Tien tips om efficiënter te werken op de servicedesk

4 min

 

Tien tips om efficiënter te werken op de servicedesk

Hoe kun je efficiënter werken op je servicedesk, zodat je structurele verbeteringen kunt doorvoeren of je dienstverlening naar een hoger plan tillen? Smart WorkPlace partner TOPdesk zette tien tips op een rijtje.

1. Schuif naar links met ‘shift left’

Er is een eenvoudige manier om als servicedesk minder tijd kwijt te zijn aan repetitieve taken: het ‘shift left’ principe! Shift left betekent dat je steeds meer kennis en tools verschuift richting medewerkers (of klanten). Dit levert een echte win-win situatie op, doordat medewerkers zelf vaker het antwoord op hun vragen kunnen vinden. Dit scheelt werk op de servicedesk, want gebruikers kunnen nu zelf hun problemen oplossen. En nog een voordeel: medewerkers zijn hierdoor vaak meer tevreden over je service. Juist omdat je ze helpt om meer dingen zelf – en dus doorgaans sneller – op te lossen.

Twee belangrijke dingen die je kan doen om het shift left principe door te voeren:

  • Bouw een kennissysteem – Iedere vraag die een medewerker zelf kan beantwoorden, scheelt een belletje naar de servicedesk. Richt daarom een kennissysteem in, waarin minimaal de antwoorden op veel gestelde vragen staan. Weet je niet goed waar je moet beginnen? Vraag advies aan je behandelaars. Zij weten vaak wat er speelt in je organisatie en welke informatie nodig is. Lees vooral ook deze blogpost over effectief kennismanagement, zodat je kennisbeheer effectief kunt inzetten.
  • Ga aan de slag met een self-service portal – Met een self-service portal kunnen medewerkers altijd de status checken van hun melding. Bovendien heb je hiermee meer controle over hoe meldingen binnenkomen: je kan met een formulier de juiste informatie uitvragen en zorgen dat iedere melding direct bij de juiste behandelaarsgroep uitkomt. Meer weten? Lees deze tips voor een gebruiksvriendelijke self-service portal.

2. Introduceer een chatbot

Een chatbot is ideaal om eenvoudige vragen te beantwoorden. Zeker als de chatbot gekoppeld is aan een goed ingericht kennissysteem. Ook bij complexere vragen heeft het zin om een chatbot in te zetten. Benieuwd welke situaties dit zijn? Je vindt ze in deze blogpost over de meerwaarde van een chatbot op de servicedesk.

3. Richt een prioriteitenmatrix en XLA's in

Efficiënter met meldingen omgaan? Gebruik een prioriteitenmatrix of werk met XLA’s. Zo handel je altijd de belangrijkste meldingen als eerste af. Benieuwd hoe je dit aanpakt? We deelden al eerder tips voor het inrichten van een prioriteitsmatrix.

4. Integreer leverancierscommunicatie

Integreer communicatie met leveranciers in je TOPdesk omgeving. Met een mailintegratie vind je alle leverancierscommunicatie op één plek en zie je direct of een leverancier heeft gereageerd. Dat scheelt weer schakelen tussen je mail en het servicemanagementsysteem.

5. Automatiseer waar het kan

Bepaalde diensten automatiseren kan je servicedesk veel tijd besparen. Rechten toekennen, automatisch wachtwoorden resetten, een nieuwe server aanvragen...the list goes on! Dit soort aanvragen kun je ook gebruiken om een ‘change’ in gang te zetten. Op die manier worden verschillende acties direct bij de juiste afdeling uitgezet. Efficiënter kan bijna niet.

6. Werk met deelmeldingen

Deelmeldingen helpen je om samen te werken met collega’s. Sommige meldingen handel je nu eenmaal samen af. In die gevallen is het handig om een melding te kunnen onderverdelen met een deelmelding. Zo werk je samen aan hetzelfde ticket en blijft alle communicatie - en de oplossing - op één plek. Dit helpt je om het overzicht te bewaren.

7. Gebruik checklists

Soms vragen terugkerende meldingen meerdere stappen om op te lossen. TOPdesk biedt hiervoor een handige checklist, zodat je deze stappen nooit meer hoeft te vergeten. De checklist is een template met taken die je – samen met collega’s – kunt afvinken. Benieuwd hoe dit werkt? Dat lees je in dit (Engelstalige) blog over checklists.

8. Laat smart categorization voor je werken

Soms gaat een melding over hardware, zoals een laptop. TOPdesk kan hier met behulp van de juiste categorisatie – smart categorization dus – automatisch een behandelaar aan toewijzen. Zo staat de melding niet meer in de lijst voor de hele afdeling, maar direct bij de juiste persoon. Weer een handeling minder en wel zo overzichtelijk!

9. Standaardiseer je services

Services en diensten standaardiseren helpt je om efficiënter aanvragen aan te maken. Je hoeft dan niet meer bij iedere aanvraag te onthouden welke afspraken er gelden. Hiervoor kun je het beste een producten en dienstencatalogus (PDC) gebruiken. Medewerkers (of klanten) zien daarmee direct welke diensten ze kunnen afnemen. Wil je hiermee aan de slag gaan? Kijk eens naar onze ‘tips voor een standaard producten- en dienstencatalogus’.

10. Gebruik dashboards

Kennis is macht, toch? Dashboards helpen je om die kennis te vergaren! Kijk naar oplostijden, doorlooptijden, piekdrukte en samenhang tussen categorieën, zodat je beter kan inspelen op wat er op de servicedesk gebeurt. Zo zie je snel waar je kan bijsturen, waar knelpunten zitten en welke trends er zijn.

Delen:

Meer nieuws

<span>Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?</span>

Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?

dinsdag 29 april

Tijdens het event Campus Day op 5 juni vertelt Margot Nijkamp over het ontwikkelen van ecosystemen op een campus. Een inspirerend ...

Lees meer

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

maandag 28 april

Michael Kortekaas nam tijdens de WorkPlace Xperience 2025 Solved's nieuwe whitepaper 'Geen pleisters plakken, maar kansen ...

Lees meer

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

maandag 28 april

Inspirerende werkomgevingen waar iedereen wint, daar zet Entweder zich voor in. Het bedrijf uit Twente sluit zich aan bij ...

Lees meer

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

vrijdag 25 april

Op 15 en 16 april 2025 zetten 1.850 deelnemers de duurzame stap naar de gezonde en gelukkige werkomgeving van morgen.

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

donderdag 24 april

Kantoorleegstand dwingt ons niet alleen om opnieuw na te denken over de rol van de werkplek in ons leven, het doet tegelijk ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

donderdag 24 april

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Srchitectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Terug naar boven