Werken in tijden van corona, wat kan er nog wel?

 

Werken in tijden van corona, wat kan er nog wel?

Op verzoek van Vastgoedjournaal interviewde Ditt. Sander de Meester van Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group. Met als hoofdvraag: Hoe gaat de sector om met de coronacrisis?

De coronacrisis zet zeker ook de economische wereld voor een belangrijk deel in de pauzestand. Jos Broekman (Creative Director Ditt.officemakers) en Mattijs Kaak (Partner Ditt Officemakers) spreken beurtelings met creatieve ondernemers, stuk voor stuk ervaringsdeskundigen op de werkvloer. Wat is hen overkomen? Hoe houden zij zich staande? Wat doen zij om te voorkomen dat de tijdelijke schade van nú voor hun bedrijf stráks ontaardt in permanente schade?

Broekman en Kaak spraken ook met Sander de Meester, verantwoordelijk voor Corporate Brand Strategy, Marketing en Communications én partner bij D&B The Facility Group, een vooruitstrevende, integraal facilitair dienstverlener. D&B heeft vrijwel al de grotere, dagelijkse facilitaire diensten voor met name corporate kantoren en multi-tenant vastgoed in huis. Objectbeveiliging, receptiediensten, kantoorschoonmaak, bedrijfshoreca, office support en facility management, you name it. Verder levert D&B chauffeurs-, vervoer- en parkeeroplossingen.

Sander, als ik jullie werkveld en dienstenpakket goed begrijp, dan moet het ook voor jullie een heel bijzondere tijd zijn?

“Dat klopt. Ik moet hier overigens meteen aan toevoegen, dat het voor ons niet alleen maar ellende is! Dat heeft vooral te maken met de breedte van ons dienstenpakket. Deden we alleen bedrijfshoreca, dan hadden we zeker een enorm probleem. De horeca ligt immers nog steeds zo goed als stil, hetzelfde geldt voor de receptiediensten. Ook onze directiechauffeurs, shuttle services en corporate valet parking hebben nauwelijks ritten. Gelukkig doet onze beveiliging onverminderd heel nuttig werk. De in deze tijd goeddeels leeggelopen kantoren en kantooromgevingen zouden anders juist in deze tijd zeker heel geliefd zijn geweest bij ongewenst publiek.

Op Schiphol en bij vliegtuigmaatschappijen worden veel contracten niet verlengd, wij krijgen daardoor veel sollicitaties uit de hoek van de bewaking, de beveiliging en de hospitality. Voor ons een niet gepland voordeel. Een half jaar geleden zaten we bijvoorbeeld te springen om écht goede koks voor de bedrijfscatering, nu is deze markt volledig omgedraaid.

Onze bedrijfsschoonmakers konden de rust binnen de werkomgevingen goed benutten, zij trokken het grote onderhoud en de intensievere schoonmaakklussen naar voren. Normaal wordt zo’n klus pas in de zomerperiode uitgevoerd. Deze werkzaamheden zijn langzamerhand nu wel zo’n beetje afgerond en hoewel de bedrijvigheid op de kantoren alweer wat begint toe te nemen, is het voor de schoonmakers inderdaad op het moment even wat rustiger.

Onze schoonmakers werken overigens, anders dan bij veel andere bedrijven, niet alleen vóór en ná kantooropeningstijden, maar ook tíjdens kantooruren. Dat heeft nu als zeer positieve bijkomstigheid, dat het regelmatig reinigen van allerlei contactpunten zoals leuningen en deurgrepen niet alleen gedáán, maar ook gezíen wordt. Gebruikers ervaren dat als zeer prettig.

In de aanloop naar de geleidelijke heringebruikname van de kantoren zijn onze Facility & Real Estate Teams heel erg druk met diverse voorbereidingen zoals het adviseren over en het Covid-proof inrichten van kantoren en facilitaire omgevingen. Dit alles om veilig op kantoor te kunnen werken en om dat ook zonder risico’s in teamverband te kunnen doen. En het gaat verder dan alleen het kantoor. Ook de thuiswerkplek, die nu zelfs door de grootste sceptici noodgedwongen ontdekt is, en het advies over passend vervoer tussen woon- en werkomgeving vallen binnen ons dienstenpakket.

Ondanks intensieve maatregelen zoals aangepaste lay-outs met veel meer ruimte voor een meer beperkte gebruikersgroep, duidelijke routing aanduidingen, heldere gebruiksaanwijzingen en uitgebreide hygiëne-aanvullingen blijft een grote groep kantoorgebruikers toch onzeker over de eigen veiligheid en twijfelt zij hoe verantwoord om te gaan met al deze nieuwe zaken.

Met het oog hierop hebben wij de Safety Host in het leven geroepen. Een facilitair assistent, die op een vriendelijke, maar wel doeltreffende manier assistentie verleent bij het overdragen en naleven van de nieuwe maatregelen.

Onze Safety Hosts zijn Young Professionals, die de afgelopen jaren bij ons al regelmatig zijn ingezet bij evenementen. Zij zijn getraind in gastvrijheid en proactief handelen. Dankzij hun ervaring blijven de kosten beheersbaar, terwijl de kwaliteit tegelijkertijd hoog is. De hosts zijn meertalig en communicatief vaardig, zij beschikken over gekwalificeerde eigenschappen om mensen, die weer op kantoor komen, gerust te stellen, te helpen en te informeren. Tevens maken zij op een prettige en uitnodigende manier eenieder erop attent in het belang van de veiligheid alle noodzakelijke maatregelen correct na te leven.”

Wat doet deze Safety Host in de dagelijkse praktijk?

“Het begint al met een ‘warm welkom terug op kantoor’. De Hosts geven consequent informatie over de nieuwe richtlijnen met betrekking tot looproutes en werkplekindeling. Zij verlenen op deze manier ondersteuning aan een eventueel aanwezige receptie. Bij verdere noodzakelijke aanpassingen kan de host hand- en spandiensten verrichten.

Ook houdt de Safety Host precies bij, hoeveel mensen in het kantoor aanwezig zijn en ziet hij of zij er op toe, dat dit aantal onder de maximaal vastgestelde capaciteit blijft. Tijdens piekmomenten staat de capaciteit van liften en een restaurant altijd onder druk, de Safety Host draagt op die plaatsen zorg voor handhaving van het beleid, een veilige afstand en een goede regulering. Vriendelijk, geduldig, maar altijd waakzaam. Covid-Proof én toch welkom!”

Delen:

Meer nieuws

Mapiq nieuwe partner Smart WorkPlace

Mapiq nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 2 mei

Mapiq ontwikkelt slimme werkplekoplossingen om hybride werken efficiënter en flexibeler te maken. Als partner van Smart ...

Lees meer

AFAS Campus: hergebruik van vloerbedekking, glaswanden en plafondplaten

AFAS Campus: hergebruik van vloerbedekking, glaswanden en plafondplaten

donderdag 1 mei

AFAS transformeert drie kantoorgebouwen tot de gloednieuwe AFAS Campus: dotNL. In dit artikel lees je hoe duurzaamheid, ...

Lees meer

Vepa versterkt circulaire ambities

Vepa versterkt circulaire ambities

donderdag 1 mei

Bij Vepa the furniture factory vindt een verandering plaats in de directie. Na meer dan twee decennia van toegewijd leiderschap ...

Lees meer

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

Remco Martens benoemd tot Chief Commercial Officer ISS

woensdag 30 april

ISS maakt bekend dat Remco Martens per 1 mei aantreedt als Chief Commercial Officer (CCO). In deze functie maakt hij deel ...

Lees meer

<span>Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?</span>

Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?

dinsdag 29 april

Tijdens het event Campus Day op 5 juni vertelt Margot Nijkamp over het ontwikkelen van ecosystemen op een campus. Een inspirerend ...

Lees meer

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

maandag 28 april

Michael Kortekaas nam tijdens de WorkPlace Xperience 2025 Solved's nieuwe whitepaper 'Geen pleisters plakken, maar kansen ...

Lees meer

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

maandag 28 april

Inspirerende werkomgevingen waar iedereen wint, daar zet Entweder zich voor in. Het bedrijf uit Twente sluit zich aan bij ...

Lees meer

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

vrijdag 25 april

Op 15 en 16 april 2025 zetten 1.850 deelnemers de duurzame stap naar de gezonde en gelukkige werkomgeving van morgen.

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

donderdag 24 april

Kantoorleegstand dwingt ons niet alleen om opnieuw na te denken over de rol van de werkplek in ons leven, het doet tegelijk ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

donderdag 24 april

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Srchitectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Terug naar boven