Werken in tijden van corona, wat kan er nog wel?

 

Werken in tijden van corona, wat kan er nog wel?

Op verzoek van Vastgoedjournaal interviewde Ditt. Sander de Meester van Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group. Met als hoofdvraag: Hoe gaat de sector om met de coronacrisis?

De coronacrisis zet zeker ook de economische wereld voor een belangrijk deel in de pauzestand. Jos Broekman (Creative Director Ditt.officemakers) en Mattijs Kaak (Partner Ditt Officemakers) spreken beurtelings met creatieve ondernemers, stuk voor stuk ervaringsdeskundigen op de werkvloer. Wat is hen overkomen? Hoe houden zij zich staande? Wat doen zij om te voorkomen dat de tijdelijke schade van nú voor hun bedrijf stráks ontaardt in permanente schade?

Broekman en Kaak spraken ook met Sander de Meester, verantwoordelijk voor Corporate Brand Strategy, Marketing en Communications én partner bij D&B The Facility Group, een vooruitstrevende, integraal facilitair dienstverlener. D&B heeft vrijwel al de grotere, dagelijkse facilitaire diensten voor met name corporate kantoren en multi-tenant vastgoed in huis. Objectbeveiliging, receptiediensten, kantoorschoonmaak, bedrijfshoreca, office support en facility management, you name it. Verder levert D&B chauffeurs-, vervoer- en parkeeroplossingen.

Sander, als ik jullie werkveld en dienstenpakket goed begrijp, dan moet het ook voor jullie een heel bijzondere tijd zijn?

“Dat klopt. Ik moet hier overigens meteen aan toevoegen, dat het voor ons niet alleen maar ellende is! Dat heeft vooral te maken met de breedte van ons dienstenpakket. Deden we alleen bedrijfshoreca, dan hadden we zeker een enorm probleem. De horeca ligt immers nog steeds zo goed als stil, hetzelfde geldt voor de receptiediensten. Ook onze directiechauffeurs, shuttle services en corporate valet parking hebben nauwelijks ritten. Gelukkig doet onze beveiliging onverminderd heel nuttig werk. De in deze tijd goeddeels leeggelopen kantoren en kantooromgevingen zouden anders juist in deze tijd zeker heel geliefd zijn geweest bij ongewenst publiek.

Op Schiphol en bij vliegtuigmaatschappijen worden veel contracten niet verlengd, wij krijgen daardoor veel sollicitaties uit de hoek van de bewaking, de beveiliging en de hospitality. Voor ons een niet gepland voordeel. Een half jaar geleden zaten we bijvoorbeeld te springen om écht goede koks voor de bedrijfscatering, nu is deze markt volledig omgedraaid.

Onze bedrijfsschoonmakers konden de rust binnen de werkomgevingen goed benutten, zij trokken het grote onderhoud en de intensievere schoonmaakklussen naar voren. Normaal wordt zo’n klus pas in de zomerperiode uitgevoerd. Deze werkzaamheden zijn langzamerhand nu wel zo’n beetje afgerond en hoewel de bedrijvigheid op de kantoren alweer wat begint toe te nemen, is het voor de schoonmakers inderdaad op het moment even wat rustiger.

Onze schoonmakers werken overigens, anders dan bij veel andere bedrijven, niet alleen vóór en ná kantooropeningstijden, maar ook tíjdens kantooruren. Dat heeft nu als zeer positieve bijkomstigheid, dat het regelmatig reinigen van allerlei contactpunten zoals leuningen en deurgrepen niet alleen gedáán, maar ook gezíen wordt. Gebruikers ervaren dat als zeer prettig.

In de aanloop naar de geleidelijke heringebruikname van de kantoren zijn onze Facility & Real Estate Teams heel erg druk met diverse voorbereidingen zoals het adviseren over en het Covid-proof inrichten van kantoren en facilitaire omgevingen. Dit alles om veilig op kantoor te kunnen werken en om dat ook zonder risico’s in teamverband te kunnen doen. En het gaat verder dan alleen het kantoor. Ook de thuiswerkplek, die nu zelfs door de grootste sceptici noodgedwongen ontdekt is, en het advies over passend vervoer tussen woon- en werkomgeving vallen binnen ons dienstenpakket.

Ondanks intensieve maatregelen zoals aangepaste lay-outs met veel meer ruimte voor een meer beperkte gebruikersgroep, duidelijke routing aanduidingen, heldere gebruiksaanwijzingen en uitgebreide hygiëne-aanvullingen blijft een grote groep kantoorgebruikers toch onzeker over de eigen veiligheid en twijfelt zij hoe verantwoord om te gaan met al deze nieuwe zaken.

Met het oog hierop hebben wij de Safety Host in het leven geroepen. Een facilitair assistent, die op een vriendelijke, maar wel doeltreffende manier assistentie verleent bij het overdragen en naleven van de nieuwe maatregelen.

Onze Safety Hosts zijn Young Professionals, die de afgelopen jaren bij ons al regelmatig zijn ingezet bij evenementen. Zij zijn getraind in gastvrijheid en proactief handelen. Dankzij hun ervaring blijven de kosten beheersbaar, terwijl de kwaliteit tegelijkertijd hoog is. De hosts zijn meertalig en communicatief vaardig, zij beschikken over gekwalificeerde eigenschappen om mensen, die weer op kantoor komen, gerust te stellen, te helpen en te informeren. Tevens maken zij op een prettige en uitnodigende manier eenieder erop attent in het belang van de veiligheid alle noodzakelijke maatregelen correct na te leven.”

Wat doet deze Safety Host in de dagelijkse praktijk?

“Het begint al met een ‘warm welkom terug op kantoor’. De Hosts geven consequent informatie over de nieuwe richtlijnen met betrekking tot looproutes en werkplekindeling. Zij verlenen op deze manier ondersteuning aan een eventueel aanwezige receptie. Bij verdere noodzakelijke aanpassingen kan de host hand- en spandiensten verrichten.

Ook houdt de Safety Host precies bij, hoeveel mensen in het kantoor aanwezig zijn en ziet hij of zij er op toe, dat dit aantal onder de maximaal vastgestelde capaciteit blijft. Tijdens piekmomenten staat de capaciteit van liften en een restaurant altijd onder druk, de Safety Host draagt op die plaatsen zorg voor handhaving van het beleid, een veilige afstand en een goede regulering. Vriendelijk, geduldig, maar altijd waakzaam. Covid-Proof én toch welkom!”

Delen:

Meer nieuws

Een optimale werkbeleving

Een optimale werkbeleving

maandag 15 december

De manier waarop we werken verandert razendsnel. Flexibiliteit, beleving en welzijn staan centraal. Moderne bedrijven kijken ...

Lees meer

Kroon op drie jaar succes

Kroon op drie jaar succes

maandag 15 december

PHI Factory is voor de derde keer uitgeroepen tot nummer 1 van de categorie ‘zakelijke dienstverlening in sustainability’ ...

Lees meer

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

donderdag 11 december

Toegankelijk onderwijs voor iedereen, het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk is dat helaas niet altijd zo. Nu technologie ...

Lees meer

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand Up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De Stand Up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Terug naar boven