Pandemie katalysator in verandering type kantoorgebruikers

 

Pandemie katalysator in verandering type kantoorgebruikers

De pandemie lijkt, meer dan de veroorzaker, een katalysator en versneller in grote structurele veranderingen in het type kantoorgebruikers. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van Cushman & Wakefield.

Het aandeel van grote traditionele kantoorgebruikers zoals banken, verzekeraars en zakelijke dienstverleners op de kantorenopname neemt al enkele jaren af, terwijl creatieve dienstverleners zoals de IT-sector vooral een toename in kantoorgebruik laten zien. De IT-sector wordt hiermee steeds belangrijker voor Nederland. In de afgelopen tien jaar nam het aandeel in de opname toe van 13 procent naar 20 procent met een piek in 2020 van 188.000 vierkante meter ten opzichte van het langjarig gemiddelde van 146.000 vierkante meter.   

Ingebruikname totaal kantooroppervlak in 2020 ruim een derde gedaald

Het ruimtegebruik van andere gebruikerscategorieën in 2020 ten opzichte van hun tienjarig gemiddelde is daarentegen gedaald. De kantooropname door zakelijk dienstverleners is in 2020 met 32 procent afgenomen. Waar dit segment de afgelopen tien jaar goed was voor een derde van de totale ingebruikname (gemiddeld 375.000 m² per jaar) is dat in 2020 gedaald naar 26 procent (250.000 m²) van het totaal. Kantoorhoudende organisaties van bedrijven in de industrie, handel en transport laten in 2020 een daling zien van 27 procent ten opzichte van het tienjarig gemiddelde. Overheden en non-profit organisaties deden een stap terug, maar deze was met een daling van 7 procent ten opzichte van het tienjarig gemiddelde beduidend minder groot dan de andere sectoren met een negatieve groei. 

Historisch lage ingebruikname

Het totale kantooroppervlak dat in het coronajaar 2020 in gebruik is genomen is met 34 procent gedaald ten opzichte van 2019. Deze historisch lage ingebruikname heeft echter niet geleid tot een stijging van de kantorenleegstand. Per einde 2020 staat er gemiddeld in Nederland slechts 8,2 procent kantoorruimte leeg, het laagste niveau sinds 2002. De impact van de aanhoudende schaarste aan kwalitatief hoogwaardige en voor verhuur beschikbare kantoren is groter dan de forse daling van de ingebruikname van kantoorruimte.

Voor het eerst sinds de millenniumwisseling bleef de ingebruikname van kantoorruimte onder de één miljoen vierkante meter (952.000 m²). Dat is onder het niveau van dat na de financiële en economische crisis in de jaren 2008-2009. Hoewel de economische recessie destijds minder groot was dan die van dit moment, liep de kantorenleegstand in die tijd in hoog tempo op naar 14 procent. Cushman & Wakefield verklaart deze oplopende leegstand door het verschil in snel veranderend ondernemersperspectief toendertijd, van groei naar krimp. De coronacrisis heeft het huidige perspectief onder kantoorgebruikers op herstel en groei niet weggenomen. 

Daling in vijf grootste steden het hoogst

In de vijf grote steden daalde de ingebruikname van kantoren met 40 procent harder dan het Nederlands gemiddelde (34 procent). Waar de afgelopen tien jaar het aandeel van de G5 in de kantooropname steevast boven de 50 procent lag, komt deze in 2020 uit op 44 procent (2019: 52 procent) van de totale opname in Nederland. Ook dit verklaart Cushman & Wakefield als een gevolg van de aanhoudende schaarste aan kwalitatief hoogwaardig kantorenvastgoed in deze steden.

Delen:

Meer nieuws

Vitaliteit als toegang tot de markt

Vitaliteit als toegang tot de markt

donderdag 18 december

Binnen organisaties is er steeds meer aandacht voor de gezondheid en vitaliteit van werknemers, voor goed werkgeverschap ...

Lees meer

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

woensdag 17 december

De gemeente Amsterdam gaat de komende jaren werken aan het verduurzamen en moderniseren van de huisvesting van een deel ...

Lees meer

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

dinsdag 16 december

De snelle groei van kunstmatige intelligentie verandert het werkveld in een razendsnel tempo. Steeds meer keuzes worden ...

Lees meer

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

dinsdag 16 december

De Vebego WorkPlace Innovation Award zet innovatie in de schijnwerpers. In dit artikel laten we zien welke criteria gelden.  ...

Lees meer

Een optimale werkbeleving

Een optimale werkbeleving

maandag 15 december

De manier waarop we werken verandert razendsnel. Flexibiliteit, beleving en welzijn staan centraal. Moderne bedrijven kijken ...

Lees meer

Kroon op drie jaar succes

Kroon op drie jaar succes

maandag 15 december

PHI Factory is voor de derde keer uitgeroepen tot nummer 1 van de categorie ‘zakelijke dienstverlening in sustainability’ ...

Lees meer

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

donderdag 11 december

Toegankelijk onderwijs voor iedereen, het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk is dat helaas niet altijd zo. Nu technologie ...

Lees meer

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand Up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De Stand Up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Terug naar boven