Niels Dragt verwacht dat reisgedrag werknemers structureel verandert

 

Niels Dragt verwacht dat reisgedrag werknemers structureel verandert

Omdat we door corona hebben ervaren hoeveel tijd er over is die niet aan reizen hoeft te worden besteed, zal het reisgedrag van werknemers structureel veranderen. Dat verwacht Smart WorkPlace expert Niels Dragt.

Niels Dragt, Mobility Consultant bij Pon Business Mobility, reageert daarmee op een artikel dat onlangs in het AD verscheen en waarin werd gemeld dat het fileprobleem is opgelost door het thuiswerken. Volgens Dragt zijn er verschillende redenen waarom het reisgedrag pre-corona niet veranderde: “Er was kennelijk geen noodzaak tot het veranderen van ons reisgedrag. We legden 70 procent van de reizigerskilometers met de auto af. Een groot deel van de bevolking vond de auto ook met file alsnog een betere oplossing. Pas wanneer we naar verstedelijkte locaties reisden, zoals binnensteden of de Zuidas, met schaarse en dure parkeerplekken, pasten we ons gedrag aan en lieten we de auto vanuit noodzaak staan.” Een andere reden was de cultuur: “Er was een cultuur waarbij het de norm was om elke dag naar kantoor te gaan.” Toch raakte thuiswerken de afgelopen decennia wel ingeburgerd wel. Daarbij was mobiliteit echter geen motief, aldus Dragt: “Veel 'moderne' werkgevers faciliteerden flexibel werken vooral met het motief om een aantrekkelijk werkgever te zijn op een krappe arbeidsmarkt.”

Gamechanger

Corona is een gamechanger geweest, aldus Dragt: “Corona heeft ons ertoe gedwongen ons werk- en reisgedrag te veranderen. Met de huidige technische mogelijkheden hebben we ingezien dat werken anders kan en dat reizen, met filevorming en verontreiniging als gevolg, niet per se noodzakelijk is.” Daarbij speelt het volgens Dragt een belangrijke rol dat corona al meer dan drie maanden duurt: “Volgens gedragsveranderingsmodellen heb je die tijd minimaal nodig om een gedragsverandering ook structureel te laten zijn.”

Dragt verwacht dat dit ook zal gelden voor het zakelijk reisgedrag: “We hebben namelijk ervaren hoeveel tijd er in plaats van reizen over is voor andere dingen.”

Gevolgen

Dragt vindt het niet gek dat er ook gekeken wordt hoe er op een andere manier invulling gegeven kan worden aan vergoedingen voor de werknemer. Daarbij speelt hij onder meer in op werkgeversvereniging AWVN, die onlangs pleitte voor een ‘waar-je-werkt- budget’. “Als werkgever had je toch al bepaalde reiskosten gebudgetteerd, dan is het logisch om te bekijken hoe dit redelijkerwijs op een andere manier ingezet kan worden ten behoeve van de gewijzigde werksituatie van de werknemer. Bovendien heb je als werkgever ook de verantwoordelijkheid om een gezonde werkomgeving te faciliteren.”

Dragt vindt dat de mobiliteitsvergoedingen en de fiscale behandeling van reiskostenvergoeding en bijtelling moeten veranderen. Voor 2020 hoeft dat nog niet: “Na de uitbraak van corona kondigde de belastingdienst aan dat de reiskostenvergoeding tot 31/12/2020 behandeld zou worden alsof er geen corona was. Hierdoor kon de reiskostenvergoeding voor bestaande werknemers nog steeds belastingvrij uitgekeerd worden, ook al werd er niet gereisd.”

In 2021 moeten er echter veranderingen komen: “De verwachting is dat werknemers nu andere mobiliteitsoplossingen bij hun werkgever gaan vragen zoals een mobiliteits-of afziebudget. Een 'eerlijkere' vorm van bijtelling, waarbij belasting naar gebruik betaald wordt zou mijns inziens veel beter passen bij de actuele situatie. Bovendien is deze tegenwoordig ook praktisch uitvoerbaar met digitale oplossingen.”

Delen:
Niels  Dragt

Niels Dragt

Mobility Consultant, Pon Business Mobility

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven