Een autonome toekomst?

 

Een autonome toekomst?

Velen kunnen nog niet terug naar kantoor, maar ondertussen hebben we wel de slimme gebouwen van de toekomst om naar uit te kijken. Aldus Thomas Verdyck van Smart WorkPlace partner Spacewell in zijn blog.

Ook nu we ons volop inzetten om de uitdagingen die COVID-19 stelt, aan te gaan, blijft Spacewell plannen maken voor de toekomst. We gaan er altijd van uit dat onze visie moet draaien om ons kernpubliek: gebouwbeheerders, gebruikers en dienstverleners. Op lange termijn slagen volgens ons alleen technologieën die reële voordelen leveren en zo verdere ontwikkelingen en vooruitgang mogelijk maken. In de fysieke omgeving leveren ze ons een wereld op waarin gebouwen autonomer worden en de gebruikerservaring centraler komt te staan.

Het grote plaatje

Op het hoogste niveau wordt de vraag naar commerciële gebouwen steeds minder bepaald door het utilitaire beeld van een plek om zaken te doen – en dat is al lang zo. Kantoren worden ontworpen om de werkplek socialer en creatiever te maken, maar tegelijk moet de gebruiker zich er voluit kunnen concentreren. In meer of mindere mate gaan in gebouwen ook duurzaamheidsdoelstellingen een rol spelen, van energie-efficiëntie tot het minimaliseren van de CO2-voetafdruk. Het tastbare financiële voordeel van deze verbeteringen zal deze trends in de toekomst blijven stimuleren.

Het blijft echter niet bij deze macrotrend. Door de pandemie heeft het begrip ‘werkplek’ een veel ruimere invulling gekregen – toch zeker voor bedienden/kenniswerkers. Vroeger was de werkplek simpelweg het kantoor van de onderneming; nu is het letterlijk de plek waar de medewerker werkt, of dat nu op het hoofdkantoor is, ter plaatse bij een klant of achter een computer thuis of in een koffiebar. De technologie voor telewerken gaat met rasse schreden vooruit en dat opent nieuwe mogelijkheden om productief te zijn en daar voldoening uit te halen, bijvoorbeeld door flexibeler te zijn in hoe en waar we werken.

Behoeften van betrokkenen

Door deze macrotrends komen gebouwbeheerders voor nieuwe uitdagingen te staan en moeten ze nieuwe manieren vinden om informatie vast te leggen en diensten aan te sturen. Dat kan bijvoorbeeld door hele systemen in te voeren: slimme gebouwen of zelfs slimme steden die zich aanpassen aan mensen terwijl zij van de ene ‘kantooromgeving’ naar de andere gaan. Connectiviteit zal nieuwe markten doen ontstaan om in te spelen op de behoeften van de gebruiker, met beter geconnecteerde, gebruiksvriendelijke ruimtes die meer huurders en medewerkers aantrekken. Door deze verschuiving moet gegevensverwerking dan worden gestandaardiseerd en informatie op nieuwe manieren worden gedeeld tussen verschillende ruimtes binnen het kantoorecosysteem. Omdat de hoeveelheid informatie exponentieel zal toenemen, wordt zo’n proces grotendeels beheerd door autonome gebouwsystemen. Die kunnen de informatie optimaal verwerken en benutten om zonder menselijke ingreep (maar altijd onder menselijk toezicht) maatregelen te nemen. Dit geldt des te meer als gegevens uit heel diverse bronnen worden samengevoegd en gecentraliseerd in één digitale kopie van het gebouw, die de complexiteit van de praktijk weerspiegelt en een zorgvuldiger aangepaste gebruikerservaring mogelijk maakt.

In zo’n wereld krijgen gebruikers nieuwe mogelijkheden om zichzelf te realiseren door te kiezen waar ze werken. Om bij eindgebruikers en huurders beter in de smaak te vallen (en investeerders en eigenaren meer waarde te bieden), zullen gebouwen steeds meer personalisatie mogelijk maken, bijvoorbeeld wanneer we ruimtes reserveren, het licht dimmen of de temperatuur regelen. Een profiel (een ‘persona’) of een personal assistant die verbonden is met het mobiele toestel van de gebruikers stelt het gebouw dan in staat om die gebruikers een aantrekkelijke, productieve ruimte te bieden, hoe sterk hun behoeften ook uiteenlopen.

Dienstverleners kunnen de vooruitgang in gebouwsystemen, IoT en mobiele apps dan weer benutten om steeds meer functies op afstand te beheren. Die fysieke afstand mag dan wel groeien, tegelijk wordt de dienstverlening voor de eindgebruiker beter, sneller en responsiever dankzij sensoren en gebruikersfeedback. Ook eigenaren hebben hier baat bij: informatie die gecentraliseerd en eenvoudiger te coördineren is, kan huurcontracten met een langere looptijd of meer waarde opleveren.

Niet alleen voor gebruikers

De laatste boeiende ontwikkeling overstijgt het heden en gaat over de behoeften die gebruikers in de toekomst zullen hebben. Op basis van verschillende gegevensstromen binnen het ecosysteem kunnen ontwerpers van nieuwe gebouwen voorziening maken voor knelpunten, behoeften of voorkeuren die potentieel problematisch bleken in bestaande ontwerpen. Voeg daar nog simulaties aan toe die steunen op de gegevens van uitgebreide digitale kopieën en ze kunnen ook evalueren welke effecten hun keuzes later zullen hebben. Tijdens de exploitatiefase kunnen de beheerders van het gebouw dan weer gemakkelijker verschillende scenario’s testen en daarbij kosten en hinder beperken. Informatie over de levenscyclus brengt een positieve spiraal op gang waarin gebouwen steeds sneller en meer gebruikersgericht worden ontworpen. Velen van ons kunnen nog steeds niet terug naar hun kantoor, maar ondertussen hebben we wel de slimme gebouwen van de toekomst om naar uit te kijken.

Delen:

Meer nieuws

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Terug naar boven