Recensie: Klanthousiast inspireren en motiveren

5 min

 

Recensie: Klanthousiast inspireren en motiveren

Feike Cats is een expert als het aankomt op klantervaring en 'klanthousiasme'. SWP-expert Michel Pan recenseerde zijn boek  'Klanthousiast inpireren en motiveren'.

Feike Cats is een onconventionele man die paradoxaal genoeg eigenlijk heel gewoon doet. Toen ik hem een paar maanden geleden belde om hem te vertellen dat ik zijn boek zou recenseren voor Smart Workplace vond het volgende gesprek plaats;

Michel: “Hi Feike, Michel Pan hier. Stoor ik je?”
Feike: “Hoi Michel. Nee hoor, ik zit net op de w.c.”
M: “Eh… dan bel ik je zo wel even terug.”
F: “Nee is goed joh, ik heb nu alle tijd en ik zit prima.”
M: “Okay. We kennen elkaar. Ik vind dat wat je doet erg leuk maar nu ga ik je boek recenseren.
Dat doe ik wel kritisch”.
F: “Ik zit te trillen in mijn tuigje!”

Het is de man ten voeten uit. Grappig, onverwacht, tegendraads, ongegeneerd, direct, ontwapend, eerlijk en doodgewoon. Cats heeft me een leuk moment bezorgd en daarmee een onverwachte ervaring in mijn geheugen gegrift. Dat is gelijk ook het leidend beginsel van de methode Cats: het gaat in het leven niet om de middelmaat of om tevredenheid. Cats is een vurig pleitbezorger van ongecompliceerd plezier en ongebreideld enthousiasme. Voor de overtreffende trap in beleven en voor sprankelende momenten die je bijblijven. Voor ieder werkveld, maar ook voor ieders persoonlijk leven gaat deze wijsheid natuurlijk op. In mijn vakgebied, dienstverlening, is het bezorgen van onverwachte cadeautjes voor klanten door enthousiaste medewerkers van essentieel belang.

'Verleuken'

Feike Cats wordt vaak door organisaties gevraagd om hun klantgerichtheid te verbeteren. Voor dat verbeterproces heeft hij een woord bedacht: 'verleuken'. Dat is een populair woord dat de Van Dale nog niet heeft gehaald, maar ook nogal dicht tegen een wél bestaand woord aanschurkt. Met fantasiewoorden moet je altijd een beetje uitkijken, maar daarover in deze recensie later meer.
 
Cats heeft in zijn recentste boek een coauteur aangehaakt. Het is Coen Bertens, Coen is inmiddels 1,5 jaar geleden voor zichzelf begonnen en was daarvoor operationeel directeur van de Efteling. Verwacht van Bertens en Cats geen diepgaande analyses over de toepasbaarheid van psychologie, antropologie of sociologie op hét centrale thema van managementboeken: leiderschap. Alhoewel ik vermoed dat ze veel meer van de theoretische kant weten dan zij doen voorkomen. Verwacht ook geen zinnen met meer dan 15 woorden. Klanthousiast inspireren en motiveren is een verbluffend simpel boek, geheel passend in de lijn die Cats in zijn overige publicaties heeft ingezet. Over zijn aanpak is hij schaamteloos eerlijk. Zo schrijft hij dat hem vaker is verweten wel erg gemakkelijk te doen over ingewikkelde dingen. Ook is dit te lezen; 'Laten we maar weer eens een open deur intrappen'. Tegeltjeswijsheden ('zonder wrijving geen glans') en platitudes ('als leider nooit te laat komen op je eigen vergadering want dan neem je je mensen niet serieus') worden bepaald niet geschuwd.

Voor wie hier niet van terugschrikt bevat het boek veel waardevolle inzichten. Managers van een jaar of 30 die nog wat te bereiken hebben in hun carrière of 40’ers en 50’ers die in dezelfde groef zijn blijven hangen hebben wat aan dit boek. Bertens heeft als directeur van de Efteling echt wel wat te melden over het inspireren van gasten en medewerkers; zijn pretpark is talloze keren onderscheiden met prijzen. Sla Wikipedia er maar op na. Als je verbijstering over de vloed aan onderscheidingen die in deze business over de bedrijven wordt heen gestort enigszins is afgenomen dan verbaas je je toch vooral over de successen die de Efteling continu lijkt te vieren.
 
De beide heren zijn dus heel goed in staat om het centrale thema van hun visie inhoudelijk te laden: het enthousiasmeren en motiveren van klanten. Zij gebruiken vooral kinderen als bron van inspiratie. Kinderen zijn open, eerlijk en onconventioneel in hun denken en doen. De lering die de auteurs hebben opgedaan tijdens het opvoeden van hun kroost wordt toegepast in werksituaties.
 
Volgens de beproefde methode die in licht verteerbare managementboeken wordt gehanteerd loodsen Bertens en Cats de lezer in 10 stappen richting inspireren en motiveren. En daar komt bepaald geen hogere wiskunde bij kijken. Het gaat over simpele aanwijzingen op het gebied van voorbeeldgedrag en lef tonen, over ruimte bieden en richting geven, over loslaten, aandacht geven en over dingen klein en simpel houden. Allemaal waardevolle informatie, maar vernieuwend is het niet. Er is iets meer diepgang in hoofdstuk 6, waarin een pleidooi wordt gehouden voor ongelijkheid, een verrassend standpunt dat meer uitwerking verdient.

De levenslessen zijn vooral bruikbaar voor professionals. Ik heb ook zelf veel ervaring als medewerker, manager en leider van operationele dienstverlenende bedrijven. Dit weet ik: zet mij vooral niet voor een team met schoonmakers, beveiligers en cateringmedewerkers. Het loslaten, niet controleren en visionair richting bieden zit helemaal snor bij mij, maar ik vrees dat mijn operationele collega’s meer behoefte hebben aan instructie, kaders en methodes.

Hoofdletterobsessie

Dan ten slotte de creatieve omgang met de Nederlandse taal. Managementboeken wemelen van de onnodige Engelse woorden. Waar Cats en Bertens de complimenten verdienen voor het vermijden van die ergerlijke verengelsing van de Nederlandse taal, verprutsen ze die lof door hun tenenkrommende taalgrapjes. Zo wordt steevast elke variant op het woord ‘klant’ midden in de zin met de hoofdletter K geschreven. Alleen God heeft dat taalkundige voorrecht. Die hoofdletterobsessie kom je vaak tegen in marketing- en verkoop-uitingen. Marketing stond aan de start van Cats carrière, dus dat zal waarschijnlijk deze voorliefde verklaren. Alsof zo’n hoofdletter iets Belangrijker maakt? Het ziet er vooral potsierlijk uit. Maar dat is het ergste niet. Vooral het eindeloze gepiel met vaak tussen haakjes gefabriceerde ‘verleukingen’ zouden door een beetje redacteur, rillend van afschuw, direct worden geschrapt. Houd je vast; werkgele(u)k, voorbeeld(ig), de andere K(l)ant, kinderen als de ba(a)s(is) en vooral deze die je de haren te berge doet rijzen: prioritijd.

Afsluitend: leuk boek? Absoluut. Inspirerend en leerzaam? Tja. De meer ervaren leider krijgt op een aantal momenten zeker wat inzichten. Ik heb een paar keer schaterend van het lachen het boek opzijgelegd. Maar ik zou Klanthousiast inspireren en motiveren vooral de beginnende professional aanraden. Voor hen is de praktische inhoud snel toepasbaar. Het gaat ten slotte over van alles wat je simpelweg kan doen of moet laten. En dat in ongeveer 100 pagina’s in een zeer vlotte schrijfstijl.

Moet je alleen even die l(j)eukwoorden negeren.

Recensie: Klanthousiast inspireren en motiveren.

Door Coen Bertens en Feike Cats
ISBN/EAN: 978-90-820676-9-9
1e druk juni 2023

Delen:
Michel  Pan

Michel Pan

Director Business Strategy, D&B The Facility Group

Meer nieuws

De Sustainability Index: inzicht in duurzaamheid

De Sustainability Index: inzicht in duurzaamheid

dinsdag 20 mei

We weten allemaal waar we naartoe moeten: Paris Proof in 2050, circulair bouwen als nieuwe norm. Maar tussen ambitie en ...

Lees meer

<span>Het maximale effect van natuur in de werkomgeving</span>

Het maximale effect van natuur in de werkomgeving

maandag 19 mei

Wetenschappelijk kan worden aangetoond dat de positieve invloeden van natuur en planten op de werkvloer productiviteit, ...

Lees meer

Wonen, wandelen, werken: hybride werken als oplossing

Wonen, wandelen, werken: hybride werken als oplossing

maandag 19 mei

Onderzoek van International Workplace Group toont aan dat lokaal werken de fysieke en mentale gezondheid van werknemers ...

Lees meer

Gispen nieuwe partner Smart WorkPlace

Gispen nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 16 mei

Gispen staat voor duurzaam design, als nieuwe Smart WorkPlace partner delen zij kennis en ervaring op het gebied van circulair ...

Lees meer

Grip Facility lanceert nieuwe contractmanagement software

Grip Facility lanceert nieuwe contractmanagement software

donderdag 15 mei

Grip Facility presenteert met trots hun vernieuwde contractmanagement software: het Contract Dashboard. Ontworpen om organisaties ...

Lees meer

SWP Talks #61: Empathische gebouwen

SWP Talks #61: Empathische gebouwen

woensdag 14 mei

Hoe voelt een gebouw de gebruiker aan? Onder leiding van Anna Casemier gingen experts op de WorkPlace Xperience 2025 in ...

Lees meer

Duurzaam door inzicht, lef en integraal denken

Duurzaam door inzicht, lef en integraal denken

woensdag 14 mei

Duurzaamheid staat in de top drie trends die de werkomgeving beinvloeden, maar hoe vertaal je ambities naar acties? In de ...

Lees meer

Programmatische aanpak energieneutrale scholen

Programmatische aanpak energieneutrale scholen

woensdag 14 mei

Hoe maak je energieneutrale, duurzame en gezonde schoolgebouwen? Die vraag bespreken experts van Draaijer in deze blog. ...

Lees meer

Emile Spek spreekt over de campus in de stad

Emile Spek spreekt over de campus in de stad

dinsdag 13 mei

Met de titel 'De Campus in de Stad' reflecteert Emile Spek tijdens Campus Day op de rol van een kennis- en innovatie-omgeving ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

dinsdag 13 mei

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Architectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Slapende reus

Blog Wim Kooyman: Slapende reus

maandag 12 mei

Campussen zijn de hotspots waar de universitaire wereld, de overheid en het bedrijfsleven elkaar kunnen vinden. Maar hoe ...

Lees meer

CONTRAST zet volgende stap in participatie van medewerkers

CONTRAST zet volgende stap in participatie van medewerkers

maandag 12 mei

Bij CONTRAST Facility + Hospitality ondertekenen consultants Lisanne Hanneman en Maarten van Hussen deze maand hun partnercontract. ...

Lees meer

Digitale Round Table over toekomst van het onderwijs

Digitale Round Table over toekomst van het onderwijs

vrijdag 9 mei

Saxion Hogeschool en Veldhoen+Company organiseren op 20 mei een Digitale Round Table over onder andere de inrichting van ...

Lees meer

Veldhoen + Company nieuwe partner Smart WorkPlace

Veldhoen + Company nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 8 mei

Veldhoen + Company ontwikkelt en implementeert al meer dan 30 jaar nieuwe manieren van werken voor organisaties over de ...

Lees meer

Toekomst van het onderwijs op een campus

Toekomst van het onderwijs op een campus

donderdag 8 mei

Over de toekomst van het onderwijs op de campus spreken Maik Kocken en Jackie de Vries tijdens Campus Day op 5 juni.

Lees meer

SWP Talks #60 Hospitality

SWP Talks #60 Hospitality

donderdag 8 mei

Hospitality is een van de onderwerpen die ten grondslag liggen aan een goede beleving op kantoor. In deze aflevering van ...

Lees meer

Huisvesting als hefboom voor de campus

Huisvesting als hefboom voor de campus

woensdag 7 mei

Hoe zorg je dat je campus inspeelt op veranderende behoeften in onderwijs, werkveld en maatschappij en flexibel genoeg is ...

Lees meer

Hybride werken 3.0 bij de Rabobank

Hybride werken 3.0 bij de Rabobank

dinsdag 6 mei

Uit de BNW Index 2025 blijkt dat 54% van de deelnemende organisaties ‘Digitalisering’ als topprioriteit zien. ...

Lees meer

Facilitaire volwassenheid als borging voor weerbare organisaties

Facilitaire volwassenheid als borging voor weerbare organisaties

dinsdag 6 mei

Thomas Nobel en Bram Aarntzen dagen elkaar uit om na te denken over een energie gevende en opbouwende aanpak richting facilitaire ...

Lees meer

Mapiq nieuwe partner Smart WorkPlace

Mapiq nieuwe partner Smart WorkPlace

vrijdag 2 mei

Mapiq ontwikkelt slimme werkplekoplossingen om hybride werken efficiënter en flexibeler te maken. Als partner van Smart ...

Lees meer

Terug naar boven