Omgaan met fouten in een organisatie

2 min

 

Omgaan met fouten in een organisatie

Waarom is het goed om eerlijk te zijn over zaken die misgaan in een organisatie? En hoe pak je dat aan? De Volkskrant liet er verschillende deskundigen over aan het woord.

Toon Taris is hoogleraar Arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht. Volgens  Toon krijgt de eigenwaarde van een medewerker bij een fout een deuk. Medewerkers voelen zich incompetent, vrezen voor hun baan en melden daarom hun fout niet.

Toch zijn er volgens Frank Deuring, auteur van ‘SuperFalen’, verschillende redenen waarom het beter is om eerlijk te zijn over gemaakte fouten:

  • Bedrijven willen niet dat iedereen dezelfde fouten maakt doordat niemand iets zegt.
  • De sfeer in het team verbetert door open te zijn over misstappen.
  • Het werkt aanstekelijk, waardoor het makkelijker wordt om fouten te erkennen.
  • Het lucht op. Vervelende emoties als schuld- en schaamtegevoelens verdwijnen door te praten over je mislukkingen.

Hoe pak je het aan?

Toon heeft verschillende tips over hoe je fouten kunt opbiechten:

  • Wacht niet tot iemand anders het aankaart. Dan maak je een tweede fout en word je gezien als niet integer.
  • Toon emoties zoals schaamte of balen tijdens het gesprek met de leidinggevende of collega.
  • Leg uit hoe je het probleem gaat oplossen en wat je gaat doen om de gevolgen van je misstap zo klein mogelijk te houden.

Frank voegt daar nog twee tips aan toe:

  • Schuif de schuld nooit af op anderen, jíj hebt iets verkeerd gedaan.
  • Vertel niet alleen wat je voortaan anders doet, maar laat het ook zien.

Toon raadt medewerkers ook aan om te kijken naar de oorzaak van de fout. Aan haast of hoge werkdruk is iets te doen, een gebrek aan kennis of inzicht kan aanleiding zijn om een cursus te volgen of om kritisch na te denken of de baan wel bij je past.

Bedrijfscultuur

De bedrijfscultuur bepaalt volgens Toon en Frank ook of werknemers fouten durven toe te geven. Heerst er een afrekencultuur, dan trekt niemand graag het boetekleed aan. Daarom moeten managers erop toezien dat medewerkers zich vrij genoeg voelen hun fouten op te biechten.

Amy Edmondson, hoogleraar leiderschap en management aan de Harvard Business School, geeft leidinggevenden daarvoor een aantal adviezen:

  • Medewerkers voelen zich veiliger als leidinggevenden duidelijk maken welke fouten consequenties hebben en welke niet en wat de gevolgen zijn voor medewerker.
  • Focus op wat er is misgegaan en niet op wie het heeft gedaan. De mogelijkheid om missers anoniem te melden kan daarbij helpen.

Fuck-up-borrel

Frank eindigt met een tip voor organisaties: organiseer regelmatig een fuck-up-borrel, waar iedereen een flater deelt. Dat verlaagt de drempel om fouten te erkennen, waardoor mensen dat ook in de toekomst gaan doen.

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven