De uitdagingen van employee experience

3 min

 

De uitdagingen van employee experience

Bij de recente Round Table 'Employee Experience' was Annemarie Melissen, workplace consultant real estate bij FrieslandCampina, aanwezig. Hier sprak zij over haar visie en 'identiteit' als het op employee experience aankomt.

Lees de volledige Round Table hier.

Integraal hybride policy plan

Annemarie Melissen vertelt dat corona er bij FrieslandCampina voor heeft gezorgd dat thuiswerken is geaccepteerd. Met een multidisciplinair team met HR, IT, FM, Real Estate, Finance en Communicatie is een integraal hybride way of working policy gemaakt. “Dat plan is HR-gedreven. De hybride policy is erop gericht om het welbevinden van de medewerkers te verhogen en om – los van waar de medewerkers werken – de doelen van de organisatie te bereiken. De ondergrens is nu dat medewerkers minimaal één dag per week naar kantoor komen. Om managers en medewerkers regelvrijheid te geven is bepaald dat ieder team via management afspreekt hoe ze hier vorm aan willen geven. Data laten zien dat mensen gemiddeld 1,5-2 dagen per week naar kantoor gaan.” Melissen legt uit dat het belangrijk is dat je de data interpreteert met de context bij de cijfers. Senior management interpreteert de cijfers met de vraag of medewerkers voldoende productief, creatief en betrokken bij het bedrijf zijn. Vanuit dat perspectief kan je je afvragen of medewerkers vaker naar kantoor moeten komen. Managers en medewerkers blijken tevreden te zijn met huidige manier van werken. Vanuit employee experience is het wenselijk het hybride werken beleid te houden zoals het is Want het grootste deel van de medewerkers hecht zeer aan de flexibiliteit en autonomie rond het bepalen waar ze hun werk het beste kunnen doen.

Toch zijn er ook bij andere aanwezigen vragen over waarom sinds corona toch aanzienlijk minder mensen naar kantoor komen. Wanneer andere aanwezigen wijzen naar het eventueel missen van 'identiteit' knikt Melissen instemmend: “De vraag naar intrinsieke betrokkenheid vind ik interessanter dan om medewerkers te vragen wat ze willen. Daarnaast geloof ik dat medewerkers de sfeer en de experience in een kantoor belangrijker vinden dan de daadwerkelijke inrichting of de aanwezigheid van een barista.” Het belang van samenwerken op locatie is wel duidelijk. Wanneer je met verschillende disciplines samenkomt, is er efficiëntere en prettigere samenwerking. Daarbij is kennisverrijking een sleutelbegrip. Melissen vult aan: “Als je als organisatie creativiteit en engagement belangrijk vindt, vraag managers om daar aandacht aan te geven. Een manager kan vragen wat de belemmeringen zijn om regelmatig te komen en bijvoorbeeld bijeenkomsten organiseren die bijdragen aan het teamgevoel en samenwerken.”

Cloud technologie als enabler

Moderator Kooyman schakelt daarna over op een andere vraag: in hoeverre kunnen op de cloud gebaseerde technologieën zoals AI als enablers fungeren om employee experience mogelijk te maken? Melissen reageert enthousiast: “Als ze goed gebruikt worden, zijn die technologieën fantastisch. Je moet mensen echter wel bij de hand nemen bij de implementatie ervan. Wij hebben bij de invoering van het hybride werken veel tijd gestoken in de IT-kant van hybride werken, bijvoorbeeld hoe je MS Teams gebruikt ook samen met verschillende cloudbased apps. Het succes blijft afhankelijk van de bereidheid van individuen en teams om de nieuwe oplossingen toe te passen. Het helpt als mensen met affiniteit met technologie andere teamleden op sleeptouw nemen. Een interessante AI enabler is MS Viva Insights die je persoonlijke feedback geeft over je manier van werken en je bijvoorbeeld helpt om ook focustijd in te plannen.”

Delen:

Meer nieuws

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Terug naar boven