De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

4 min

 

De Sleutel tot Verbetering: RCA in Actie

Elke maand gaan we met een expert van Heijmans dieper in op een onderdeel van assetmanagement. In deze blog gaat Michael Frisch, Senior Maintenance Engineer, in op het onderwerp 'Root Cause Analyse'.

Weten wat er in je gebouw gebeurt en welke assets er zijn, is essentieel voor elke facilitair manager of gebouwbeheerder. Hiermee voeg je waarde toe aan het gebouw, de gebruiker en een gezonde leefomgeving. De afdeling Assetmanagement van Heijmans helpt hierbij. Met data en vakmanschap ondersteunen en adviseren ze klanten door het hele land. Zo zorgen ze voor een gebouw waarin de gebruiker kan blijven doen waarvoor het bedoeld is, en creëren ze toekomstvastwaarde. In deze serie van vijf blogs nemen de experts van Heijmans je mee in concrete voorbeelden hoe je hier op pragmatische wijze invulling aan geeft.

Problemen met niet goed functionerende installaties? Root Cause Analyse onthult de grondoorzaak van het probleem!

In de eindeloze zee van problemen waar we dagelijks mee geconfronteerd worden, is het de waan van de dag die ervoor zorgt dat storingen snel en oppervlakkig worden “opgelost”. Vaak liggen de problemen van niet functionerende installaties veel dieper en gelaagder dan het topje van de ijsberg die we in eerste instantie zien. Maar hoe bereiken we dat grootste deel van de ijsberg die onder water ligt? Hier komt de kracht van Root Cause Analyses (RCA) om de hoek kijken - een methodiek die verder gaat dan alleen symptoombestrijding, maar de grondoorzaak of wortel (Root) van het probleem achterhaald en leidt tot een verbetering.

Wanneer een probleem opduikt, lijkt het misschien het beste om snel een oplossing te vinden. Echter zijn de oppervlakkige quick-fixes als pleisters op een open wond - ze bedekken het probleem alleen maar tijdelijk, zonder het daadwerkelijk op te lossen. RCA biedt een gestructureerde aanpak om tot de kern van het probleem te komen en structureel verbeteringen door te voeren.

RCA in vogelvlucht

Het RCA-proces omvat verschillende stappen. Allereerst wordt het probleem geïdentificeerd en vastgelegd. Vervolgens worden mogelijke oorzaken onderzocht en worden gegevens verzameld om deze hypotheses te ondersteunen of te weerleggen. Denk hierbij aan het stellen van herhaalde "waarom"-vragen, zoals een nieuwsgierig kind dat vraagt waarom de lucht blauw is, tot de ware oorzaak aan het licht komt. Vervolgens is het noodzakelijk om corrigerende maatregelen te bedenken tegen de onderliggende oorzaken en deze in te voeren. Tot slot is een borging van een wijziging of verbetering aan de installatie of machine van cruciaal belang om een herhaling van de storing te voorkomen.

De kunst van grondig onderzoek

Het uitvoeren van een grondige RCA biedt verschillende voordelen. Allereerst leidt het tot duurzame oplossingen. In plaats van steeds opnieuw met hetzelfde probleem geconfronteerd te worden, zorgt het aanpakken van de werkelijke oorzaak ervoor dat het probleem voorgoed verdwijnt. Bovendien moedigt RCA een cultuur van voortdurende verbetering aan. Door problemen bij de wortel aan te pakken, ontstaat er een omgeving waarin mensen worden aangemoedigd om processen voortdurend te evalueren en te verbeteren.

RCA in de praktijk

In een utiliteitsomgeving illustreren we het belang van Root Cause Analyses aan de hand van een voorbeeld van een noodstroomvoorziening. Een datacenter voor een financiële instelling dat herhaaldelijk te maken heeft met stroomuitval, waardoor het primaire bedrijfsproces stilvalt en bankgegevens niet benaderbaar zijn, heeft baat bij een goede en duurzame oplossing. Een oppervlakkige aanpak zou zijn om simpelweg te vertrouwen op tijdelijke oplossingen, zoals het gebruik van extra mobiele generatoren, om de stroomvoorziening te behouden. Echter, door middel van RCA leidt diepgaand onderzoek tot de ontdekking dat de storingen worden veroorzaakt door een gebrekkige bedrading in het stroomnetwerk van het datacenter; een “ontwerpfout” of dat het periodieke onderhoud van de noodstroomvoorziening niet goed is uitgevoerd. Zelfs een combinatie van deze gevallen is mogelijk. Door vervangingen te doen, het ontwerp van de installatie aan te passen of deze zelfs redundant uit te voeren, wordt niet alleen het symptoom (stroomuitval tijdens noodsituaties) aangepakt, maar wordt ook de grondoorzaak van het probleem aangepakt. Hierdoor wordt een betrouwbaardere en effectievere noodstroomvoorziening mogelijk gemaakt, wat van cruciaal belang is voor het waarborgen van het primaire bedrijfsproces. Daarnaast kan de gebruiker bij de benodigde informatie van zijn financiële gegevens. Op deze manier zorgen we voor toekomstvastwaarde: de basis van duurzame huisvesting.

Grondoorzaak onthuld

Root Cause Analyses zijn een krachtig instrument om problemen aan te pakken Niet alleen op de korte termijn, maar juist voor de lange termijn en dus op een duurzame manier. Door naar de kern van een probleem te duiken, vindt men binnen organisaties effectievere oplossingen en een cultuur van continu leren en verbeteren. Sta dus open voor het dieper graven naar de ware oorzaak van een probleem, want dat levert de meeste waarde voor je gebouw en de gebruiker op. Ofwel, toekomstvastwaarde.

Delen:

Meer nieuws

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Terug naar boven