Omgaan met fouten in een organisatie

2 min

 

Omgaan met fouten in een organisatie

Waarom is het goed om eerlijk te zijn over zaken die misgaan in een organisatie? En hoe pak je dat aan? De Volkskrant liet er verschillende deskundigen over aan het woord.

Toon Taris is hoogleraar Arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht. Volgens  Toon krijgt de eigenwaarde van een medewerker bij een fout een deuk. Medewerkers voelen zich incompetent, vrezen voor hun baan en melden daarom hun fout niet.

Toch zijn er volgens Frank Deuring, auteur van ‘SuperFalen’, verschillende redenen waarom het beter is om eerlijk te zijn over gemaakte fouten:

  • Bedrijven willen niet dat iedereen dezelfde fouten maakt doordat niemand iets zegt.
  • De sfeer in het team verbetert door open te zijn over misstappen.
  • Het werkt aanstekelijk, waardoor het makkelijker wordt om fouten te erkennen.
  • Het lucht op. Vervelende emoties als schuld- en schaamtegevoelens verdwijnen door te praten over je mislukkingen.

Hoe pak je het aan?

Toon heeft verschillende tips over hoe je fouten kunt opbiechten:

  • Wacht niet tot iemand anders het aankaart. Dan maak je een tweede fout en word je gezien als niet integer.
  • Toon emoties zoals schaamte of balen tijdens het gesprek met de leidinggevende of collega.
  • Leg uit hoe je het probleem gaat oplossen en wat je gaat doen om de gevolgen van je misstap zo klein mogelijk te houden.

Frank voegt daar nog twee tips aan toe:

  • Schuif de schuld nooit af op anderen, jíj hebt iets verkeerd gedaan.
  • Vertel niet alleen wat je voortaan anders doet, maar laat het ook zien.

Toon raadt medewerkers ook aan om te kijken naar de oorzaak van de fout. Aan haast of hoge werkdruk is iets te doen, een gebrek aan kennis of inzicht kan aanleiding zijn om een cursus te volgen of om kritisch na te denken of de baan wel bij je past.

Bedrijfscultuur

De bedrijfscultuur bepaalt volgens Toon en Frank ook of werknemers fouten durven toe te geven. Heerst er een afrekencultuur, dan trekt niemand graag het boetekleed aan. Daarom moeten managers erop toezien dat medewerkers zich vrij genoeg voelen hun fouten op te biechten.

Amy Edmondson, hoogleraar leiderschap en management aan de Harvard Business School, geeft leidinggevenden daarvoor een aantal adviezen:

  • Medewerkers voelen zich veiliger als leidinggevenden duidelijk maken welke fouten consequenties hebben en welke niet en wat de gevolgen zijn voor medewerker.
  • Focus op wat er is misgegaan en niet op wie het heeft gedaan. De mogelijkheid om missers anoniem te melden kan daarbij helpen.

Fuck-up-borrel

Frank eindigt met een tip voor organisaties: organiseer regelmatig een fuck-up-borrel, waar iedereen een flater deelt. Dat verlaagt de drempel om fouten te erkennen, waardoor mensen dat ook in de toekomst gaan doen.

Delen:

Meer nieuws

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

Whitepaper: Impact maken met welzijn op de werkplek

dinsdag 18 november

Het belang van welzijn op de werkplek neemt alsmaar toe. Er is meer aandacht voor mentale veerkracht en gezondheid, die ...

Lees meer

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Terug naar boven