‘Employee experience: zoek de 8 verschillen met HRM’

3 min

 

‘Employee experience: zoek de 8 verschillen met HRM’

Employee experience is niet gewoon een moderner woord voor Human Resource Management. Dat betoogt Heleen Mes, founder van HXWork en partner van het HappinessBureau, in onderstaande blog.

Employee experience is niet gewoon een moderner woord voor Human Resource Management. Het is geen oude wijn in nieuwe zakken. Employee experience beperkt zich niet tot het organiseren van employee surveys. Het is niet de naam voor uitsluitend het verbeteren van de digitale HR-processen of een andere naam voor HR-support, zoals ik zie in vacatures.

Employee experience onderscheidt zich van traditioneel HRM op de volgende 8 kenmerken:

1. Medewerkers staan op de eerste plaats in de organisatie, niet de stakeholders of de klant

Richard Branson zei het al: “Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of your clients.” De organisatie faciliteert dat medewerkers de beste versie van zichzelf kunnen zijn.

2. Alignment: het bestaansrecht van de organisatie, de slogan, de normen en waarden worden levend gehouden

Deze zijn de meetlat voor alle keuzes, gedrag, procedures en systemen in de organisatie. De beoogde klantbeleving en de methoden en technieken die daarvoor worden gebruikt, worden verbonden met de beleving die je aan de medewerkers wilt bieden.

3. Een holistische en inclusieve kijk op medewerkers: medewerkers zijn mensen met een leven, ook buiten kantoortijden

Er is aandacht voor ieders privéleven en medewerkers mogen zichzelf zijn. Contractsoort (fulltime of parttime, in vaste of tijdelijke dienst) leidt niet tot een andere behandeling. Als het werk steeds meer naar huis meegaat door thuiswerken, komt thuis ook mee naar het werk. Ook de werkplek zelf gaat op thuis lijken.

4. Er wordt actief gezocht naar input van medewerkers: wat leeft en speelt er?

Wat vinden ze belangrijk in hun werk? Wat vinden ze van hun werkomgeving? Hebben ze de juiste tools om mee te werken? De antwoorden hierop worden bijvoorbeeld gevonden in jaarlijkse medewerkersmetingen, maar ook door frequente pulse-metingen, een-op-eeninterviews of overleg met klankbordgroepen. Alle informatie wordt gebruikt om zaken te verbeteren.

5. Medewerkers worden betrokken in de oplossingen en verbeteringen in de organisatie

Bij innovaties maar ook bij het herzien van (HR-)procedures en systemen. Veranderingen komen in cocreatie bottom-up tot stand.

6. De organisatie, zeker de grotere, is datagedreven:

Door frequent te meten en het gebruik van (HR-)analytics. Er worden (voorspellende) analyses en crossanalyses uitgevoerd en datagedreven beslissingen genomen ten aanzien van medewerkers.

7. De medewerkersreis – van werving tot ontslag – wordt daar waar nodig actief omgevormd door gebruik te maken van design thinking

Door in de schoenen van de (potentiële) medewerker te gaan staan en de medewerkersreis opnieuw vorm te geven: met positieve emoties en verrassingen, door net iets meer te doen dan de medewerker verwacht en in lijn met de normen en waarden van de organisatie. Niet de functionele eisen van de organisatie zijn leidend, maar de verwachtingen van de medewerker.

8. Employee experience is geen afdeling, maar een visie op medewerkers

Deze visie komt tot stand komt als alle betrokkenen samenwerken in een geïntegreerde benadering: dus HR samen met ICT, marketing, communicatie, facilitymanagement en management. Support van het topmanagement is een belangrijke voorwaarde voor succes.

Pas als jouw organisatie op al deze facetten stappen aan het maken is kun je spreken van de employee experience-benadering.

Bron: www.pwnet.nl

Delen:

Meer nieuws

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries wint CBRE Sustainability Award

De Dries wint CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Terug naar boven