De negen principes voor duurzame bedrijfsvoering

5 min

 

De negen principes voor duurzame bedrijfsvoering

De tijd is rijp voor een duurzaamheidsrevolutie. Daarom stelde Smart WorkPlace partner SUB-Sustainable Boost een whitepaper met negen principes voor duurzame bedrijfsvoering samen.

1 Toon (duurzaam) leiderschap

Steeds meer organisaties zien de meerwaarde van het verduurzamen van hun bedrijfsvoering, maar zijn op zoek naar concretisering en draagkracht. Duurzaam leiderschap kan hier een grote rol in spelen.

Met de volgende stappen ondersteun je het ontwikkelen van duurzaam leiderschap

  • Bepaal jouw waarden en drijfveren
  • Bepaal je visie
  • Wees een visionair
  • Doen waar je voor staat

2 Bepaal jouw duurzaamheidsambities

Wanneer een organisatie ergens voor staat en een maatschappelijke bijdrage levert, trekt dat enthousiaste medewerkers én klanten aan. En daar pluk je uiteindelijk de vruchten van. Zeker in een crisis als nu. Zo maakt het hebben van duurzaamheidsambities klanten loyaler. Het effect van doing good van organisaties is een 12% hogere klant loyaliteit. En 66% van de jongeren baseert hun keuze voor een werkgever voor een groot deel op diens betekenisgeving. Een duidelijke ambitie bevat een missie, visie en doelen. Waar begin je? En hoe kom je tot een duidelijke, naleefbare strategie?

Een plan waarmee je daadwerkelijk impact wilt maken bevat antwoord op de volgende twee vragen:

  • Wat zijn je duurzaamheidsambities?
  • Wat is de ambitie en behoefte van mijn stakeholders?

3 Maak een actieplan en start

Stel voor een actieplan duidelijke doelen en een helder tijdspad op, gericht op het vergroten van je positieve impact en het verkleinen van je negatieve impact. Met dit stappenplan helpen we jou om een actieplan te maken en je organisatie duurzaam te ontwikkelen.

  • Stap 1: Bepaal je startfase
  • Stap 2: Stel specifieke doelen op
  • Stap 3: Maak een actieplan en ga aan de slag

4 Maak een (nul) meting

Het maken van een nulmeting heeft betrekking tot de huidige stand van zaken van jouw organisatie met betrekking tot duurzaamheid. Door het verzamelen van resultaten op alle onderdelen van de bedrijfsvoering ontstaat een Sustainable Footprint. Wat zijn deze verschillende gebieden? En wat kun je vervolgens met een voetafdruk van jouw organisatie?

Stappenplan van het in kaart brengen van Sustainable Footprint

Om een succesvolle voetafdruk te produceren en hier vervolgens ruchtbaarheid aan te geven kun je de volgende stappen doorlopen:

  • Kies op welke impactgebieden je wilt richten (focussen).
  • Bepaal de scope van je footprint. Richt je je alleen op het hoofdgebouw of neem je alle gebouwen hierin mee.
  • Zoek naar parameters die je (half)jaarlijks objectief kunt vaststellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan parameters als: elektriciteitsverbruik (kWh) per medewerker, aantal uren bedrijfsvrijwilligerswerk per medewerker, gemiddeld ziekteverzuimpercentage alle medewerkers, aandeel OV, fiets en lopen in totale woon werkverkeer, etc.
  • Stel (half) jaarlijks de voetafdruk samen en analyseer en monitor de waardevolle data die dit oplevert, Dit helpt je om gericht keuzes te maken rondom duurzame ontwikkeling.
  • Gebruik de duurzaamheidsprestaties voor de diverse impactgebieden als fundament om het gesprek aan te gaan met jou leveranciers, collega’s en klanten. En bepaal waar je met elkaar de impact kunt vergroten.
  • Gebruik de waardevolle data die het periodiek samenstellen van de footprint geeft om op inspirerende wijze te rapporteren over jouw integrale duurzame voetafdruk. Dit heeft een positieve invloed op het imago van jouw organisatie en is een aanjager voor het vergroten van duurzaamheid!

5 Betrek de hele organisatie

Het vertalen van duurzaamheidsambities naar concrete maatregelen is lastig. Het is nog veel lastiger om duurzaamheidsbeleid te vertalen naar de werkvloer. Uit onderzoek blijkt dat (het gebrek aan) draagvlak een van de grootste knelpunten zijn. Voor het echt slagen van verandering, is het betrekken van de gehele organisatie essentieel. Zonder people geen duurzaamheid.

Het whitepaper bevat hiervoor zes tips:

  • Tip 1: Betrek je hele organisatie in het proces
  • Tip 2: Nodig medewerkers uit met ideeën te komen
  • Tip 3: Maak duurzaamheid zichtbaar (binnen én buiten de organisatie)
  • Tip 4: Geef medewerkers kennis en vaardigheden
  • Tip 5: Maak duurzaamheid specifiek en tastbaar
  • Tip 6: Gebruik gemotiveerde medewerkers als hefboom

6 Zoek de dialoog met stakeholders

Steeds meer organisaties (h)erkennen dat zij kunnen profiteren van de positieve effecten van een duurzaam imago. Als je wilt versnellen geldt: alleen ga je snel, samen kom je verder!

Gebruik de dialoogsessies om met elkaar te werken aan drie vaardigheden:

  • Bewustwording over duurzaamheid, circulariteit en SDG’s vergroten
  • Hoe met elkaar de ambities vertalen in concrete maatregelen
  • Hoe de bijdragen aan duurzaamheid (meten en rapporteren) accountable te maken

7 Formuleer concrete doelen

Het communiceren over je bijdrage aan maatschappelijke uitdagingen is een kans om als organisatie of je imago en merk te versterken.

Het whitepaper bevat tips hoe te communiceren:

  • Benoem specifieke thema's, vermijd het begrip duurzaam
  • Hou het simpel
  • Overdrijf niet, wees transparant
  • Doelen SMART maken

8 Communiceer over duurzame bedrijfsvoering

Het communiceren over jou duurzame bedrijfsvoering is van meerwaarde voor de hele organisatie. De zichtbare leiders op dit gebied worden beloond door hun medewerkers, klanten en andere stakeholders. Het maakt hun als werkgever aantrekkelijk voor talentvolle medewerkers en het vergroot hun merkvertrouwen bij klanten en stakeholders.

Het whitepaper bevat vijf  communicatieprincipes die van toepassing zijn op communicatieuitdagingen:

  • Logische fit met het merk: why
  • Relevante content bieden: segmentatie
  • Concreet aangeven waar het op staat: geloofwaardigheid
  • Inspiratie bieden: storytelling
  • Verbinden met klanten: interactie en dialoog

9 Monitor en evalueer de resultaten

De transitie naar een duurzame bedrijfsvoering vraagt om verandering, inspanning en een lange adem. Om te beginnen is het van belang om doelstellingen en maatregelen te vertalen in een actieplan en voortgang meetbaar te maken. Zo kun je al tijdens de implementatie meten wat er goed en wat er minder goed gaat.

Wil je aan de slag met periodieke monitoring en evaluatie? De checklist hieronder kan je helpen bij het realiseren van actieplannen:

  • Hoe en wie houd toezicht op de kwaliteit van de uitvoering?
  • Hoe wordt de evaluatie uitgevoerd en de impact gemeten? Welke methode hanteer je hiervoor?
  • Aan de hand van welke indicatoren wordt de voortgang gemeten?
  • Door wie wordt de evaluatie uitgevoerd?
  • Op welke wijze richt jou organisatie een leerproces in?
  • Hoe ziet de verantwoording naar derden er uit? Denk aan relevante interne en externe stakeholders.

De whitepaper is hier te downloaden.

Delen:

Meer nieuws

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

Terug naar boven