Amsterdam wil verantwoord en toekomstgericht terug naar kantoor

 

Amsterdam wil verantwoord en toekomstgericht terug naar kantoor

Hoe zorg je er als gemeente voor dat medewerkers verantwoord en toekomstgericht terugkeren naar kantoor? Voor die uitdaging stond de gemeente Amsterdam. Smart WorkPlace partner Royal HaskoningDHV bood hulp.

“Amsterdam is een goed voorbeeld voor de uitdaging waar gemeenten voor staan om weer samen verantwoord terug te gaan naar kantoor”, zegt Wim Maassen van RHDHV. Belangrijk was eenduidigheid, aldus Gertjan de Vries, adviseur gebouwautomatisering bij het Facilitair Bedrijf van de Gemeente Amsterdam: “Eenduidigheid in handelen en communicatie draagt eraan bij dat mensen vertrouwen krijgen in de terugkeer naar hun locaties.”

In maart was eenduidigheid ook van belang toen er gecommuniceerd moest worden dat medewerkers – waar mogelijk – thuis moesten gaan werken. Linda Brasz, waarnemend stedelijk directeur interne dienstverlening (tot 1 september 2020) en voorzitter crisisorganisatie ‘Werkgeversteam’, legt uit hoe de gemeente Amsterdam dat heeft aangepakt. “We hebben een crisisorganisatie ‘Werkgeversteam’ in het leven geroepen. Dat crisisteam heeft 36 kritieke processen geïdentificeerd voor Amsterdam, die per definitie continuïteit vragen. Vervolgens is op basis daarvan een afwegingskader geïntroduceerd, waarmee besloten kon worden wie thuis kon werken en wie per se op locatie moest werken.”

Op het moment dat het kabinet medio mei de teugels van de intelligente lockdown licht vierde, communiceerde de gemeente naar de medewerkers twee zaken, vertelt Brasz. “Als eerste dat thuiswerken de standaard bleef, conform het advies van de Rijksoverheid. En ten tweede dat 1 september geen harde datum voor terugkeer naar kantoor was. Tegelijkertijd hebben we ons wél voorbereid op een eventuele terugkeer naar kantoor met inachtneming van de 1,5 meter richtlijn.”

Toekomst

Inmiddels kijkt Amsterdam weer naar de toekomst en ontstaat langzaam een beeld hoe het ‘nieuwe normaal’ er in de hoofdstad uit gaat zien. Brasz: “Er is een grote enquête gehouden waaraan zo’n 6000 medewerkers hebben deelgenomen. Daarbij stond de vraag centraal: hoe sta je tegenover thuiswerken? We bekeken dit ook vanuit het oogpunt van mobiliteit. Uit een eerste analyse blijkt inmiddels dat zo’n 40 procent in ieder geval een deel thuis wil blijven werken. In die zin kun je echt spreken van een omslag in het denken over thuiswerken. Wel moet ik daarbij opmerken dat medewerkers thuiswerken nadrukkelijk wel in combinatie zien met op kantoor werken, want het informeel ontmoeten op kantoor wordt als heel belangrijk ervaren.”

Volgens Ellis ten Dam van RHDHV, past de gemeente Amsterdam daarmee in het landelijke beeld: “Enerzijds ervaren mensen voordelen van het thuiswerken. En anderzijds zien we – ook bij onze eigen organisatie – dat voor het interactief werken en het sociale contact de behoefte groot is om elkaar meer fysiek op kantoor te ontmoeten. Voor veel organisaties is het balanceren: ze zien de behoefte van medewerkers om meer bij elkaar te komen, maar willen, ook vanuit de landelijke richtlijnen, nog erg voorzichtig zijn.”

Omdat een flink deel van de medewerkers heeft aangegeven positief te staan tegenover in ieder geval deels thuiswerken, is de gemeente Amsterdam daarvoor scenario’s aan het ontwikkelen. Brasz: “Daarin volgen we een tweesporenbeleid: ten eerste hoe kunnen we op kantoor in de anderhalvemetermaatschappij grotere groepen faciliteren en ontmoetingsplekken creëren en ten tweede hoe gaan we naar een andere bezetting van onze locaties. Bij dat laatste kun je bijvoorbeeld naar functiegroepen kijken maar er zijn ook andere opties mogelijk. Deze uitdagingen betekenen dat we goed moeten kijken naar hoe we dat gaan faciliteren. Daarbij kun je denken aan hybride vormen van vergaderen, maar ook bijvoorbeeld aan digitale brainstormsessies. Tegelijkertijd moeten we ook een goede en gezonde werkplek thuis voor medewerkers realiseren. Over een ding is iedereen het in ieder geval al eens: we gaan nooit meer terug naar de ‘oude’ situatie.”

Op de foto: Linda Brasz (rechts), waarnemend stedelijk directeur interne dienstverlening (tot 1 september 2020) en voorzitter crisisorganisatie ‘Werkgeversteam', en Fadoua Zaghdoud, senior adviseur crisiscommunicatie bij de gemeente Amsterdam.

In de zevende editie van Smart WorkPlace, die op 12 november verschijnt en die als thema ‘Blended Working’ heeft, staat een uitgebreid interview met de gemeente Amsterdam en RHDHV. Schrijf u nu hier in.

Delen:

Meer nieuws

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

woensdag 27 augustus

Op woensdag 27 augustus 2025 vindt het jaarlijkse congres van het Center for People and Buildings (CFPB) plaats, ditmaal ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

Jubileum WorkPlace Xperience 2026 in Jaarbeurs Utrecht

Jubileum WorkPlace Xperience 2026 in Jaarbeurs Utrecht

dinsdag 26 augustus

Op 22 en 23 april 2026 vindt de vijfde editie van de WorkPlace Xperience plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Deze jubileumeditie ...

Lees meer

Door AI van rapporten naar echte antwoorden

Door AI van rapporten naar echte antwoorden

maandag 25 augustus

Een overvloed aan data betekent nog niet dat de juiste antwoorden eenvoudig te vinden zijn. Met de nieuwe AI-module Deep ...

Lees meer

Nieuwe cijfers CBS: werkenden zitten bijna 9 uur op een dag 

Nieuwe cijfers CBS: werkenden zitten bijna 9 uur op een dag 

vrijdag 22 augustus

In 2025 zaten Nederlandse werknemers gemiddeld 8,8 uur per dag. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. Schertsend ...

Lees meer

Lichte ontmoetingsplek in monumentaal ministerie

Lichte ontmoetingsplek in monumentaal ministerie

donderdag 21 augustus

In het Ministerie van Economische Zaken in Den Haag is de orangerie en het Friedhoff-paviljoen nieuw leven ingeblazen. Het ...

Lees meer

Ctalents helpt mensen met autisme aan duurzaam werk

Ctalents helpt mensen met autisme aan duurzaam werk

donderdag 21 augustus

Terwijl honderdduizenden vacatures onvervuld blijven, zit 65% van de mensen met autisme zonder baan. Detacheringsbureau ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

woensdag 20 augustus

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

Ontdek Campus Day 2025 in Amsterdam

dinsdag 19 augustus

Op dinsdag 30 september 2025 komt de volgende editie van Campus Day naar Amsterdam, met het actuele thema 'De campus in ...

Lees meer

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

De top 10 Workation bestemmingen van 2025

dinsdag 19 augustus

In de derde jaarlijkse Work from Anywhere Barometer heeft International Workplace Group (IWG) Tokyo uitgeroepen tot de beste ...

Lees meer

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap in werkplekconcepten!

Van ABW naar Experience Based Working: maak de volgende stap ...

maandag 18 augustus

Activity Based Working heeft veel organisaties verder gebracht. Tijdens de cursusdag van WorkWire op donderdag 4 september ...

Lees meer

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

'Focus op impact van werkplekkeuzes'

donderdag 14 augustus

Per 1 augustus jl. is Rianne Appel-Meulenbroek benoemd tot hoogleraar Corporate Real Estate & Workplace Management aan ...

Lees meer

Terug naar boven