Eerste SWP Talks over hybride werken

Eerste SWP Talks over hybride werken

Hoe organiseer je hybride werken en waar moet je beginnen als workplace manager en HR manager. Daarover gaat de eerste SWP Talks, met als gasten Silvia de Haan van Solved en Wouter Dolle van Trust.

De eerste SWP Talks is te beluisteren via Spotify, Soundcloud en Springcast. In SWP Talks praten experts over duurzaamheid en gezondheid in de werkomgeving en hoe dit bijdraagt aan het human capital van organisaties.

In de eerste aflevering schuiven Silvia de Haan, workplace consultant bij Solved en expert bij Smart WorkPlace, en Wouter Dolle, HR directeur bij Trust, aan bij presentator Wietse Walinga. Volgens Trust is er momenteel een zoektocht gaande naar de juiste vorm en inhoud van hybride werken, die past bij het bedrijf, de cultuur van het bedrijf en bij de persoon. Daarbij is het vooral een taak van werkgevers om werknemers de ruimte te bieden bij die zoektocht. “Wat betekent hybride in jouw situatie met jouw type werk en jouw thuissituatie en hoe kun je daarbinnen zo efficiënt mogelijk je werk doen?” De Haan haalde de piramide van Mullenberg aan (zie onder), die de mate van hybride werken vaststelt. Ze plaatst daarbij wel een kritisch kanttekening: “Dat model benoemt het asynchroon altijd en overal werken waarbij je niet alleen van plaats maar ook van tijdstip wisselt als het ultieme, terwijl het online van negen tot vijf werken wordt gezien als niet efficiënt en niet productief. Dat geldt zeker voor bepaalde bedrijven en processen, maar zeker bij creatieve processen is aangetoond dat juist het elkaar zien en het wel synchroon werken heel effectief is.”

Eerste SWP Talks over hybride werken

Daarna ging De Haan in op hoe je als organisatie hybride werken vorm moet geven. “Daarbij moet je twee plekken aanpakken: de thuissituatie en het kantoor zelf.” En ze gooide een steen in de vijver: “Uit ons onderzoek komt naar voren dat veel mensen graag thuiswerken omdat ze zich daar beter kunnen concentreren. Dat vind ik beschamend voor het kantoor, want voor zo’n 60 procent van je werkzaamheden heb je focus en concentratie nodig. Als werkgever moet je je human capital daarom de beste werkomgeving bieden op kantoor.” Ze kon zich wel vinden in de andere redenen waarom mensen naar kantoor komen: om kennis te delen en elkaar te ontmoeten. “Er moet op kantoor echter meer balans komen tussen ontmoeten en rust.” Dolle onderschreef dit: “Het leidt echter meteen tot een volgende uitdaging voor een organisatie: hoeveel heb je nodig van de verschillende soorten werkplekken?”

Nieuwsgierig naar de hele podcast. Beluister hem dan direct hieronder.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Lees verder

Terug naar boven