‘Employee engagement & customer experience: een perfecte match’

5 min

 

‘Employee engagement & customer experience: een perfecte match’

Moet je bij de strijd om de klant je op je klanten richten of op je medewerkers? In een blog van Nienke Kuijper voor Smart WorkPlace partner TOPdesk pleit Nancy Rademaker voor goede CEX.

In de afgelopen tien jaar, en zeker in de afgelopen maanden, is digitalisering de nieuwe norm geworden. Maar niet alleen de technologie is veranderd, wijzelf ook. In de strijd om de klant staan organisaties voor een nieuwe uitdaging: hoe kunnen we deze veranderde mensen voor ons winnen? Nancy Rademaker, een deskundige op het gebied van klantgerichtheid, deelde tijdens TOPdesk SEE Online 2020 haar inzichten. Ze legde uit waarom employee engagement en customer experience hand in hand gaan bij digitale transformatie.

We hebben in ons werk allemaal te maken gehad met disruptie. Maar de COVID-19-pandemie is niet de eerste of enige disruptie: het is de vierde. In de afgelopen decennia hebben nieuwe technologieën, nieuwe concurrenten en hogere klantverwachtingen al voor de nodige verstoringen gezorgd. Digitale transformatie zat er al jaren aan te komen, en nu is het zover. 

Een veelvoorkomende misvatting 

Bij digitale transformatie ligt de focus traditiegetrouw vaak op data en technologie. Maar in het proces van digitale transformatie is het een grote fout om je alleen daarop te focussen. Volgens Nancy Rademaker gaat het bij digitale transformatie niet alleen om de digitalisering van je bedrijf. Een digitale transformatie is allereerst een menselijke en culturele transformatie. 

Maak kennis met de veranderde mens

Als je digitale transformatie benadert als een menselijke en culturele transformatie, dan moet je meer weten over de menselijke factor. Nancy identificeert vijf kenmerken van veranderde mensen. De nieuwe mens is:

  • Geïnformeerd: de hoeveelheid informatie die ons ter beschikking staat is enorm. We kunnen producten en diensten vergelijken, onderzoeken bestuderen, artikelen lezen en nog veel meer.
  • Individualistisch: we zijn meer gericht op onze persoonlijke doelen.
  • Ongeduldig: de goudvis heeft officieel gewonnen. Wij hebben tegenwoordig een aandachtsspanne van 7,6 seconden; goudvissen kunnen hun aandacht er 8 seconden bij houden.
  • Intuïtief: van onze beslissingen is 90% gebaseerd op emoties.
  • Beïnvloed: we besteden enorm veel tijd aan sociale media en spiegelen ons gedrag aan dat van onze leeftijdsgenoten, vakgenoten en rolmodellen. 

Wat betekent dit voor employee engagement en customer experience? 

Jouw organisatie zal haar strategie aan deze vijf kenmerken moeten aanpassen, ongeacht het product dat je verkoopt of de dienst die je levert. Alleen dan blijf je in de pas lopen met de veranderende klant. 

  • Een goed geïnformeerde klant vraagt om meer transparantie.
  • Een individualistische klant vraagt om meer personalisatie.
  • Een ongeduldige klant eist gemak en snelheid.
  • Bij een intuïtieve klant moet je een emotionele reactie weten op te roepen.
  • Sociaal beïnvloede klanten willen hun ervaringen graag kunnen delen. 

En dit gaat niet alleen op voor de omgang met je klanten. Je medewerkers zijn ook veranderde mensen. Als je je werkelijk wilt onderscheiden op het gebied van customer experience, focus dan om te beginnen op employee experience. 

Waarom? Om Nancy te citeren: “Ontevreden medewerkers zorgen niet automatisch voor ontevreden klanten. Maar tevreden medewerkers zorgen wel altijd voor blije klanten.” 

Waar het bij employee experience écht om gaat

Volgens Nancy draait employee experience niet om het werkgeversmerk of om de voordelen en arbeidsvoorwaarden die bij de baan horen. Het gaat om interactie: het contact dat je fysiek, emotioneel en qua ambities met je medewerkers opbouwt. Het gaat om alles wat jouw medewerkers in de organisatie ervaren. Maar hoe zorg je voor een goede employee experience? Er zijn drie elementen die je kunt verbeteren:

1. Werkplek en organisatie 

Zowel de fysieke werkplek als de structuur van de organisatie moeten samenwerking mogelijk maken. De ongeduldige mens – of collega – eist snelheid en efficiëntie. Tip: hef de traditionele hiërarchieën en teams in silo’s op en bouw in plaats daarvan aan responsieve netwerken waarin informatie snel kan rondreizen. 

2. Tools en technologie 

Veel organisaties hebben hun klanten volledig in beeld gebracht. Dit is het moment om hetzelfde met je medewerkers te doen. Technologie kan employee experience naar een hoger niveau tillen. Hoe? Door interacties persoonlijker en makkelijker te maken, en nog beter af te stemmen op de emoties van je medewerkers. 

Bijvoorbeeld: 

  • Gebruik algoritmen om gedrag te voorspellen. Is een bepaalde dag of week vaak drukker dan andere? Zorg dan voor meer capaciteit bij IT-support, zodat de responstijden kort blijven. 
  • Zorg dat slimme machines je zelf vertellen wanneer ze onderhoud nodig hebben, om verrassingen te voorkomen. 
  • Introduceer geautomatiseerde routing op je website en intranet. Je kunt ervoor zorgen dat medewerkers die op een bepaalde pagina vastlopen en geen antwoord op hun vraag vinden, direct telefonisch worden doorverbonden met de juiste afdeling. 
  • Voorspel de emoties van je medewerkers en pas de toon van je communicatie daarop aan. 

3. Leiderschap en communicatie

Wat je managementstijl ook is, de nieuwe, “veranderde” medewerker houdt van empathisch leiderschap. Dit betekent niet dat je alleen met je medewerkers mee moet voelen als ze het moeilijk hebben. Empathisch leiderschap is gebaseerd op transparantie (je medewerkers kennen de doelen), empowerment (je vertrouwt erop dat ze het zelf kunnen) en ruimte (je gunt je medewerkers voldoende ruimte, zowel fysiek als in hun hoofd). 

Wat is jouw focus? 

Als we het over de strijd om de klant hebben, dan kun je de indruk krijgen dat je zou moeten kiezen: moet je je nou op je klanten richten of op je medewerkers? Volgens Nancy ligt het succes in het huwelijk van de twee: goede CEX – customer experience plus employee experience. Kies niet en concentreer je gelijktijdig op de CX en de EX voor het beste resultaat.

Delen:

Meer nieuws

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

woensdag 27 augustus

Op woensdag 27 augustus 2025 vindt het jaarlijkse congres van het Center for People and Buildings (CFPB) plaats, ditmaal ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

Terug naar boven