‘Verbeter de samenwerking op de servicedesk met persoonlijkheidstests’

4 min

 

‘Verbeter de samenwerking op de servicedesk met persoonlijkheidstests’

Bevordert een persoonlijkheidstest de samenwerking op de servicedesk? Daarover schreef Rob Haaring van Smart WorkPlace partner TOPdesk onderstaande blog.

Persoonlijkheidstests. De een zweert erbij en gelooft dat het teams helpt om beter te presteren. De ander vindt het juist complete onzin. Is een persoonlijkheidstest nuttig? En bevordert het daadwerkelijk de samenwerking op de servicedesk? Je leest het in dit blog.

Persoonlijkheidstests door de jaren heen

De eerste persoonlijkheidstests vonden plaats aan het einde van de 18e eeuw. Volgens de leer van de frenologie - onderdeel van de psychologie – kon je persoonlijkheidskenmerken afleiden aan de vorm van de schedel. Later werd frenologie afgedaan als kwakzalverij.

Tijdens de eerste wereldoorlog gebruikte het Amerikaanse leger persoonlijkheidstests om te testen of soldaten vatbaar waren voor shell shock: de psychische gevolgen van een oorlog voor een soldaat, zoals angststoornissen of slapeloosheid. In de jaren  ’40 en ’50 werden de tests ingezet om op een wetenschappelijke manier de basiskenmerken van de menselijke persoonlijkheid te ontdekken, zoals extraversie en openheid.

Vandaag de dag zie je dat persoonlijkheidstests vaak gebruikt worden om te testen of een kandidaat geschikt is voor een functie, of past binnen een team. Er zijn zelfs bedrijven waarbij een persoonlijkheidstest het enige middel is om een voorselectie van kandidaten te maken.   

Bekende persoonlijkheidstests

In de loop der jaren zijn er veel persoonlijkheidstests ontwikkeld. Ik deel graag een aantal bekende varianten met je:

  • Myers – Briggs Type Indicator (MBTI). Volgens deze test bestaat je persoonlijkheid uit 4 basiskenmerken, die met een letter aangegeven worden. Je bent bijvoorbeeld introvert (I) of extravert (E), en maakt beslissingen met je verstand (T) of je gevoel (F). Je leeft het liefst gestructureerd (J) of bent flexibel (P), en als het om informatie verwerken gaat, ben je het liefst concreet en kijk je naar details (S), of je houdt juist van abstracte ideeën en kijkt naar het grotere plaatje (N). De 4 letters die uit de test komen, passen vervolgens bij 16 persoonlijkheidstypes.
  • Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI). Deze test wordt veel ingezet bij klinisch en forensisch onderzoek om een diagnose te stellen van geestelijke gezondheidsproblemen. De proefpersoon wordt getest op 10 klinische schalen: hypochondrie, depressie, psychopathisch afwijkend, mannelijk of vrouwelijk gedrag, paranoia, psychasthenie, schizofrenie, hypomanie, en sociale introversie.
  • Big Five. De Big Five is een van de populairste persoonlijkheidstests waarbij naar 5 karaktereigenschappen wordt gekeken. Uit de uitslag van deze test blijkt of je: extravert of introvert bent, anderen graag helpt of vooral naar je eigen belang kijkt, hoe zorgvuldig je bent, hoe emotioneel stabiel je bent en in hoeverre je openstaat voor nieuwe ervaringen.

Waarom een persoonlijkheidstest op de servicedesk?

Ook op de servicedesk kan een persoonlijkheidstest van waarde zijn. Waarom? Elke test leert dat er verschillende type mensen zijn, en op welke manier ze graag benaderd worden. Als je een test met je team doet, zul je zien dat jullie elkaar beter leren kennen, en beter begrijpen waarom iemand op een bepaalde manier reageert: het verbreedt jullie perspectief.  Zegt iemand niks tijdens een discussie? Dat wil niet per definitie zeggen dat hij niet geïnteresseerd is. Misschien is hij bang voor conflicten en houdt hij daarom zijn mening liever voor zich.

Daarnaast leer jij je medewerkers waarderen om wie ze zijn. Vind je het soms lastig dat iemand met weinig nieuwe ideeën komt? Kijk eens anders naar diegene: waarschijnlijk blinkt hij ergens anders wel in uit, zoals het bijhouden van een planning.

Persoonlijkheidstest: nuttig maar niet leidend

Persoonlijkheidstests hebben ook een aantal keerzijdes. Veel mensen verschuilen zich achter de uitslag van een test als ze ongewenst verdrag vertonen. ‘Volgens de test ben chaotisch, dus ik kan er niks aan doen dat ik te laat ben voor een vergadering.’ Een ander gevaar is dat jij labels op je werknemers plakt. Als jij iemand steeds op een specifieke manier benadert, bestaat de kans dat die medewerker zich daar ook naar gaat gedragen.

Daarnaast zijn mensen geneigd de uitkomst van een test als absolute waarheid te zien. Ik geloof zeker dat een persoonlijkheidstest toegevoegde waarde heeft, maar je moet ook altijd rekening houden met zaken die de antwoorden beïnvloeden. Denk aan sociale factoren, of kandidaten die zich anders voordoen omdat ze een bepaalde uitslag voor ogen hebben.

Je kunt dus niet blind varen op de uitslag van een persoonlijkheidstest. Daarom vind ik dat de test niet leidend moet zijn in hoe je iemand benadert. Denk niet: ‘Hij is volgens de test niet assertief, dus hij geeft nooit zijn mening.’ Want als je even doorvraagt, zal hij wel zijn standpunten duidelijk maken.

Delen:

Meer nieuws

SWP Talks #61 Verduurzaming

SWP Talks #61 Verduurzaming

woensdag 21 mei

Duurzaamheid is een veel besproken onderwerp, maar hoe komen we tot concrete acties? Dat bespreekt Yvette Watson in deze ...

Lees meer

De Sustainability Index: inzicht in duurzaamheid

De Sustainability Index: inzicht in duurzaamheid

dinsdag 20 mei

We weten allemaal waar we naartoe moeten: Paris Proof in 2050, circulair bouwen als nieuwe norm. Maar tussen ambitie en ...

Lees meer

<span>Het maximale effect van natuur in de werkomgeving</span>

Het maximale effect van natuur in de werkomgeving

maandag 19 mei

Wetenschappelijk kan worden aangetoond dat de positieve invloeden van natuur en planten op de werkvloer productiviteit, ...

Lees meer

Wonen, wandelen, werken: hybride werken als oplossing

Wonen, wandelen, werken: hybride werken als oplossing

maandag 19 mei

Onderzoek van International Workplace Group toont aan dat lokaal werken de fysieke en mentale gezondheid van werknemers ...

Lees meer

Gispen nieuwe partner Smart WorkPlace

Gispen nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 16 mei

Gispen staat voor duurzaam design, als nieuwe Smart WorkPlace partner delen zij kennis en ervaring op het gebied van circulair ...

Lees meer

Grip Facility lanceert nieuwe contractmanagement software

Grip Facility lanceert nieuwe contractmanagement software

donderdag 15 mei

Grip Facility presenteert met trots hun vernieuwde contractmanagement software: het Contract Dashboard. Ontworpen om organisaties ...

Lees meer

SWP Talks #61: Empathische gebouwen

SWP Talks #61: Empathische gebouwen

woensdag 14 mei

Hoe voelt een gebouw de gebruiker aan? Onder leiding van Anna Casemier gingen experts op de WorkPlace Xperience 2025 in ...

Lees meer

Duurzaam door inzicht, lef en integraal denken

Duurzaam door inzicht, lef en integraal denken

woensdag 14 mei

Duurzaamheid staat in de top drie trends die de werkomgeving beinvloeden, maar hoe vertaal je ambities naar acties? In de ...

Lees meer

Programmatische aanpak energieneutrale scholen

Programmatische aanpak energieneutrale scholen

woensdag 14 mei

Hoe maak je energieneutrale, duurzame en gezonde schoolgebouwen? Die vraag bespreken experts van Draaijer in deze blog. ...

Lees meer

Emile Spek spreekt over de campus in de stad

Emile Spek spreekt over de campus in de stad

dinsdag 13 mei

Met de titel 'De Campus in de Stad' reflecteert Emile Spek tijdens Campus Day op de rol van een kennis- en innovatie-omgeving ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

dinsdag 13 mei

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Architectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Slapende reus

Blog Wim Kooyman: Slapende reus

maandag 12 mei

Campussen zijn de hotspots waar de universitaire wereld, de overheid en het bedrijfsleven elkaar kunnen vinden. Maar hoe ...

Lees meer

CONTRAST zet volgende stap in participatie van medewerkers

CONTRAST zet volgende stap in participatie van medewerkers

maandag 12 mei

Bij CONTRAST Facility + Hospitality ondertekenen consultants Lisanne Hanneman en Maarten van Hussen deze maand hun partnercontract. ...

Lees meer

Digitale Round Table over toekomst van het onderwijs

Digitale Round Table over toekomst van het onderwijs

vrijdag 9 mei

Saxion Hogeschool en Veldhoen+Company organiseren op 20 mei een Digitale Round Table over onder andere de inrichting van ...

Lees meer

Veldhoen + Company nieuwe partner Smart WorkPlace

Veldhoen + Company nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 mei

Veldhoen + Company ontwikkelt en implementeert al meer dan 30 jaar nieuwe manieren van werken voor organisaties over de ...

Lees meer

Toekomst van het onderwijs op een campus

Toekomst van het onderwijs op een campus

donderdag 8 mei

Over de toekomst van het onderwijs op de campus spreken Maik Kocken en Jackie de Vries tijdens Campus Day op 5 juni.

Lees meer

SWP Talks #60 Hospitality

SWP Talks #60 Hospitality

donderdag 8 mei

Hospitality is een van de onderwerpen die ten grondslag liggen aan een goede beleving op kantoor. In deze aflevering van ...

Lees meer

Huisvesting als hefboom voor de campus

Huisvesting als hefboom voor de campus

woensdag 7 mei

Hoe zorg je dat je campus inspeelt op veranderende behoeften in onderwijs, werkveld en maatschappij en flexibel genoeg is ...

Lees meer

Hybride werken 3.0 bij de Rabobank

Hybride werken 3.0 bij de Rabobank

dinsdag 6 mei

Uit de BNW Index 2025 blijkt dat 54% van de deelnemende organisaties ‘Digitalisering’ als topprioriteit zien. ...

Lees meer

Facilitaire volwassenheid als borging voor weerbare organisaties

Facilitaire volwassenheid als borging voor weerbare organisaties

dinsdag 6 mei

Thomas Nobel en Bram Aarntzen dagen elkaar uit om na te denken over een energie gevende en opbouwende aanpak richting facilitaire ...

Lees meer

Terug naar boven