Werken in tijden van corona, wat kan er nog wel?

 

Werken in tijden van corona, wat kan er nog wel?

Op verzoek van Vastgoedjournaal interviewde Ditt. Sander de Meester van Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group. Met als hoofdvraag: Hoe gaat de sector om met de coronacrisis?

De coronacrisis zet zeker ook de economische wereld voor een belangrijk deel in de pauzestand. Jos Broekman (Creative Director Ditt.officemakers) en Mattijs Kaak (Partner Ditt Officemakers) spreken beurtelings met creatieve ondernemers, stuk voor stuk ervaringsdeskundigen op de werkvloer. Wat is hen overkomen? Hoe houden zij zich staande? Wat doen zij om te voorkomen dat de tijdelijke schade van nú voor hun bedrijf stráks ontaardt in permanente schade?

Broekman en Kaak spraken ook met Sander de Meester, verantwoordelijk voor Corporate Brand Strategy, Marketing en Communications én partner bij D&B The Facility Group, een vooruitstrevende, integraal facilitair dienstverlener. D&B heeft vrijwel al de grotere, dagelijkse facilitaire diensten voor met name corporate kantoren en multi-tenant vastgoed in huis. Objectbeveiliging, receptiediensten, kantoorschoonmaak, bedrijfshoreca, office support en facility management, you name it. Verder levert D&B chauffeurs-, vervoer- en parkeeroplossingen.

Sander, als ik jullie werkveld en dienstenpakket goed begrijp, dan moet het ook voor jullie een heel bijzondere tijd zijn?

“Dat klopt. Ik moet hier overigens meteen aan toevoegen, dat het voor ons niet alleen maar ellende is! Dat heeft vooral te maken met de breedte van ons dienstenpakket. Deden we alleen bedrijfshoreca, dan hadden we zeker een enorm probleem. De horeca ligt immers nog steeds zo goed als stil, hetzelfde geldt voor de receptiediensten. Ook onze directiechauffeurs, shuttle services en corporate valet parking hebben nauwelijks ritten. Gelukkig doet onze beveiliging onverminderd heel nuttig werk. De in deze tijd goeddeels leeggelopen kantoren en kantooromgevingen zouden anders juist in deze tijd zeker heel geliefd zijn geweest bij ongewenst publiek.

Op Schiphol en bij vliegtuigmaatschappijen worden veel contracten niet verlengd, wij krijgen daardoor veel sollicitaties uit de hoek van de bewaking, de beveiliging en de hospitality. Voor ons een niet gepland voordeel. Een half jaar geleden zaten we bijvoorbeeld te springen om écht goede koks voor de bedrijfscatering, nu is deze markt volledig omgedraaid.

Onze bedrijfsschoonmakers konden de rust binnen de werkomgevingen goed benutten, zij trokken het grote onderhoud en de intensievere schoonmaakklussen naar voren. Normaal wordt zo’n klus pas in de zomerperiode uitgevoerd. Deze werkzaamheden zijn langzamerhand nu wel zo’n beetje afgerond en hoewel de bedrijvigheid op de kantoren alweer wat begint toe te nemen, is het voor de schoonmakers inderdaad op het moment even wat rustiger.

Onze schoonmakers werken overigens, anders dan bij veel andere bedrijven, niet alleen vóór en ná kantooropeningstijden, maar ook tíjdens kantooruren. Dat heeft nu als zeer positieve bijkomstigheid, dat het regelmatig reinigen van allerlei contactpunten zoals leuningen en deurgrepen niet alleen gedáán, maar ook gezíen wordt. Gebruikers ervaren dat als zeer prettig.

In de aanloop naar de geleidelijke heringebruikname van de kantoren zijn onze Facility & Real Estate Teams heel erg druk met diverse voorbereidingen zoals het adviseren over en het Covid-proof inrichten van kantoren en facilitaire omgevingen. Dit alles om veilig op kantoor te kunnen werken en om dat ook zonder risico’s in teamverband te kunnen doen. En het gaat verder dan alleen het kantoor. Ook de thuiswerkplek, die nu zelfs door de grootste sceptici noodgedwongen ontdekt is, en het advies over passend vervoer tussen woon- en werkomgeving vallen binnen ons dienstenpakket.

Ondanks intensieve maatregelen zoals aangepaste lay-outs met veel meer ruimte voor een meer beperkte gebruikersgroep, duidelijke routing aanduidingen, heldere gebruiksaanwijzingen en uitgebreide hygiëne-aanvullingen blijft een grote groep kantoorgebruikers toch onzeker over de eigen veiligheid en twijfelt zij hoe verantwoord om te gaan met al deze nieuwe zaken.

Met het oog hierop hebben wij de Safety Host in het leven geroepen. Een facilitair assistent, die op een vriendelijke, maar wel doeltreffende manier assistentie verleent bij het overdragen en naleven van de nieuwe maatregelen.

Onze Safety Hosts zijn Young Professionals, die de afgelopen jaren bij ons al regelmatig zijn ingezet bij evenementen. Zij zijn getraind in gastvrijheid en proactief handelen. Dankzij hun ervaring blijven de kosten beheersbaar, terwijl de kwaliteit tegelijkertijd hoog is. De hosts zijn meertalig en communicatief vaardig, zij beschikken over gekwalificeerde eigenschappen om mensen, die weer op kantoor komen, gerust te stellen, te helpen en te informeren. Tevens maken zij op een prettige en uitnodigende manier eenieder erop attent in het belang van de veiligheid alle noodzakelijke maatregelen correct na te leven.”

Wat doet deze Safety Host in de dagelijkse praktijk?

“Het begint al met een ‘warm welkom terug op kantoor’. De Hosts geven consequent informatie over de nieuwe richtlijnen met betrekking tot looproutes en werkplekindeling. Zij verlenen op deze manier ondersteuning aan een eventueel aanwezige receptie. Bij verdere noodzakelijke aanpassingen kan de host hand- en spandiensten verrichten.

Ook houdt de Safety Host precies bij, hoeveel mensen in het kantoor aanwezig zijn en ziet hij of zij er op toe, dat dit aantal onder de maximaal vastgestelde capaciteit blijft. Tijdens piekmomenten staat de capaciteit van liften en een restaurant altijd onder druk, de Safety Host draagt op die plaatsen zorg voor handhaving van het beleid, een veilige afstand en een goede regulering. Vriendelijk, geduldig, maar altijd waakzaam. Covid-Proof én toch welkom!”

Delen:

Meer nieuws

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

woensdag 2 juli

Wat kan de Himalaya ons leren over een goede werkomgeving? Esther Roelofs vertelt over haar connectie met hiken en de werkplek ...

Lees meer

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

dinsdag 1 juli

Per 1 juli is Natalie Hofman aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business ...

Lees meer

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

dinsdag 1 juli

Op een zonovergoten ochtend in mei vindt de Compliance Round Table plaats in een heel bijzondere locatie: ‘De Kapel’ ...

Lees meer

Vero: nieuwe gratis AI-agent

Vero: nieuwe gratis AI-agent

maandag 30 juni

Alvero ondersteunt workplace professionals met Agentic AI Introductie Vero: een gratis AI-agent die helpt met vragen, ideeën ...

Lees meer

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

maandag 30 juni

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, ...

Lees meer

E-zine 'Smart Buildings'

E-zine 'Smart Buildings'

donderdag 26 juni

De adoptie, transformatie en mogelijkheden van technologie op de werkplek zijn ongekend en ontwikkelen harder dan ooit. ...

Lees meer

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

donderdag 26 juni

Op woensdag 2 juli 2025 vertelt Amabel Chiarito over het innovatieve werkplekconcept van Haskoning in het nieuwe, duurzame ...

Lees meer

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

donderdag 26 juni

SmartLabs en International Workplace Group gaan een wereldwijde samenwerking aan van tien jaar. Daarmee spelen ze in op ...

Lees meer

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

woensdag 25 juni

Hollandse Nieuwe creëerde voor MVRDV in Tripolis Park een werkomgeving waar betekenisvolle connecties en spontane ontmoetingen ...

Lees meer

De kracht van een integrale aanpak

De kracht van een integrale aanpak

dinsdag 24 juni

De droom van iedere gebouweigenaar: een toekomstbestendige vastgoedportefeuille waarmee je energie bespaart, een gezonde ...

Lees meer

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de NAVO-top

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de ...

dinsdag 24 juni

Terwijl Den Haag zich voorbereidt op zware verkeershinder tijdens de NAVO-top, houdt IWG professionals productief met gratis ...

Lees meer

Platform voor AI-gedreven optimalisatie van gebouwen

Platform voor AI-gedreven optimalisatie van gebouwen

vrijdag 20 juni

Een platform biedt gebouwbeheerders en installateurs een hulpmiddel om het energieverbruik en de prestaties van één ...

Lees meer

Gemeentehuis Land van Cuijk: duurzame renovatie en nieuwbouw

Gemeentehuis Land van Cuijk: duurzame renovatie en nieuwbouw

donderdag 19 juni

Op 1 januari 2022 fuseerden de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis, Mill en Sint Hubert en Grave tot de nieuwe gemeente ...

Lees meer

Een neurodivers kantoor, bestaat dat wel?

Een neurodivers kantoor, bestaat dat wel?

donderdag 19 juni

Bestaat een neurodivers kantoor? Met deze vraag herlanceert Tarkett de praktische gids 'Principes voor Human-Conscious Design', ...

Lees meer

SWP Talks #66: Zero waste

SWP Talks #66: Zero waste

woensdag 18 juni

In de nieuwste aflevering van SWP Talks staat het thema zero waste op de werkvloer centraal. Host Suzan Schalx gaat in gesprek ...

Lees meer

Waarom datagedreven ventilatie loont

Waarom datagedreven ventilatie loont

woensdag 18 juni

Nog te vaak draait de keuze bij ventilatie vooral om de laagste aanschafprijs, terwijl juist de Total Cost of Ownership ...

Lees meer

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Terug naar boven