/afstanden én de wijze waarop uw medewerkers naar kantoor komen. Hieronder hebben we enkele belangrijke stappen voor u op een rij gezet.

  • Stel vast wat uw doelstellingen zijn ten aanzien van CO2 reductie en bereikbaarheid voor de medewerkers.
  • Begin met het uitvoeren van een reistijden analyse. Op basis van de postcodes van uw medewerkers en de huidige – of gewenste(!) – vervoerswijze kunt u de ideale huisvestingslocatie(s) bepalen vanuit een bereikbaarheidsperspectief.
  • Als de keuze voor de nieuwe huisvesting wezenlijk afwijkt van het huidige beleid, zorg dan dat uw medewerkers worden meegenomen in het proces en de gevolgen (positief en negatief) duidelijk zijn.

Uiteraard helpen wij u graag met dit complexe vraagstuk zodat ook uw medewerkers straks trots kunnen vertellen dat hun baan dicht(er)bij huis is!

Erik Tijsma

Bronnen:

(1) https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/fiets-ov-of-auto/

(2) https://www.pbl.nl/vraag-en-antwoord/hoeveel-is-de-co2-uitstoot-van-een-nederlands-huishouden

Delen:

Meer inrichting & design

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

dinsdag 13 mei

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Architectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

Impact van de gezonde werkomgeving op ons brein

maandag 7 april

De City Table XL bij gemeente Amstelveen, samen georganiseerd met PD Group, gaf antwoord op een prangende vraag: wat doet ...

Lees meer

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

Hoe de fysieke werkomgeving het verschil maakt

vrijdag 4 april

Kantoren zijn al lang niet meer alleen plekken om te werken; ze zijn belangrijk voor de sociale contacten en het welzijn ...

Lees meer

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

Tweede fase van NRC-verbouwing afgerond

woensdag 19 maart

Na een succesvolle herinrichting van de kantoorruimte in 2023 heeft PD Group nu de tweede fase van de totaalverbouwing in ...

Lees meer

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

Multifunctionele kantoorruimte in Raadhuis Amstelveen

woensdag 12 maart

Een mooi project van PD Group in Amstelveen. Dit is een volgende stap in het moderniseren van het historische Raadhuis na ...

Lees meer

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

Whitepaper: De do's & don'ts bij het verhuizen van kantoor

dinsdag 25 februari

Verhuizen van kantoor, extern maar ook intern, is een belangrijke onderneming. Daarom heeft Martsprojecten de belangrijkste ...

Lees meer

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels in Europa

Certificering voor Interface met Cradle to Cradle-tapijttegels ...

vrijdag 31 januari

Een deel van het assortiment in Europa geproduceerde tapijttegels van Interface heeft de Cradle to Cradle Certified Silver-status ...

Lees meer

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

Samenwerking bij toekomst van werkplekken

donderdag 30 januari

Alvero en Ditt werkten samen aan de kantooromgeving van HOFF Offices. Gevestigd op de Amsterdamse Zuidas, biedt HOFF een ...

Lees meer

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame en gezonde werkomgeving

Op bezoek bij SWP: Een gezamenlijke missie naar een duurzame ...

donderdag 23 januari

Robin Paul van Eck, Marketing Director bij Alvero, werkte mee aan het kantoor van Smart WorkPlace, een goede reden voor ...

Lees meer

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

Overzicht creëren in het gigantische aanbod werkplekmeubilair

donderdag 16 januari

Bij BUREAU VANDERVORM weten ze als geen ander dat het aanbod aan werkplekmeubilair onoverzichtelijk groot is. Ook loopt ...

Lees meer

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

Zo ziet het perspectief van de cateraar eruit

dinsdag 3 december

Je selectie van de cateraar is van grote invloed op de medewerkerstevredenheid en het succes van het werkplekconcept. Het ...

Lees meer

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

In 5 stappen naar jouw nieuwe kantoor

woensdag 20 november

Bij een verhuizing komt veel kijken, daar weten ze bij BUREAU VANDERVORM alles van. Ze hebben daarom alles voor je op een ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Duurzame missie in historische context

Duurzame missie in historische context

woensdag 23 oktober

Nabij Amsterdam Centraal, vond Vandebron een nieuwe huisvesting waar zowel aan het gewenste karakter als duurzaamheid geen ...

Lees meer

Van richting tot (her)inrichting

Van richting tot (her)inrichting

vrijdag 11 oktober

Hoe gaat het hybride werken en samenwerken er uitzien in de organisatie? En hoe ontmoeten medewerkers elkaar in de werkomgeving? ...

Lees meer

Terug naar boven