Werken in tijden van corona, wat kan er nog wel?

 

Werken in tijden van corona, wat kan er nog wel?

Op verzoek van Vastgoedjournaal interviewde Ditt. Sander de Meester van Smart WorkPlace partner D&B The Facility Group. Met als hoofdvraag: Hoe gaat de sector om met de coronacrisis?

De coronacrisis zet zeker ook de economische wereld voor een belangrijk deel in de pauzestand. Jos Broekman (Creative Director Ditt.officemakers) en Mattijs Kaak (Partner Ditt Officemakers) spreken beurtelings met creatieve ondernemers, stuk voor stuk ervaringsdeskundigen op de werkvloer. Wat is hen overkomen? Hoe houden zij zich staande? Wat doen zij om te voorkomen dat de tijdelijke schade van nú voor hun bedrijf stráks ontaardt in permanente schade?

Broekman en Kaak spraken ook met Sander de Meester, verantwoordelijk voor Corporate Brand Strategy, Marketing en Communications én partner bij D&B The Facility Group, een vooruitstrevende, integraal facilitair dienstverlener. D&B heeft vrijwel al de grotere, dagelijkse facilitaire diensten voor met name corporate kantoren en multi-tenant vastgoed in huis. Objectbeveiliging, receptiediensten, kantoorschoonmaak, bedrijfshoreca, office support en facility management, you name it. Verder levert D&B chauffeurs-, vervoer- en parkeeroplossingen.

Sander, als ik jullie werkveld en dienstenpakket goed begrijp, dan moet het ook voor jullie een heel bijzondere tijd zijn?

“Dat klopt. Ik moet hier overigens meteen aan toevoegen, dat het voor ons niet alleen maar ellende is! Dat heeft vooral te maken met de breedte van ons dienstenpakket. Deden we alleen bedrijfshoreca, dan hadden we zeker een enorm probleem. De horeca ligt immers nog steeds zo goed als stil, hetzelfde geldt voor de receptiediensten. Ook onze directiechauffeurs, shuttle services en corporate valet parking hebben nauwelijks ritten. Gelukkig doet onze beveiliging onverminderd heel nuttig werk. De in deze tijd goeddeels leeggelopen kantoren en kantooromgevingen zouden anders juist in deze tijd zeker heel geliefd zijn geweest bij ongewenst publiek.

Op Schiphol en bij vliegtuigmaatschappijen worden veel contracten niet verlengd, wij krijgen daardoor veel sollicitaties uit de hoek van de bewaking, de beveiliging en de hospitality. Voor ons een niet gepland voordeel. Een half jaar geleden zaten we bijvoorbeeld te springen om écht goede koks voor de bedrijfscatering, nu is deze markt volledig omgedraaid.

Onze bedrijfsschoonmakers konden de rust binnen de werkomgevingen goed benutten, zij trokken het grote onderhoud en de intensievere schoonmaakklussen naar voren. Normaal wordt zo’n klus pas in de zomerperiode uitgevoerd. Deze werkzaamheden zijn langzamerhand nu wel zo’n beetje afgerond en hoewel de bedrijvigheid op de kantoren alweer wat begint toe te nemen, is het voor de schoonmakers inderdaad op het moment even wat rustiger.

Onze schoonmakers werken overigens, anders dan bij veel andere bedrijven, niet alleen vóór en ná kantooropeningstijden, maar ook tíjdens kantooruren. Dat heeft nu als zeer positieve bijkomstigheid, dat het regelmatig reinigen van allerlei contactpunten zoals leuningen en deurgrepen niet alleen gedáán, maar ook gezíen wordt. Gebruikers ervaren dat als zeer prettig.

In de aanloop naar de geleidelijke heringebruikname van de kantoren zijn onze Facility & Real Estate Teams heel erg druk met diverse voorbereidingen zoals het adviseren over en het Covid-proof inrichten van kantoren en facilitaire omgevingen. Dit alles om veilig op kantoor te kunnen werken en om dat ook zonder risico’s in teamverband te kunnen doen. En het gaat verder dan alleen het kantoor. Ook de thuiswerkplek, die nu zelfs door de grootste sceptici noodgedwongen ontdekt is, en het advies over passend vervoer tussen woon- en werkomgeving vallen binnen ons dienstenpakket.

Ondanks intensieve maatregelen zoals aangepaste lay-outs met veel meer ruimte voor een meer beperkte gebruikersgroep, duidelijke routing aanduidingen, heldere gebruiksaanwijzingen en uitgebreide hygiëne-aanvullingen blijft een grote groep kantoorgebruikers toch onzeker over de eigen veiligheid en twijfelt zij hoe verantwoord om te gaan met al deze nieuwe zaken.

Met het oog hierop hebben wij de Safety Host in het leven geroepen. Een facilitair assistent, die op een vriendelijke, maar wel doeltreffende manier assistentie verleent bij het overdragen en naleven van de nieuwe maatregelen.

Onze Safety Hosts zijn Young Professionals, die de afgelopen jaren bij ons al regelmatig zijn ingezet bij evenementen. Zij zijn getraind in gastvrijheid en proactief handelen. Dankzij hun ervaring blijven de kosten beheersbaar, terwijl de kwaliteit tegelijkertijd hoog is. De hosts zijn meertalig en communicatief vaardig, zij beschikken over gekwalificeerde eigenschappen om mensen, die weer op kantoor komen, gerust te stellen, te helpen en te informeren. Tevens maken zij op een prettige en uitnodigende manier eenieder erop attent in het belang van de veiligheid alle noodzakelijke maatregelen correct na te leven.”

Wat doet deze Safety Host in de dagelijkse praktijk?

“Het begint al met een ‘warm welkom terug op kantoor’. De Hosts geven consequent informatie over de nieuwe richtlijnen met betrekking tot looproutes en werkplekindeling. Zij verlenen op deze manier ondersteuning aan een eventueel aanwezige receptie. Bij verdere noodzakelijke aanpassingen kan de host hand- en spandiensten verrichten.

Ook houdt de Safety Host precies bij, hoeveel mensen in het kantoor aanwezig zijn en ziet hij of zij er op toe, dat dit aantal onder de maximaal vastgestelde capaciteit blijft. Tijdens piekmomenten staat de capaciteit van liften en een restaurant altijd onder druk, de Safety Host draagt op die plaatsen zorg voor handhaving van het beleid, een veilige afstand en een goede regulering. Vriendelijk, geduldig, maar altijd waakzaam. Covid-Proof én toch welkom!”

Delen:

Meer nieuws

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Terug naar boven